Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Název vzdělávacího materiálu Vypracoval: Ing. Jméno Příjmení, měsíc 2013 Název školy Obchodní akademie a Střední odborné učiliště Veselí nad Moravou Název.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Poláček Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Maya Angela a její moudrá slova
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Inf Ovládání operačního systému
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osudy dobrého vojáka Švejka
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Filozofické disciplíny
Mluvíme, sjednáváme po telefonu (mobilu…)
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Česká hymna a její tvůrci
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Návykové látky Alkohol
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Molière Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace je věnována jednomu z nejslavnějších dramatiků všech dob. Klade si klasický cíle – seznámit žáky s životem a dílem klasika. Datum tvorby 13. 3. 2013

MOLIèRE © Dušan Kráčmar 2013

Molière na obraze Nicolase Mignarda MOLIèRE ÚVOD vlastním jménem Jean Baptiste Poquelin francouzský dramatik období klasicismu, jedna z největších postav světového divadla všech dob psal téměř výhradně komedie, jeho díla mají nadčasovou platnost a mnohá z nich se dodnes po celém světě hrají Molière na obraze Nicolase Mignarda

MOLIèRE ŽIVOTNÍ OSUDY narodil se 15. ledna 1622 v Paříži studium práv nedokončil a proti vůli rodiny (především otce) se dal na divadelní kariéru (proto používal pseudonym Molière) založil si vlastní kočovnou společnost s názvem Skvělé divadlo, které však zkrachovalo a Molière skončil ve vězení pro dlužníky následně jezdil s kočovnou divadelní společností, ve které později dělal ředitele, působil zde i jako herec jeho hry se staly velmi populární, už od počátku bylo jasné, že jde o autora mimořádného talentu byl typickým enfant terrible - velmi konfliktní, otevřeností a prostořekostí si nadělal mnoho nepřátel, kvůli svému talentu měl však i mnoho ochránců včetně slavného krále Ludvíka XIV. („Král Slunce“, milovník umění)

francouzský král Ludvík XIV. MOLIèRE ŽIVOTNÍ OSUDY díky tomu se po svém návratu do Paříže stal organizátorem společenského života u královského dvora zemřel 17. února 1673 asi hodinu poté, co odehrál na jevišti ve své vlastní hře roli hypochondra Molière baví Ludvíka XIV. a celou jeho společnost u večeře (obraz malíře Gerôma) francouzský král Ludvík XIV.

MOLIèRE DÍLO je autorem celkem 33 děl, ve své tvorbě čerpá mj. i z antické komedie, commedie dell´arte atd. často však záměrně porušuje vžitá pravidla dramatu – jednota místa, času, děje nebo používání tragických prvků v komedii ve svých komediích se Molière vysmívá negativním lidským vlastnostem – lakomství, chamtivosti, pokrytectví, přetvářce, mravokárcovství atd. prvoplánový příběh nebývá složitý (láska, nevěra), třebaže se děj často hodně komplikuje (záměny, omyly, klasická „překvapení“) velmi výrazné je však prokreslení postav a velmi bohatý je i slovník, který Molière používá (archaismy i neologismy, spisovné, hovorové i nářeční prvky), užívaný jazyk přesně odpovídá charakteru postav, stejně tak přizpůsobuje jazyk i publiku, pro nějž je hra určena

ilustrace Harpagona z knihy z 19. století MOLIèRE DÍLO Lakomec slavná komedie o chamtivém starci Harpagonovi, pro nějž jsou jediným smyslem života peníze hra se dočkala mnoha zpracování, role Harpagona se ve filmu ujal např. slavný francouzský herec Louis de Funès, u nás je známá role Harpagona v televizním podání Františka Filipovského (shodou náhod skvělého dabéra právě Louis de Funèse) slovo Harpagon následně přešlo i do běžné mluvy jako synonymum pro lakomce ilustrace Harpagona z knihy z 19. století

dva slavní „Lakomci“ – Louis de Funès a Franišek Filipovský MOLIèRE DÍLO Harpagon: (vběhne prostovlasý) Chyťte zloděje! Chyťte zloděje! Chyťte vraha! Stráž! Panebože na nebi! Je po mně! Zabili mě! Podřezali mě! Ukradli mi moje peníze! Kdo to mohl být? Kam se propad? Kde se skrývá? Kam se vrtnout, abych ho našel? Kam běžet? Kam neběžet? Není tamhle? Nebo tady? Kdo je to? Stůj! Vrať mi mé peníze, padouchu! (Popadne sebe samého za ruku) Fuj, to jsem já. Jsem z toho celý tumpachový: už nevím, kdo jsem, ani co dělám. Ach, peníze, penízky, vy moji zlatí drahouškové! Vzali mi vás! Jste pryč, a pryč je má opora, má útěcha, má radost! Pro mne je všemu konec! Nemám už, co bych na tomto světě pohledával! Bez vás nemohu žít! dva slavní „Lakomci“ – Louis de Funès a Franišek Filipovský

