Teorie výchovy a řešení výchovných problémů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
PT – obecná charakteristika
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Struktura výuky.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Průřezová témata.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Mgr. Kateřina Lojdová Pedagogika II. Mgr. Kateřina Lojdová
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Pedagogická diagnostika
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
aktuální problémy současného světa
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
•38 let pedagogické práce
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Pedagogické disciplíny
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Hodnoty ve výchově
Psychologie výchovy a vzdělávání
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Pedagogika a psychologie
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Teorie a metodika výchovy
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Teorie výchovy a řešení výchovných problémů 1. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově a vzdělávání

K úspěšnému ukončení 1) Aktivní účast na seminářích 2) Poster (plakát) – ve skupině 2 – 3 osob odborný text zpracovaný přehledně na jeden list papíru (doporučený formát A1 nebo A2 – flipchartový list, balící papír), odborné termíny, uvádění zdrojů, přehlednost, srozumitelnost případová studie: pojímá zkoumaný jev na příkladu z praxe, beletrie, filmu či dokumentu. Komentuje s oporou o odbornou literaturu libovolná grafická úprava, obrázky atd., může mít podobu textu i odrážek na komentář zpracovaného posteru bude mít každá skupina 5 minut 3) Písemný test

Témata posterů Pojetí a prostředky alternativní výchovy. Hra jako výchovný prostředek. Zážitková pedagogika a metody zkušenostního učení Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy Dítě v procesu výchovy a vzdělávání. Socializace, adaptace, stádia mravního vývoje. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. Spolupráce rodiny a školy. Klima školní třídy Agresivita a šikana jako výchovné problémy Poruchy chování žáků a jejich náprava Výchovné činnosti třídního učitele a sebereflexe učitelova výchovného působení. Autorita v edukačních souvislostech Průřezová témata RVP

Terminologie subjekty výchovy - kdo vychovává objekty výchovy - kdo je adresátem výchovy cíle výchovy - k jakým cílům, pro co, proč vychovávat prostředky výchovy - jak, jakými prostředky vychovávat (činitelé, instituce, organizační formy, obsahy a formy výchovy, výchovné prostředky, následnost procesu atd.) podmínky výchovy - které vnější a vnitřní podmínky ovlivňují podobu výchovy, jak se v procesu výchovy odrážejí změny prostředí jednotlivých aktérů výchovy.

Subjekt výchovy Kým by měl být subjekt výchovy a vzdělávání ? je především vynikajícím odborníkem v předmětu, který vyučuje, je především vynikajícím didaktikem daného předmětu, je především vzorem ostatním. Jaká je úloha subjektu v procesu výchovy a vzdělávání? přenáší informace k žákům - objekty výchovy (žáci) jsou vnímání především jako příjemci informací - učitel jako tzv. transmitátor usnadňuje, zkvalitňuje, řídí proces učení - objekty výchovy (žáci) jsou vnímáni jako aktivní jedinci, kteří se podílejí na procesu učení - učitel jako tzv. facilitátor

Objekt výchovy 1. Jsou žáci dobří nebo špatní? objekt výchovy je charakterizován souborem především pozitivních vlastností, které je nutné prostřednictvím výchovy rozvíjet, objekt výchovy je charakterizován souborem především negativních vlastností, které je nutné prostřednictvím výchovy potlačovat a měnit. 2. Jsou žáci aktivní nebo pasivní? objekt je pasivním příjemcem v procesu výchovy objekt je aktivním aktérem v procesu výchovy 3. Jsou vlastnosti žákům „dané“ nebo se vytváří v soc. interakci? vlastnosti jsou vlastní objektu výchovy, jsou jeho součástí, vlastnosti objektu jsou konstruovány jako kategorie, prostřednictvím kterých je objekt popisován

Cíle výchovy Cíle výchovy je možné definovat jako soubor vlastností objektu, jako jeho úroveň projektovaná do budoucnosti. Kategorie cílů výchovy je úzce provázána s kategorií hodnot.

Prostředky výchovy Výchova se uskutečňuje za použití rozmanitých prostředků, které působí jak intencionálně-záměrně, tak funkcionálně- nepřímo jakoby bezděčně a navzájem se doplňují a podporují. Příklady funkcionálního působení osobnost učitele skryté kurikulum klima školní třídy

Podmínky výchovy jsou determinanty výchovy vnější x vnitřní eufunkční x neutrální x dysfunkční  biologické x psychické x sociální

Hodnoty ve výchově Co je pro vás „hodnotou“?

Hodnotové modely Antika Středověk Osvícenství Moderna a postmoderna

Hodnoty ve výchově Hodnota – subjektivní míra důležitosti, kterou jedinec přisuzuje věcem, jevům, symbolům, lidem… Z pedagogického hlediska se zabýváme Vzděláním jako společenskou hodnotou Hodnotami jako součástí školní edukace Výkonové, etické, estetické Hodnotovými systémy mládeže Egoisticko-materialistický Liberální Profesně-rozvojový Sociální Reprodukční Hédonistický Globální

Hodnoty v RVP: Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova

CVIČENÍ Analýza hodnot v průřezových tématech RVP

Otázky Uveďte příklad subjektu a objektu v edukační realitě. Definujte pojem hodnoty a uveďte příklad třídění hodnot. Uveďte alespoň 4 hodnotové orientace a diskutujte, jak se promítají do edukačního procesu. Jaké hodnoty přináší průřezová témata RVP do školní edukace? Uveďte příklad alespoň 3 průřezových témat a souvisejících hodnot.