Modernizace OV Vzdělávání 4.0 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 812 163 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz
Vzdělávání 4.0 Jak bude vypadat další vzdělávání v éře Práce 4.0? Které kvalifikace přežijí? V čem a jakým způsobem budeme vzdělávat zaměstnance? Na co se mají připravit vzdělávací instituce? Jak vzděláváním podpořit odpovědnost lidí za stav vlastní schopnosti pracovat?
Principy Průmyslu 4.0 Interoperabilita Schopnost systémů, lidí a věcí spolu komunikovat Okamžitá odezva Orientace na služby Decentralizace Schopnost systémů činit vlastní rozhodnutí Modularita Pružná adaptace na měnící se požadavky změnou či přizpůsobením modulů Virtualizace
Jsme připraveni na Průmysl 4.0? Vzdělávání 4.0 Jsme připraveni na Průmysl 4.0? Vysoký inovační potenciál uvnitř firem Tradičně vysoké povědomí o řízení kvality výroby Zavedené systémy dalšího vzdělávání zaměstnanců
Vzdělávání 4.0 Příprava moderních osnov výuky matematiky a ICT pro počáteční vzdělávání a modernizace vzdělávacích programů pro učitele Nové interdiscipliniární studijní programy zaměřené na Průmysl 4.0 na pomezí oborů strojírenských, elektrotechnických a informatických Rozvoj digitální gramotnosti pro celou populaci ve vazbě na rozvoj digitalizace veřejné správy a služeb pro osoby zaměstnané, ohrožené ztrátou zaměstnání a nezaměstnané. Strategický plán změn na všech úrovních vzdělávání
Strategie digitálního vzdělávání 2020 Nediskriminační přístup k digitálním vzdělávacím zdrojům. Rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků, studentů a dospělých účastníků vzdělávání a jejich učitelů, lektorů. Budování a obnova vzdělávací infrastruktury v celém spektru vzdělávání. Podpora inovačních postupů, sledování, hodnocení a šíření jejich výsledků. Systém podporující rozvoj vzdělávacích institucí v oblasti integrace digitálních technologií do výuky a do fungování instituce.
Vzdělávání 4.0 Jak bude vypadat další vzdělávání v éře Práce 4.0? Komplexní základ Bude se týkat všech, neustále a ve všech oblastech života Které kvalifikace přežijí? Vzdělávací prognostika Studium technických a přírodovědných oborů, znalostní základ stojí pro většinu oborů na aplikované matematice Jak vzděláváním podpořit odpovědnost lidí za stav vlastní schopnosti pracovat? LLL x WLL
Vzdělávání 4.0 V čem a jakým způsobem budeme vzdělávat zaměstnance? Stále nové technologie, trendy. Flexibilní přístupy v dovednostech – Modularizace Prostředí neustálého doplňování kvalifikace Digitální kompetence Posílení orientace na služby, komunikační kompetence Na co se mají připravit vzdělávací instituce? Změna, flexibilita, kvalita lektorů a učitelů v lektorských dovednostech, metodologii, didaktice. Nové role vzdělavatelů.
Další projekty MŠMT Systémová podpora spolupráce škol a firem Systémový rozvoj a podpora kvality vzdělávání IPs Modernizace odborného vzdělávání – MOV (2017 – 2020) Revize RVP Dokument MPO - Průmysl 4.0 http://www.mpo.cz/dokument176055.html
Děkuji Vám za pozornost Erika KONUPČÍKOVÁ Vedoucí oddělení dalšího vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5 118 12 Praha 1 E-mail: erika.konupcikova@msmt.cz www: http://www.msmt.cz
IPs Modernizace odborného vzdělávání – MOV (2017 – 2020) Cílem je zvyšování kvality odborného vzdělávání a přípravy tak, aby byla významně podpořena uplatnitelnost absolventů na trhu práce, a to v následujících oblastech: modernizace kurikula středoškolského odborného vzdělávání v oblasti všeobecně vzdělávací na úrovni škol, tj. školních vzdělávacích programů (ŠVP) tak, aby byly podpořeny zejména klíčové kompetence požadované zaměstnavateli pro uplatnění na trhu práce modernizace kurikula středoškolského odborného vzdělávání ve smyslu posílení základů odborného vzdělávání na úrovni škol, tj. školních vzdělávacích programů (ŠVP) tak, aby byly podpořeny odborné kompetence usnadňující celoživotní učení a případné rekvalifikace začlenění kvalifikační struktury Národní soustavy kvalifikací (NSK) do počátečního odborného vzdělávání resp. propojení profesních kvalifikací NSK se specifickou (kvalifikační) částí školních vzdělávacích programů s cílem větší relevance ŠVP potřebám zaměstnavatelů rozšiřování možností realizace odborného výcviku a odborné praxe ve školních vzdělávacích programech (ŠVP) ve spolupráci se zaměstnavateli s důrazem na zajištění jejich kvality posílení kompetencí pedagogických pracovníků pracovat s modernizovaným kurikulem a profesními kvalifikacemi včetně metodické podpory vzdělávací praxe na školách
Hlavní principy revizí RVP Prostupnost – vertikální i horizontální bez slepých uliček, žák může kdykoliv navázat na přerušené vzdělávání a pokračovat k získání vyššího stupně včetně uznání předchozího učení. Flexibilita – diverzifikace vzdělávacích cest ve vztahu k různým možnostem uplatnění na trhu práce; flexibilní organizace výuky např. ve formě modularizace; flexibilní reakce na měnící se potřeby trhu práce. Kvalita – získané vzdělání dává předpoklady k celoživotnímu učení,zároveň odpovídá požadavkům zaměstnavatelů na kompetence absolventů a umožňuje dobrou uplatnitelnost absolventů. Srozumitelnost – RVP budou strukturovány tak, aby byly srozumitelné jak pro skupinu ředitelů a učitelů škol, pro které jsou především určeny, tak i pro zaměstnavatele (vč. instruktorů OV), pro rodiče i žáky.