INDICKÉ DIVADLO © Pavel Trtílek, 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Advertisements

Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
ISLÁM Obr.1. ISLÁM je monoteistické náboženství bylo založené prorokem Muhammadem (politický a náboženský vůdce v 7.stol.) narozeným v Mecce „Islám“ =
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_08_Hudba exotických kultur TémaHudba exotických kultur Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Křížovka. Křížovka Řešení Kréta a první Řekové (doba bronzová)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Náboženství a fanatismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Mimoevropské literatury
Prezentace – výklad učiva
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Význam utkání v sportovních hrách
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
STÁTNÍ SYMBOLY 1) 2) 3).
Psychologie test.
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
EGEJSKÁ OBLAST.
Vláda prvních Habsburků
Kultura ve starověkém Řecku
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SPS-DK-P003-Hinduismus HINDUISMUS.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Čína Uč
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

INDICKÉ DIVADLO © Pavel Trtílek, 2008

Indie – kolébka asijského dramatu Indický subkontinent: počátek městských civilizací: harappská kultura / civilizace povodí Indu (3 – 2 tisíce let př.n.l.) Mohendžodáro, Harappa, zánik cca 1700 – 1500 př.n.l. védské období: Árjové (přišli ze stř. Asie cca 1.500 př.n.l., trvání tisíc let)

520 př.n.l. vpád perských kmenů 334 př.n.l. Alexandr Veliký 1498 Vasco de Gama (námořní cesta do Indie) 1858 – 1947: Indie britskou kolonií (Britská Indie)

skalní úkryty Bhimbetka – 7.000 př.n.l.

- 3 podoby nejvyššího boha: Bráhma (Stvořitel) Šiva (Ničitel) Náboženství: hinduismus (Árjové) - 3 podoby nejvyššího boha: Bráhma (Stvořitel) Šiva (Ničitel) Višnu (Udržovatel) védské „óm“ (symbol nejvyššího božství a slovo, jehož vyslovením byl podle hinduistů stvořen svět) Bráhma, Šiva, Višna

ve své trojjediné podobě nejvyšší bůh ve své trojjediné podobě

Šiva (vpravo tančí uprostřed kruhu z plamenů)

Šiva a Párvatí

lingamy

obětní lingam

lingamy a jóni

lingam a jóni s oběťmi

další významná náboženství: buddhismus a džinismus Adžanta – jeskynní fresky znázorňující epizody z Buddhova života (období 200 př.n.l. – 650 n.l.)

Védy: zapsány v 15. – 10. stol. př.n.l., veršované Rgvéd (modlitby, hymny) Sámavéd (věda o melodiích) Jadžurvéd (magické formule) Atharvavéd (obětní formy)

rukopis Rgvédu

Systém kast: brahmáni (kněží – barva bílá) kšatrijové (válečníci, panovníci – barva červená) vaišjové (obchodníci, řemeslníci, zemědělci – barva žlutá) šúdrové (dělníci, sluhové – barva černá) párjové (lidé mimo kasty – „nečistí“) Kasty stvořil Brahma ze svých úst, paží, stehen, chodidel.

dnešní párjové

Jazyk a písmo: dévanágarí: देवनागरी sanskrt (= sestavený) posvátný jazyk prákrt (= přirozený) množství odlišných jazyků a „dialektů“ (dnes 23 oficiálních jazyků)

srovnání nejvýznamnějších indických písem (dévanágarí)

Jazykové dělení se odráží i ve staroindickém divadle. Eposy: Mahábhárata („autor“ Vjásavéda) Rámájana („autor“ Válmíki) (zapisovány v letech 1 200 př.n.l. – 250 n.l., nejstarší zmínky už z doby kolem 3 100 př.n.l.) Zlatý věk staroindické sanskrtské kultury: 120 př.n.l. – 500 n.l.

Mahábhárata – ukázka textu

výjev z Maábháraty

dávná království zmíněná v obou eposech

SANSKRTSKÉ DRAMA: Chronologie: 1789: překlad dramatu Šakuntala (Kálidása) do angličtiny – zájem o Indii, pátrání po textech… nejstarší zlomky z 1. stol. n.l. Hra o Šáriputrovi (Ašvaghoša) nejstarší dochovaná hra z 1. a 2. stol. n.l. 25 kompletních her přelom 1. a 2. tisíciletí: období úpadku sanskrtského dramatu 13. stol.: sanskrtské hry se přestávají uvádět

