OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. E-mail: eva.opravilova@pedf.cuni.cz, jana.kropackova@pedf.cuni.cz
Vznik veřejné předškolní výchovy jako výzva k hlubšímu poznání a porozumění dítěti K současnému pojetí dítěte jako autonomního jedince s právem na svobodný rozvoj vedla dlouhá cesta, na níž mimo jiné sehrál významnou roli vznik veřejné předškolní výchovy.
Předškolní výchova a vzdělávání optikou současnosti ISCED (International Standard Classification on Education)
Důsledky změny přístupu k předškolnímu vzdělávání Předškolní vzdělávání je ale proces nezávislý, který musí směřovat především k nejlepšímu prospěchu dítěte…
Předškolní vzdělávání neznamená školsky pojaté vyučování a výcvik, ale přirozený proces, který rovnoměrně naplňuje všechny potřeby dítěte a vytváří vhodné podmínky, podnětné pro jeho učení v nejširším slova smyslu
Realita naplňování edukačních záměrů předškolního vzdělávání z pozice dítěte
Nejzávažnější pozorované změny Celkový prostor pro hru se zmenšil ( i díky počtu dětí v herní skupině). Omezila se příležitost k získávání rozmanitých zkušeností v přirozeném přírodním i sociálním prostředí světa dětí. Proměnilo se rodinné prostředí. Do obsahu, forem a podmínek herní činnosti razantně vstupují aktivní vzdělávací strategie. Poznávací realitu nahrazují důmyslně vykalkulované hračky a pomůcky, media, virtuální svět. Obsah hry usměrňuje permanentní nadměrná stimulace a „duševní překrmování“. Místo přirozené socializace v neformální skupině nastupuje sofistikovaná sociální integrace v rámci formálně utvářených skupin.
Dospělý je dítěti neustále k dispozici, snadno si požadavek dítěte domyslí nebo dokonce předjímá, zatímco asertivního vrstevníka dítě potřebuje přesvědčovat
Děti putují mezi izolovanými ostrůvky a není jasné, zda jsou v roli dobrodružných dobyvatelů nebo trosečníků, kteří vyhlížejí záchranný člun…
Dítě se nemusí rozhodovat, vymýšlet si a hledat prostředky k naplnění svých představ, protože poučený a tvořivý dospělý to už předem vymyslel za ně…
Hledáme řešení Ani sebelépe vybavená školní třída či zahrada nejsou v pravém slova smyslu ideálním prostorem, kde se děti mohou zcela přirozeně a spontánně projevit…
Předškolní dětství je příprava na život a dokonalé lidství, to znamená, že dítěti poskytuje nejen lásku, péči a poznatky, ale především prostor pro samostatné a odpovědné jednání, podpořené mravním vedením
Závěr
Děkuji za pozornost