Výuka první pomoci na PřF UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Projekt vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Český červený kříž Oblastní spolek Chrudim
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výstupy z Úvodního semináře
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
První pomoc - úvod K výukovým účelům zpracovala Mgr. Kubíková 11/2007.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Reforma školství v ČR.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Didaktika geografie.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
S POLUPRÁCE PŘESHRANIČNÍCH REGIONŮ V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ projektový záměr Evropská územní spolupráce (EUS), INTERREG V-A AT-CZ.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
II. Metodický výklad výzvy. Cíl oblasti podpory 1.1 Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách a školských zařízeních. Výzva č. 55 je.
Dobrý kurz první pomoci
Šablony OP VVV a podpora nadání
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Dva jsou víc než jeden CZ.1.07/1.2.23/
Obecná didaktika ÚVOD.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
Projekt Podpora žáků s SVP
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Reforma školství v ČR.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Bezpečnost práce zážitkovou pedagogikou
Konflikt, koření života
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Při technické univerzitě v Liberci
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Druhý stupeň malotřídně
Transkript prezentace:

Výuka první pomoci na PřF UK aneb vzdělávání budoucích i současných pedagogů Mgr. Radim Kuba Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky biologie

Skupina „První pomoc na PřF“ aktuálně tým 13 lektorů, výuka na PřF UK od roku 2008 výuka první pomoci studenti školy - učitelé z praxe + žáci (ZŠ i SŠ) veřejnost výukové materiály, výzkum, diplomové práce - PřF a ČVUT část týmu v roce 2016

Problémy výuky ve školách nevhodní lektoři lékař, záchranář či medik není zárukou kvalitní výuky!! něco jiného je první pomoc umět a něco jiného je ji učit neumí jednat s dětmi, nezvládají didaktiku jen teorie, chybí praktické nácviky odborné „termity“ i „resuscitace“ x „stlačovat hrudník“ nedostatek času nekonzistentní a rozporuplné informace nevhodná témata často např.: výuka obvazových technik, transportu, naopak chybí: volání na 155, kontrola dechu, praktické nácviky... chybí učební pomůcky (ale jsou vlastně potřeba?)

Proč působíme na PřF? výuka první pomoci na školách obecně velmi často zajišťují učitelé přírodních věd hlavně biologové a chemici důvod? - tematická provázanost školení v laboratořích, praktická cvičení, školení před prázdninami či školními výlety ukotvení PP v rámcových vzdělávacích programech základní vzdělávání i gymnázia průřezová témata klíčové kompetence

První pomoc z pohledu kurikulárních dokumentů RVP pro základní vzdělávání vzdělávací oblast Člověk a zdraví vzdělávací obor Výchova ke zdraví + Tělesná výchova vzdělávací oblast Člověk a příroda vzdělávací obor Chemie + Přírodopis vzdělávací oblast Člověk a jeho práce RVP pro gymnázia vzdělávací oblast Člověk a příroda vzdělávací obory Biologie, Chemie... vzdělávací oblast Člověk a zdraví vzdělávací obor Výchova ke zdraví vzdělávací obor Tělesná výchova + Průřezová témata + Klíčové kompetence

Jak učíme zážitková pedagogika + opakování učitelům i studentům vhodné vysvětlit trendy v první pomoci: zjednodušování aby bylo snadno pochopitelné, zapamatovatelné a proveditelné snížení podílu teorie, zvýšení podílu praktických nácviků nejdůležitější: záklon hlavy a kontrola dechu

Naše hlavní aktivity studenti Univerzity Karlovy učitelé z praxe První pomoc 5 povinně volitelných předmětů pro studenty (primárně učitelství) základní kurz „První pomoc ve škole“ (4 dny) bloková x pravidelná x terénní dostatek času – různorodá témata opakovací simulace (2 dny) letní i zimní semestr Ochrana člověka za mimořádných událostí - základní kurz + cvičení učitelé z praxe samostatná školení První pomoc pro pedagogy - aneb jak ji poskytovat a učit Zdravotník zotavovacích akcí (ZZA)

