«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?»

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Advertisements

Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Výsledky analýzy kvalifikační a věkové struktury v Pardubickém kraji Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice) Ing. Petr Urbanec (Univerzita Pardubice)
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
„ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ“ 1 Spolupráce technických univerzit s podniky = významná podpora inovací Český národní komitét IMEKO Vladimír Haasz.
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
O fakultě... Fakulta vznikla 1. ledna 1991 rozdělením Fakulty strojní a elektrotechnické na dvě samostatné fakulty. Fakulta elektrotechniky a informatiky.
Magisterský obor Ekonomika a řízení elektrotechniky a energetiky.
Bakalářský studijní program Elektrotechnika Obor  Aplikovaná a komerční elektronika Oborová katedra  Katedra elektroniky.
Spolupráce střední školy se sociálními partnery Ing. Jiří DLAPAL.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
CZ / /0045 Centrum podpory talentů České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická Agentura VEREMA, RLC, SofCon, WAGO, BAEL.
Rozvoj technického vzdělávání Strategie a hlavní cíle týmu 81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Brno, 4. dubna 2013 Předkládá: Řídící tým.
Jak pokračovat v oblasti podpory vzdělávání Předkladatel: sekretariát Sdružení automobilového průmyslu Jednání pracovní skupiny pro vzdělávání, Brno, 3.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Opava Modulární systém studijních programů na vysokých školách v Moravskoslezském kraji a jeho realizace OP RLZ Opatření 3.2 Registrační číslo.
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Podpora technického vzdělávání Portál „Auta nás baví“ Portál „Auta nás baví“ (stručná informace)
Bakalářský obor STM-ECTS Manažerská informatika. Vidíte své budoucí uplatnění spíše v managementu a řízení, než v čistě inženýrské/technické pozici? Chcete.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.

INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Personální plán pro podnikatelský plán
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Jméno Příjmení Konference IDS – Žďár nad Sázavou NABÍDKA VZDĚLÁVÁNÍ A STÁŽÍ V OBORU DOPRAVNÍ TELEMATIKY Ing. Martin Langr, Ph.D.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Projektování elektrických zařízení Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB – TUO Katedra elektrotechniky.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Pohled zaměstnavatelů na současný systém OV Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
PORADENSKÉ CENTRUM ZF JU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Bohumila Voženílková Zdeněk Štěrba Katedra rostlinné výroby Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
PŘEDSTAVUJEME STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ ELEKTROTECHNICKÉ V PLZNI
PŘEDSTAVUJEME STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ ELEKTROTECHNICKÉ V PLZNI
Ostravská univerzita (1991 → )
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Krajský metodický kabinet ELEKTROTECHNIKY
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Nedostatek studentů na VŠ u technických oborů
Setkání kariérových poradců
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2019/20
Aplikovaná elektronika
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» informace o provedené anketě v Českomoravské elektrotechnické asociaci určeno pro jednání valné hromady asociace dne 18. května 2012 v Lednici