MOLIèRE DÍLO Tartuffe (Pokrytec, Svatoušek) odvážná komedie kritizují pokrytecké svatouškovství, namířena rovněž proti chování církve hlavní hrdina svým „bohabojným, počestným a mravním“ jednáním získá důvěru měšťana Orgona, kterého postupně okrade o majetek a o přízeň rodiny Všechny problémy řeší až „deux ex machina“ - moudrý král, který vrátí Orgonovi ztracený dům a Tartuffa uvězní TARTUFFE (královskému zmocněnci) Zbavte mě, prosím vás těch žvástů - mně to stačí - a račte vyplnit, co máte v zatykači! KRÁLOVSKÝ ZMOCNĚNEC Hnedka to provedu. Ať je to podle vás. Vy jste mi připomněl opavdu právě včas. Tak, prosím, půjdeme a žádné otálení, už na vás čekají! Jdem, pane! - Do vězení! Cože? Já? Ano, vy!

MOLIèRE DÍLO Zdravý nemocný příběh hypochondrického měsťana Argana, který svým chováním terorizuje své okolí je paradoxní, že právě po odehrání role Argana v tomto představení Molière zemřel Tonička (jako lékař): Trulantus, trulanta, trulantum! Vy musíte pít víno čisté, aby vám zhoustla krev, kterou máte příliš řídkou. Jíst pak musíte pěkně prorostlé hovězí, hodně tučné vepřové a plnotučný holandský sýr. A dále krupici, rýži, kaštany a oplatky za účelem správného vázání. Já vám pošlu některého ze svých lidí, a dokud budu v Paříži, čas od času se na vás podívám. Argan: Ó, to vám budu náramně zavázán, pane doktore! Tonička: Co to, u všech ďasů, děláte s tou rukou tady? Argan: Co to, prosím? Tonička: Copak nevidíte, že využívá veškeré potravy sama pro sebe a brání tím druhé ruce v náležitém vývinu? Argan: Ano, ale já tu ruku potřebuju. Tonička: A tady to pravé oko bych si dal vypíchnout, být vámi. Argan: Dát si vypíchnout pravé oko? Tonička: Copak nevidíte, že je na závadu levému a odnímá mu všechnu výživu? Poslechněte mne a dejte si je co nejdřív vypíchnout. Uvidíte potom levým okem daleko jasněji.

MOLIèRE DÍLO Misantrop Molièrova komedie s autobiografickými rysy hlavního hrdiny Alcest Alcest je člověkem zdánlivě silně pohrdajícím lidskou společností a zraňujícím své okolí, ve skutečnosti se však pouze odmítá podrobit zkažené morálce a snaží se dosáhnout pravdivého poznání Dusím se zármutkem a zmocní se mě děs, když vidím lidi žít, tak jak tu žijí dnes, vždyť všude narážím jen na zradu a lež, na lest a protekci, na zášť a na faleš. Stěží se ovládám a tisíc chutí mám vmést lidem do tváře, jak jimi pohrdám. Tak odporní mi jsou, tak nemám lidi rád, že bych byl uražen, jim moudrý připadat.

MOLIèRE CITÁTY „Hlupák, který nemluví, se nijak neliší od mudrce, který mlčí.“ „I největší chytrák se stává obětí lichotek.“ „Závistivci sice umírají, ale závist je nesmrtelná.“ „To se musí uznat, láska je veliký mistr - učí nás být tím, čím jsme nikdy nebyli.“ „Učený hlupák je větší hlupák než hlupák nevzdělaný.“

MOLIèRE ZDROJE Literatura pro I. ročník středních škol, učebnice. I. vyd. Brno, Didaktis 2 008. 151 s. ISBN 978 – 80 – 7358 – 115 – 2 MIGNARD, Nicolas. Wikimedia Commons [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Moli%C3%A8re_-_Nicolas_Mignard_(1658).jpg AUTOR NEUVEDEN. Molière [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Moli%C3%A9re GÉRÔME, Jean - Léon. Wikimedia Commons [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jean-L%C3%A9on_G%C3%A9r%C3%B4me_-_Louis_XIV_and_Moliere.jpg POUGET. Wikimedia Commons [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Harpagon_Pouget.jpg AUTOR NEUVEDEN. appszoom [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.appszoom.com/android_themes/wallpapers/louis-de-funs-wallpapers_gcjwe.ht AUTOR NEUVEDEN. Kutzik [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://kutzik.jirpa.cz/view.php?cisloclanku=2009090023 MOLIÈRE. Lakomec (ukázka) [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ctesyrad.cz/nejctivejsi/lakomec MOLIÈRE. Tartuffe (ukázka) [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://ireferaty.wz.cz/go.php?id=47 MOLIÈRE. Misantrop. Praha: Artur, 2007, ISBN 80-86216-98-0. AUTOR NEUVEDEN. Molière [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikiquote.org/wiki/Moli%C3%A8re AUTOR NEUVEDEN. Molière citáty [online]. [cit. 13.3.2013]. Dostupný na WWW: http://citaty.net/autori/moliere/?page=3

MOLIèRE CITÁTY DĚKUJI ZA POZORNOST.