První pomoc pro pedagogy - aneb jak ji poskytovat a učit dvoudenní kurz (16 h), aktuálně navržený k akreditaci systém: rozlišování základních a pokročilých témat základní témata úvod do zachraňování („Tři kroky“) přístup k bezvědomí, resuscitace masivní krvácení, volání, dušení nadstandardní témata křeče, popáleniny, úrazy páteře a hlavy... metodické bloky výuka PP obecně a zážitková pedagogika jak na výuku první pomoci a specifika školních žáků úvod do krizové intervence výuka nadstandardních témat materiál, pomůcky, rekvizity základy maskování Více informací 26.-27.11.2016 či na prvnipomocprfuk.eu 

Specifika žáků žáci dnes – chtějí vědět, proč se mají něco učit první pomoc výhoda – přímé využití v reálném životě kdy začít učit první pomoc? klidně už ve školce? cíl: „vím, že je něco jako resuscitace“ („i když to ještě fyzicky nezvládnou, proč je to nenechat zkoušet, zvlášť když je to baví...“)

Specifika vzdělávání učitelů z praxe Jedním slovem: VÝZVA!! pozitiva: sdílí zážitky a zkušenosti ocení, že se jim někdo snaží něco předat zvládnutá pedagogická a didaktická složka chybí jen utřídění „co a proč říkat“ často velmi motivovaní – zvyklí se vzdělávat, zavádět nové postupy („jinak by se nepřihlásili“) umí dávat zpětnou vazbu a všímat si chyb negativa: ruší, zvyklí mluvit až moc - chtějí se vypovídat zvyklí na opačné role (učitel/žák) věkový rozdíl – získat důvěru trvá déle zakořeněné nepravdy

Materiály sepsané 2 metodické příručky filosofie: priorita témat a utřídění informací pro pedagogy základem každého kurzu jsou akutní život ohrožující stavy! diplomové práce zaměřené na výuku PP např. Mgr. Klára Melounová 2014: „Příprava a realizace praktického cvičení na téma První pomoc na ZŠ a SŠ“ - obsahuje: přípravu na dvouhodinové praktické cvičení, pracovní listy, test... (vše ke stažení na prvnipomocprfuk.eu)

Materiály: Metodická příručka I základní témata jak začít a bezpečnost zachránce přístup k bezvědomému – zhodnocení vědomí a dýchání kardiopulmonální resuscitace zástava masivního krvácení (pomoc při dušení cizím tělesem) (volání zdravotnické záchranné služby) návrh scénáře a minutové dotace struktura témat: Cíl Pomůcky pro výuku Osnova Výklad pro žáky Poznámky k výuce Možné dotazy žáků Shrnutí

Materiály: Metodická příručka II když je čas: „nadstandardní témata“ např. popáleniny, křeče, alergie... struktura témat analogická jako v MP I někdy není nutné vědět detailní informace (pro laika) bezvědomí – řeší se stejně, ať je příčinnou mrtvice či těžká hypoglykemie výuka pokročilých témat – proč? žáci jsou schopni zamezit vzniku těchto situací prevence (např. popáleniny, otravy...) žáci jsou schopni zamezit horšímu vývoji rozpoznání mrtvice > 155 přijede dříve, než člověk upadne do bezvědomí

Materiály: Metodická příručka II K čemu ji lze použít? samostudium a utřídění informací pedagogů podklady na lstivé dotazy žáků (nutné pružně reagovat, aby bylo přesvědčivé) podklad pro krátké (několikaminutové) vysvětlení tématu rozšíření simulací individualizace výuky "blízkost tématu" zvýší i motivaci žáků k učení a zapamatování takovýchto informací alergici ve třídě, cukrovkář, epilepsie...

Materiál: Půjčování častý problém ve školách: chybí učební pomůcky (ale jsou vlastně potřeba?) zapůjčujeme zdarma do škol více na: www.prvnipomocprfuk.eu/materialy-k-zapujceni/

Závěr s ohledem na rozšiřování znalostí (a hlavně dovedností) poskytování laické PP je vhodné vzdělávat pedagogy zvládnuté pedagogické dovednosti stačí dodat potřebné informace a metodiku a kam dále? pokračovat... učebnice přírodopisu a biologie

Děkuji za pozornost! A také děkuji všem aktuálním i bývalým členům týmu za spolupráci a pomoc při šíření první pomoci  Bližší informace o našich kurzech či dalších aktivitách najdete na: prvnipomocprfuk.eu Kontaktovat nás můžete na: prvnipomocprfuk@email.cz Rovněž nás můžete sledovat i na našem facebooku: www.facebook.com/prvnipomocprfuk/