KONCEPCE PEDAGOGICKÉ A VĚDECKÉ ČINNOSTI OBECNÁ A SPECIÁLNÍ ZOOTECHNIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakulta veterinární hygieny a ekologie
Advertisements

Doktorské studium na AF
Fakulta veterinární hygieny a ekologie
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. vedoucí katedry
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
SELEKCE METODY PLEMENTBY
SYNERGICKÁ INTEGRACE VÝUKY NA LF UP Milan Kolář LF UP v Olomouci.
Plemenářská práce v chovu prasat
Školní stravování (úvod) MUDr. Petr Tláskal, CSc. Ing. Eva Šulcová Bc
Intenzivní odchov plůdku ryb
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽIVOČIŠNÉ VÝROBY, v.v.i. Praha Uhříněves.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Biopotraviny ve školním stravování
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Hotelnictví a gastronomie zblízka (vzdělávací program se stážemi) Zpracovala: Tvrdoňová Anna Datum: 2013.
Výzkum ve FN HK Ing. Karel Antoš, Ph.D. Stáž CEPIN
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Exkurze na VFU Brno.
ProPIG Specifické strategie pro snížení environmentálních dopadů zemědělské činnosti zlepšením zdraví, welfare a výživy prasat chovaných v ekologickém.
Chov nosnic a produkce vajec v EZ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mendelova univerzita v Brně (P 2) MENDELU
Systémové navrhování technických produktů KKS/ZKM Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem.
SYNERGICKÁ INTEGRACE VÝUKY NA LF UP Milan Kolář LF UP v Olomouci.
Inovace kurikula studijního programu Všeobecné lékařství. Reg.č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Fakulta zdravotnických studií
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
Prezentace pracovního portálu R. Cerkal
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Reaktorová fyzika I pro 3. ročník zaměření TTJR, JEŽP a JZ
Mise a vize VŠKV  Jediná vysoká škola se sídlem v Karlovarském kraji  Jedinečnost vzdělávacího programu neuniverzitního typu  Inovační inženýrství.
ÚSTAV ZEMĚDĚLSKÉ EKONOMIKY A INFORMACÍ V Praze 6. května 2015.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽIVOČIŠNÉ VÝROBY, v.v.i.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Doktorské studium na AF
Úvod do psychologie
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Brno 5. a 6. února 2008 Mezinárodní konference Konkurenceschopnost podniků1 JAK MŮŽE EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTA MASARYKOVY UNIVERZITY PŘISPĚT KE ZVÝŠENÍ.
VETERINÁRNÍ A FARMACEUTICKÁ UNIVERZITA BRNO
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Klinická hodnocení a farmakologie pro 3.tisíciletí – multimodální edukační platforma CZ.1.07/2.4.00/
Problematika IDS na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice doc. Ing. Pavel Drdla, Ph.D. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Zemědělský odbor při České vysoké škole technické v Praze 1920Vysoká škola zemědělského a lesního inženýrství při ČVUT v Praze 1952Vysoká škola.
Koncepce pedagogického a vědeckého rozvoje oboru:
Střední odborná škola veterinární
TVIP 2017 Institut environmentálního inženýrství
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Technologické platformy podpora ve výzkumných programech MZe
SPRÁVNÁ CHOVATELSKÁ PRAXE
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
FAKULTA AGROBIOLOGIE, POTRAVINOVÝCH A PŘÍRODNÍCH ZDROJŮ 2013
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
VETERINÁRNÍ A FARMACEUTICKÁ UNIVERZITA BRNO
Aplikovaná elektronika
Transkript prezentace:

KONCEPCE PEDAGOGICKÉ A VĚDECKÉ ČINNOSTI OBECNÁ A SPECIÁLNÍ ZOOTECHNIKA OBORU OBECNÁ A SPECIÁLNÍ ZOOTECHNIKA doc. Ing. David Zapletal, Ph.D. Ústav zootechniky a zoohygieny Fakulta veterinární hygieny a ekologie Veterinární a farmaceutická univerzita Brno

