ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
LIPIDY II Reakce tuků a olejů
Olejniny K olejninám řadíme rostliny obsahující ve svých plodech, semenech, příp. jiných částech hodně tuku (oleje), který se vyplatí průmyslově získávat.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
LIPIDY.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Mýdla Mgr. Lenka Fasorová.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
VY_52_INOVACE_ZB03_0364TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZB03_0464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_500_DEPILACE,EPILACE NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, St ř ední pr ů myslová škola.
Ch_047_Mýdla Ch_047_Deriváty uhlovodíků_Mýdla Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_073_Detergenty Ch_073_Detergenty a pesticidy_Detergenty Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.CH17 Vytvořeno:17. 3.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_484_Růst a výměna vlasů NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_493_OŠETŘENÍ A REGENERACE VLASŮ NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola.
Číslo projektu MŠMT: CZ / / Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_499_POŠKOZENÍ VLASŮ NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_494_Přípravky osobní hygieny NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_489_Peroxid vodíku. NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_490_Amoniak. NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH18 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
TUKY = LIPIDY. Tuky Jsou estery vyšších (mastných) karboxylových kyselin a glycerolu.
Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_498_KOSMETICKÉ EMULZE NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, St ř ední pr ů myslová škola.
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_487_Testové otázky NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVY_32_INOVACE_483_Struktura vlasového stvolu NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola.
VYS_32_INOVACE_496_Dezinfekce NÁZEV ŠKOLY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Drogerie – osobní hygiena I
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výskyt vody v přírodě II.
Negativní vliv mycích prostředků I.
Regenerační přípravky II.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
TUKY Autor: Eva Hrušková.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mytí, smáčivost, emulgace I.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Mytí, smáčivost, emulgace II.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
VYS_32_INOVACE_485_Chemické a fyzikální vlastnosti vlasů NÁZEV ŠKOLY
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY
VYS_32_INOVACE_486_Testové otázky NÁZEV ŠKOLY
všechny animace a obrázky - archiv autora
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0891 ČÍSLO MATERIÁLU VYS_32_INOVACE_492_Mýdla NÁZEV ŠKOLY Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934 AUTOR Bc. Petra Turková TEMATICKÝ CELEK Kadeřnické materiály ROČNÍK 1.ročník DATUM TVORBY 5. 9. 2013 ANOTACE Tento výukový materiál je určen žákům prvního ročníku oboru Kadeřník na 25 – 30 min. Prostřednictvím interaktivní formy mohou žáci lépe pochopit učivo týkající se mýdel, jejich historie, výroby, druhů, výhod a nevýhod při jejich používání. METODICKÝ POKYN Prezentace obsahuje celkem 11 snímků, které řeší výše zmíněnou problematiku. Některé jsou výkladové a shrnují nejdůležitější informace pro pochopení učiva týkajícího se mýdel. V závěru je vytvořené doplňovací cvičení. Správným zodpovězením otázek si žáci ověří, zda toto učivo zvládli.

Mýdla

Historie Původní primitivní mýdlo – starý Egypt, Řím Rozvoj výroby – 18. století Francie Mýdlo – chemická sloučenina, směs alkalických solí vyšších mastných kyselin Patří mezi DETERGENTY – přípravky určené k mytí, čištění a praní

Výroba mýdla = rozklad tuků na mastné kyseliny a glycerín 1. Základní surovina – směs tuků a olejů ( sádlo, lůj, tuk z kostí, palmový, ricínový, olivový olej…) 2. Hydrolýza, Zmýdelnění – přidání hydroxidu sodného nebo draselného = rozklad tuků na mastné kyseliny a glycerín 3. Praní mýdla – provádí se přidáním chloridu

Druhy mýdel – základní rozdělení Podle použitých alkálií Sodná mýdla – tvrdá Draselná mýdla – mazlavá (technické účely, úklid) 2. Podle kvality použitých surovin Jádrová mýdla – laciné tuky ( např. praní) Základní mýdla – přidání dalších surovin, více druhý mýdel

Další druhy mýdel – po úpravě Toaletní mýdla – různá kvalita ( luxusní, výběrová, 1. jakost …) Medicinální mýdla – obsah léčivé nebo dezinfekční složky Dětská mýdla Kosmetická mýdla Mýdla na praní Přírodní mýdla

Vlastnosti mýdel Konzistence ( tuhá, mazlavá, tekutá, krémová ) Rozpustnost Pěnivost ( vyšší obsah kyseliny laurové, myristové )

Nevýhody mýdel Nerozpustnost – způsobená obsahem hořečnatých a vápenatých solí ve vodě Snížení pěnivosti a čistícího účinku – způsobuje obsah kyselin ve vodě Kožní podráždění – způsobuje obsah kyselin a alkalické pH mýdla

Odpovězte na otázky: Mezi jaké prostředky patří mýdla? Jaké účinné látky obsahují mýdla? Jak se nazývají chemické reakce, které probíhají při výrobě mýdla? Jaká je základní surovina pro výrobu mýdel? Jak se nazývají mýdla, která obsahují dezinfekční nebo léčebnou složku? Co patří mezi výhody mýdel?

Správné odpovědi: Detergenty. Tenzidy. Zmýdelnění (hydrolýza) a praní. Tuky ( např. sádlo, lůj, oleje…) Medicinální mýdla. Dobrá rozpustnost, pěnivost, čistící účinek.

Použitá literatura: Peterka, Kocourek, Podzimek. Materiály pro 1. – 3. ročník učebního oboru Kadeřník. 3. vydání, Praha: Informatorium, 1999. ISBN 80 – 86073 – 38 – 6. Krs Václav. Materiály I pro 1. a 2. ročník oboru Kosmetička. První vydání, Praha: Informatorium, 2001. ISBN 80 – 86073 – 73 – 4.