Charakteristika: mísí verš i prózu, sanskrt i prákrt rozsah: 1 – 10 dějství (později i několik desítek) mezihry (informativní charakter) tabu pantomimické a taneční výstupy jednota děje: dodržována, jednota místa: ne tematika: mytologie i současnost

Divadelní teorie: šástry („učebnice“ tehdejšího vědění) Nátjašástra – učebnice divadelního umění (zápis cca 200 př.n.l., ale některé pasáže už ze 3. stol. př.n.l.) nátja = divadelní umění autor: Bharat Dašarúpaka (10. stol. n.l.) mnohé další

Teorie rásy: citový a estetický účinek divadelního představení na diváka (emoční intenzita) účel: vnitřně obohacuje, povznáší a očišťuje člověka 8 rás: milostná, veselá, smutná, hněvivá, statečná, bázlivá, znechucení, úžasu 9. rása: klidu a míru Rása se vyvolává: působením postav, vnějšími projevy emocí, gesty (bhávy)

bháva – základní emoce, které lze na jevišti fyzicky předvést bháva rozkoše, radosti, smutku, hněvu, odhodlání, strachu, hnusu, úžasu sahrdaja – vzdělaný divák se všemi intelektuálními předpoklady (divadelní představení je pro něj plně srozumitelné)

guru Dhanandžajan předvádí základní citové stavy, bhávy uvedené v Nátjašástře

Dramatici: Ašvaghoša (1. – 2. stol. n.l.) Hra o Šáriputrovi Bhása (2. stol. n.l.) Chudý Čárudata Šúdraka (3. – 4. stol. n.l.) Hliněný vozíček Kálidasa (5. stol. n.l.) Šakuntala Harša (7. st.n.l.) Perlový náhrdelník

Struktura sanskrtských her: prolog: - velebení bohů - úvod ke hře (přednese sútradhára – informuje o názvu, autorovi, tématu, představí hereckou společnost, zamyšlení nad tématem) členění na dějství (jednota děje souvisí se základní rásou) mezihry závěr (požehnání)

Dělení her podle žánrů (Nátjašástra): nátaka (mytologický námět – např. Šakuntala) prakarana (soudobý námět – např. Hliněný vozíček) další 3 víceaktové a 5 jednoaktových žánrů a 18 žánrů „nižšího dramatu“ (frašky, loutkové a stínové divadlo atd.) Pozdější příručky rozšiřují počet hlavních žánrů až na 20.

Scénická realizace: bez technických prostředků a kulis jednání „realistické a idealizované“ (slova, kostýmy a rekvizity skutečné, avšak herecký projev stylizovaný) systém vyjadřovacích divadelních konvencí – důsledek jazykové mnohočetnosti: mudry: gestické pohyby rukou („znaková řeč“) (dále i pohyby nohou, systém chůze, kroků, tanců…)

mudry (gestické stylizované znaky)

Divadelní prostor: nedochována žádná divadelní budova příručky je však uvádějí („budovy určené výhradně divadelním účelům“) permanentní stavby / dočasné přístřešky (?) jak podle Nátjašástry divadelní budovy stavět: 1. vybrat pozemek (rozorat, vyčistit) 2. stavba základů, sloupů, zdí, dokončení (součástí stavby obřady) 3. vysvětit budovu

3 typy indického divadelního prostoru

Jevištní konvence: společný odchod herců po každém dějství speciální gesto pro monolog (samomluvu) minimum rekvizit tabu (vše, co by diváka mohlo uvést do trapnosti či do rozpaků) dramatici vše porušovali Herci a divadelníci: profesionální charakter kočovných skupin hrálo se při mimořádných příležitostech (nákladné)

Složení hereckých skupin: sútradhára (principál a cokoli co bylo třeba) jeho žena (herečka) herecký soubor – obvykle ženy i muži (herečky manželky či dcery herců), museli ovládat sánskrt a mnoho prákrtů, tančit, zpívat, recitovat, ovládat mudry i kroky (nátja, nrtta) tanečníci a tanečnice (nehráli) choreograf (nata) řemeslníci

herec se líčí před vystoupením

LITERATURA: KALVODOVÁ, Dana: Pod praporem krále nebes. Praha, 1987. KALVODOVÁ, Dana: Asijské divadlo. KALVODOVÁ, Dana: Divadelné kultúry východu. Bratislava, 1987. KABELÁČOVÁ, Káťa: Slovník světových dramatiků. Autoři národů Asie a Afriky, (1974) ZBAVITEL, Dušan: Sanskrt učební texty. Brno, 1987.