Osnova: Historie a charakteristika oboru Koncepce rozvoje pedagogické činnosti Koncepce rozvoje vědecko-výzkumné činnosti

Historie zootechniky Termín „zootechnika“ pochází z kmenů řeckých slov a znamená „umění chovat zvířata“ Počátky chovu zvířat spadají do období domestikace prvních živočišných druhů (9 – 7 tis. let př. n. l.) Zdroj: http://www.shorthistory.org/

Historie zootechniky Za zakladatele zootechniky jako vědního oboru v Československu se považuje Prof. František Bílek (jmenovaný prof. obecné a speciální zootechniky – 1919) Charakterizoval zootechniku jako „nauku pojednávající o chovu a produkci domácích zvířat“

Historie zootechniky Prof. Josef Taufer Působil na VŠZ v Brně (jmenovaný prof. obecné a speciální zootechniky – 1920) Založil Zemský výzkumný ústav zootechnický v Brně (1921) - hlavní zásada v činnosti ústavu byla realizace praktických experimentů Zdůrazňoval význam kontroly užitkovosti a dědičnosti v chovech zvířat

Charakteristika zootechniky V základním členění je zootechnika dělena na: Obecnou Speciální

Zootechnika obecná využívá poznatky ze souboru biologických disciplín a je tedy považována za biologii chovu domácích zvířat na základě informací z disciplín teoretického základu přináší poznatky shrnuté především do těchto oblastí: - objasnění původu plemen - charakteristika základních morfologických, fyziologických a behaviorálních vlastností - komplex informací v oblasti plemenářské práce

Zootechnika speciální využívá poznatků obecné zootechniky v praktickém chovu jednotlivých druhů domácích zvířat přihlíží ke specifickým požadavkům jednotlivých domestikovaných druhů zvířat Mezi obecnou a speciální zootechnikou existuje velmi úzká návaznost a bezprostřední vztah.

Koncepce rozvoje pedagogické činnosti Postavení zootechniky ve studijních programech VFU Brno

Magisterský program (6 letý) v oboru Veterinární lékařství na Fakultě veterinárního lékařství (FVL) Zaměřen na komplexní veterinární medicínu s důrazem na klinickou veterinární medicínu zájmových a hospodářských zvířat Vyučované předměty: Chov zájmových zvířat (2/1; povinný) Zootechnika (2/2; povinný)

Základní předměty (podíl 4 %): Chemie, Fyzika, Biologie, apod. Curicullum studia Základní předměty (podíl 4 %): Chemie, Fyzika, Biologie, apod. Preklinické předměty (21 %): Anatomie, Fyziologie, Genetika, Toxikologie, Mikrobiologie, Farmakologie, Imunologie apod. Živočišná produkce, chov zvířat atd. (9 %) Klinické předměty (60 %): 16 předmětů Hygiena potravin (6 %): 3 předměty Profesní znalosti (1 %): řízení vet. praxe, vet. certifikace

Živočišná produkce, chov zvířat atd. Chov zájmových zvířat (10 %) Zootechnika (14 %) Výživa zvířat (28 %) Zoohygiena (10 %) Ochrana, welfare a etologie zvířat (17 %) Další předměty (21 %)

Magisterský program (6 letý) v oboru Veterinární hygiena a ekologie na Fakultě veterinární hygieny a ekologie (FVHE) Zaměřen především na zdravotní a hygienickou nezávadnost potravin a surovin živočišného původu a veterinární ekologii Vyučované předměty: Zootechnika (2/2; povinný) Chov zájmových zvířat (2/1; volitelný) 13

Cíle výuky: Oblast „Obecné zootechniky“ Zaměření: používaná terminologie, zoot. taxonomie výrazný aspekt na hodnocení morfologických vlastností zvířat obecné biologické základy produkce masa, mléka a vajec obecné základy plemenářské práce v chovech

Oblast „Speciální zootechniky“ Zaměření: významný genofond u významných druhů HZ (užitkovost, využití v prod. systému, zdravotní aspekt) efektivní šíře problematiky chovu a produkce významných druhů HZ

Cíle výuky Oblast „Speciální zootechniky“ důraz na praktickou výuku v chovech HZ iniciovat a podněcovat pozitivní vztah mezi budoucím veterinárním lékařem a chovatelem !!!

