Výuka první pomoci na PřF UK aneb vzdělávání budoucích i současných pedagogů Mgr. Radim Kuba Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky biologie
Skupina „První pomoc na PřF“ aktuálně tým 13 lektorů, výuka na PřF UK od roku 2008 výuka první pomoci studenti školy - učitelé z praxe + žáci (ZŠ i SŠ) veřejnost výukové materiály, výzkum, diplomové práce - PřF a ČVUT část týmu v roce 2016
Problémy výuky ve školách nevhodní lektoři lékař, záchranář či medik není zárukou kvalitní výuky!! něco jiného je první pomoc umět a něco jiného je ji učit neumí jednat s dětmi, nezvládají didaktiku jen teorie, chybí praktické nácviky odborné „termity“ i „resuscitace“ x „stlačovat hrudník“ nedostatek času nekonzistentní a rozporuplné informace nevhodná témata často např.: výuka obvazových technik, transportu, naopak chybí: volání na 155, kontrola dechu, praktické nácviky... chybí učební pomůcky (ale jsou vlastně potřeba?)
Proč působíme na PřF? výuka první pomoci na školách obecně velmi často zajišťují učitelé přírodních věd hlavně biologové a chemici důvod? - tematická provázanost školení v laboratořích, praktická cvičení, školení před prázdninami či školními výlety ukotvení PP v rámcových vzdělávacích programech základní vzdělávání i gymnázia průřezová témata klíčové kompetence
První pomoc z pohledu kurikulárních dokumentů RVP pro základní vzdělávání vzdělávací oblast Člověk a zdraví vzdělávací obor Výchova ke zdraví + Tělesná výchova vzdělávací oblast Člověk a příroda vzdělávací obor Chemie + Přírodopis vzdělávací oblast Člověk a jeho práce RVP pro gymnázia vzdělávací oblast Člověk a příroda vzdělávací obory Biologie, Chemie... vzdělávací oblast Člověk a zdraví vzdělávací obor Výchova ke zdraví vzdělávací obor Tělesná výchova + Průřezová témata + Klíčové kompetence
Jak učíme zážitková pedagogika + opakování učitelům i studentům vhodné vysvětlit trendy v první pomoci: zjednodušování aby bylo snadno pochopitelné, zapamatovatelné a proveditelné snížení podílu teorie, zvýšení podílu praktických nácviků nejdůležitější: záklon hlavy a kontrola dechu
Naše hlavní aktivity studenti Univerzity Karlovy učitelé z praxe První pomoc 5 povinně volitelných předmětů pro studenty (primárně učitelství) základní kurz „První pomoc ve škole“ (4 dny) bloková x pravidelná x terénní dostatek času – různorodá témata opakovací simulace (2 dny) letní i zimní semestr Ochrana člověka za mimořádných událostí - základní kurz + cvičení učitelé z praxe samostatná školení První pomoc pro pedagogy - aneb jak ji poskytovat a učit Zdravotník zotavovacích akcí (ZZA)
První pomoc pro pedagogy - aneb jak ji poskytovat a učit dvoudenní kurz (16 h), aktuálně navržený k akreditaci systém: rozlišování základních a pokročilých témat základní témata úvod do zachraňování („Tři kroky“) přístup k bezvědomí, resuscitace masivní krvácení, volání, dušení nadstandardní témata křeče, popáleniny, úrazy páteře a hlavy... metodické bloky výuka PP obecně a zážitková pedagogika jak na výuku první pomoci a specifika školních žáků úvod do krizové intervence výuka nadstandardních témat materiál, pomůcky, rekvizity základy maskování Více informací 26.-27.11.2016 či na prvnipomocprfuk.eu
Specifika žáků žáci dnes – chtějí vědět, proč se mají něco učit první pomoc výhoda – přímé využití v reálném životě kdy začít učit první pomoc? klidně už ve školce? cíl: „vím, že je něco jako resuscitace“ („i když to ještě fyzicky nezvládnou, proč je to nenechat zkoušet, zvlášť když je to baví...“)
Specifika vzdělávání učitelů z praxe Jedním slovem: VÝZVA!! pozitiva: sdílí zážitky a zkušenosti ocení, že se jim někdo snaží něco předat zvládnutá pedagogická a didaktická složka chybí jen utřídění „co a proč říkat“ často velmi motivovaní – zvyklí se vzdělávat, zavádět nové postupy („jinak by se nepřihlásili“) umí dávat zpětnou vazbu a všímat si chyb negativa: ruší, zvyklí mluvit až moc - chtějí se vypovídat zvyklí na opačné role (učitel/žák) věkový rozdíl – získat důvěru trvá déle zakořeněné nepravdy
Materiály sepsané 2 metodické příručky filosofie: priorita témat a utřídění informací pro pedagogy základem každého kurzu jsou akutní život ohrožující stavy! diplomové práce zaměřené na výuku PP např. Mgr. Klára Melounová 2014: „Příprava a realizace praktického cvičení na téma První pomoc na ZŠ a SŠ“ - obsahuje: přípravu na dvouhodinové praktické cvičení, pracovní listy, test... (vše ke stažení na prvnipomocprfuk.eu)
Materiály: Metodická příručka I základní témata jak začít a bezpečnost zachránce přístup k bezvědomému – zhodnocení vědomí a dýchání kardiopulmonální resuscitace zástava masivního krvácení (pomoc při dušení cizím tělesem) (volání zdravotnické záchranné služby) návrh scénáře a minutové dotace struktura témat: Cíl Pomůcky pro výuku Osnova Výklad pro žáky Poznámky k výuce Možné dotazy žáků Shrnutí
Materiály: Metodická příručka II když je čas: „nadstandardní témata“ např. popáleniny, křeče, alergie... struktura témat analogická jako v MP I někdy není nutné vědět detailní informace (pro laika) bezvědomí – řeší se stejně, ať je příčinnou mrtvice či těžká hypoglykemie výuka pokročilých témat – proč? žáci jsou schopni zamezit vzniku těchto situací prevence (např. popáleniny, otravy...) žáci jsou schopni zamezit horšímu vývoji rozpoznání mrtvice > 155 přijede dříve, než člověk upadne do bezvědomí
Materiály: Metodická příručka II K čemu ji lze použít? samostudium a utřídění informací pedagogů podklady na lstivé dotazy žáků (nutné pružně reagovat, aby bylo přesvědčivé) podklad pro krátké (několikaminutové) vysvětlení tématu rozšíření simulací individualizace výuky "blízkost tématu" zvýší i motivaci žáků k učení a zapamatování takovýchto informací alergici ve třídě, cukrovkář, epilepsie...
Materiál: Půjčování častý problém ve školách: chybí učební pomůcky (ale jsou vlastně potřeba?) zapůjčujeme zdarma do škol více na: www.prvnipomocprfuk.eu/materialy-k-zapujceni/
Závěr s ohledem na rozšiřování znalostí (a hlavně dovedností) poskytování laické PP je vhodné vzdělávat pedagogy zvládnuté pedagogické dovednosti stačí dodat potřebné informace a metodiku a kam dále? pokračovat... učebnice přírodopisu a biologie
Děkuji za pozornost! A také děkuji všem aktuálním i bývalým členům týmu za spolupráci a pomoc při šíření první pomoci Bližší informace o našich kurzech či dalších aktivitách najdete na: prvnipomocprfuk.eu Kontaktovat nás můžete na: prvnipomocprfuk@email.cz Rovněž nás můžete sledovat i na našem facebooku: www.facebook.com/prvnipomocprfuk/