Cíle výuky (speciální diferenciace pro FVL) Oblast „Speciální zootechniky“ Zaměření: významné druhy a plemena chovaných zájmových zvířat efektivní spektrum problematiky chovu u významných druhů/skupin zájmových zvířat

Postavení zootechniky v bakalářských studijních programech FVHE Bezpečnost a kvalita potravin (BKP) Zdravotní nezávadnost v gastronomii (ZNG) Vyučované předměty: Chov potravinových zvířat (1/1; povinný) Produkce potravinových surovin živočišného původu (2/1; povinný) Ochrana zvířat a welfare (OZW) Vyučované předměty: - Chov zvířat (2/2; povinný) - Zacházení s hospodářskými zvířaty (0/2; povinně volitelný)

Plánované inovace ve výuce zootechniky u všech studijních programů a oborů Začleňování nových přístupů ve výuce s cílem podněcovat přemýšlení studentů Cílené tematické přednášky externistů (akademická sféra, odborníci z praxe) Tvorba učebních materiálů v e-learningových kurzech

K dosažení cílů a plánovaných inovací výuky: Aktivně se účastnit na získávání vyhlašovaných projektů vzdělávacího charakteru, zejména v rámci: - OP a dalších projektů MŠMT - Interní vzdělávací agentury VFU Brno Pozitivně motivovat a podporovat kolegy na pracovišti Reagovat na vlastní podněty pregraduálních studentů v předchozím období 20

Další pedagogická činnost pracoviště Participace na školeních pro odbornou veřejnost v rámci ICVI VFU Brno Výuka pro univerzitu třetího věku Realizace mezinárodních výměnných studijních stáží Řešení maturitních prací v rámci SOČ 21

Koncepce rozvoje vědecko-výzkumné činnosti

Sekce živočišné a rostlinné produkce FVHE Sekce živočišné a rostlinné produkce Ústav výživy zvířat Ústav zootechniky a zoohygieny Sekce hygieny a technologie potravin živočišného původu Sekce hygieny a technologie potravin rostlinného původu a gastronomie Sekce veterinární ekologie a chorob volně žijících zvířat Sekce vet. ochrany veřejného zdraví, ochrany zvířat a welfare

Řešené problematiky v rámci oblasti živočišné produkce Vliv plemen (hybridních kombinací) HZ na užitkovost a kvalitu produkce Užitkovost, kvalita produkce a zdravotní stav hybridních typů drůbeže ve vztahu k výživě Vliv podmínek prostředí na užitkovost, welfare a zdravotní stav zvířat Produkční a reprodukční ukazatele brojlerových králíků ve vztahu k technice chovu a výživě Intenzivní farmové chovy zvěře (zejm. pernatá zvěř)

Řešené problematiky v rámci oblasti chovu zájmových zvířat Vliv plemen na ukazatele vnitřního prostředí králíků Růst, zdravotní stav a reprodukce zakrslých králíků ve vztahu k výživě

Projekty: VZ AF MZLU v Brně – Regulace biologických a technologických procesů pro konkurenceschopné zemědělství - MSM 4321 00001. Účast na řešení v letech 2000 – 2004. Oblast výzkumu: chov skotu; reprodukce brojlerových králíků

NAZV QC1128 – Ověření stávajících klecových a alternativních technologií a vývoj obohacených klecových technologií se zřetelem na Směrnici Rady EU č. 99/74. Účast na řešení v letech 2001 – 2004. Cíl: zhodnocení vlivu navržených technologií na užitkovost a fyziologické ukazatele nosnic

VZ FVHE VFU Brno – Veterinární aspekty bezpečnosti a kvality potravin - MSM 6215712402. Řešen v letech 2005 – 2011. Oblast výzkumu: chov brojlerových králíků; produkce drůbeže ve vztahu k výživě

NAZV QH91276 – Výběr vhodného typu bažantů a optimalizace podmínek jejich výkrmu za účelem produkce vysoce kvalitní zvěřiny. Hlavní řešitel projektu; řešení v letech 2009 – 2011. Cíl: Navrhnout intenzivní systém produkce nutričně kvalitního bažantího masa z pohledu racionální výživy člověka; - realizovat řízenou selekci bažantích kuřat s cílem zvýšit jejich růstovou intenzitu - testace navržených krmných směsí při výkrmu bažantích kuřat

Graf 1: Rozdíl mezi průměrnými živými hmotnostmi (g) selektovaného a kontrolního hejna bažantích kuřat v 7 týdnech věku v průběhu selekce gram Generace selektovaného hejna kumulovaný SE – 7,3 %

zvýšení tělesné hmotnosti u F3 – 9,7 % Graf 2: Rozdíl mezi průměrnými živými hmotnostmi (g) selektované a kontrolní rodičovské populace bažantů ve věku 40 týdnů v průběhu selekce gram Generace selektovaného hejna zvýšení tělesné hmotnosti u F3 – 9,7 %

Tab: Vliv selekce na živou hmotnost (ŽH) a podíl vybraných částí jatečného těla a poživatelných orgánů u vykrmovaných bažantích kuřat (F3) ve 100 dnech věku Ukazatel Kontrolní populace Selektovaná populace Trend Sign. ŽH (g) 896 971 ↑ ** Podíl z ŽH (%) JUT 73,1 71,0 ↓ Prsní svalovina 18,5 17,2 Stehenní svalovina 15,3 14,5 Srdce 0,75 0,92 Játra 2,06 2,23 - NS Svalnatý žaludek 2,25 2,21 **: (P < 0.01); NS: (P > 0.05).

NAZV QJ1510136 – Optimalizace proteinové výživy monogastrických zvířat na bázi odrůd semen lupiny bílé (Lupinus albus). Další řešitel projektu; řešení v letech 2015 – 2018. Dílčí cíle projektu: - zhodnocení vlivu náhrady sójového šrotu šrotem z celých a odslupkovaných semen perspektivních odrůd lupiny bílé na užitkovost, kvalitu produkce a zdravotní stav drůbeže a na užitkovost a zdraví brojlerových králíků - optimalizace navržených krmných směsí na základě biologických testací

Vědecko-výzkumná činnost v oblasti vedení postgraduálních studentů Řešení doktorských prací je realizováno v rámci studijního oboru „Výživa, dietetika hospodářských zvířat a hygiena vegetábilií“ Řešená témata: Problematika výkrmu brojlerových kuřat a porovnání rozdílů ve složení jejich těla u dvou hybridů ROSS 308 a COBB 500. Vliv výživy na jatečnou hodnotu a kvalitu masa orebice chukar. Skladba mastných kyselin těla bažantích kuřat v průběhu jejich odchovu ve vztahu k výživě.    Vliv diet na růst a zdravotní stav zakrslých králíků.

Hlavní strategie budoucího výzkumu Směřování výzkumné činnosti podle potřeb praxe Výzkumné projekty: NAZV, OP EU, TAČR Smluvní výzkum: využití akreditované experimentální stáje a přístrojového vybavení laboratoří pracoviště Pokračování ve spolupráci s tuzemskými výzkumnými organizacemi (univerzity, VÚŽV …) Další rozvoj mezinárodní spolupráce (univerzity) Publikace výsledků ve vědeckých časopisech (především s IF)

Děkuji Vám za pozornost