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz důvod vyhlášení ankety podklady pro jednání sektorové rady jak je tato oblast popsána v jiných dokumentech rozdíly v komplexnosti přístupu, nesystémovost Anketa si neklade za cíl systémově zasáhnout do této oblasti, tento cíl by ani nebyl reálný … Průzkum je subjektivní, je zpracován zaměstnavatelským svazem, pro interní potřebu. Nereaguje na odlišné publikované názory, ale nechce pouze „zmapovat“ současný stav. Chce přispět k širší diskuzi. Zhodnocení průzkumu a návrh dalších kroků provede Českomoravská elektrotechnická asociace kroky, které jsou v souladu s její funkcí a posláním. «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Vstupní podklady dnešní prezentace: probíhající anketa členů asociace, studie „Postavení vysokoškoláků a uplatnění absolventů vysokých škol na pracovním trhu 2010“, UK v Praze, Pedagogická fakulta, středisko vzdělávací politiky, studie ˇ“Vysokoškolští studenti a absolventi oboru Informatika v roce 2010“, Český statistický úřad, webové stránky MŠMT, portálu „Vzdělání.CZ“, Národního ústavu odborného vzdělávání a další weby, interview s vysokoškolskými pracovníky, řešitelskými týmy programových projektů VaV, sektorové rady elektrotechnické a interní dokumenty asociace. «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Zaměstnavatelé potřebuji odborně vzdělané pracovníky, jejich vzdělání přináší benefity pro: «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Koncept odborného vzdělávání předpokládá: «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Současné a budoucí kvalifikační potřeby trhu práce nejsou sledovány a analyzovány systematicky. Existují pouze dílčí projekty, které nejsou propojeny, a není zaručena jejich udržitelnost. Vytvářet podmínky pro systematické sledování současné a budoucí poptávky po profesích a kvalifikacích (profesně kvalifikačního nesouladu mezi poptávkou a nabídkou) na trhu práce; rozvíjet odborné kapacity a metodologický aparát předvídání profesních a kvalifikačních potřeb v souladu s aktivitami probíhajícími na evropské úrovni. (MŠMT, průvodce dalším vzděláváním, leden 2010) «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Nesouhlasíme s účelově prosazovaným názorem, že absolventů technických odborných škol je dostatek a že se zhoršuje jejich uplatnění na trhu práce. Např. citovaná studie KU uvádí: «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Český elektrotechnický průmysl v počtu zaměstnanců se v minulosti velmi rozvíjel, rychleji, než bylo reálné uspokojit jeho poptávku po odborných pracovnících r. 1989 112 tis. zaměstnanců r. 1993 65 tis. zaměstnanců (rozdělení federace) r. 1997 165 tis. zaměstnanců (pokles textilního pr.) r. 2009 185 tis. zaměstnanců r. 2011 odhad 170 tis., nelze ověřit, je jiný způsob výkaznictví (SKP→NACE CZ) «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Podle průzkumu je v současné době v elektrotechnických firmách 54, 4% odborných pracovníků ve struktuře: NSP 1 2 3 4 5 6 7 8 Celkem % 2,7 8,8 15,7 16,4 0,1 1,2 9 0,5 54,4 Pracovníků 4860 15840 28260 29520 180 2160 16200 900 97920 «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Potřeba odborných pracovníků během 5ti a 10 let za předpokladu zachování stávající produkce: «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Průmyslové společnosti vyžadují pracovníky zejména klasifikační úrovně 3, 4 (SŠ s výučním listem a s maturitou) a 7 (magisterské programy). Inovační firmy mají poptávku i po doktorandech, kvalifikační úroveň 8. Stále není vytvořeno dostatek pozic pro absolventy bakalářských programů, neprojevuje se dostatečný zájem o NSP 5 a 6 (VOŠ a bakalářské programy). Snižuje se zájem o učně, NSP 2, tj. nižší střední odborné vzdělání bez maturity. «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz V současné době je akreditováno 230 školských zařízení, poskytující středoškolské vzdělání. Přes problémy s výukou a se zajištěním odborné praxe jak studentům, tak i pedagogům, je stěžejní problém náboru dostatečného počtu studentů. Českomoravská elektrotechnická asociace podporuje program „IQ Industry“, ale praktická realizace jako je v automobilovém průmyslu dosud není. «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Nabídka akreditovaných studijních oborů na VŠ je velmi široká, ukazuje na dostatečný počet programů. Podle serverů nabízejících vysokoškolské vzdělání vychází následný přehled, který je však pouze ilustrační, nepřesný a plně neodpovídá informaci dle serveru akreditační komise VŠ. Přesnější informace nebyly technicky zajistitelné, ale tuto vědomou chybu lze pro potřeby naší ankety tolerovat. «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz V současné době je akreditováno 16 vysokých škol s elektro-technickými obory a podstatně vyšší počet s informačními obory. Ročně absolvuje tyto vysoké školy cca 2,5 tis. elektrotechniků a 3,5 tis. informatiků. Převážná většina absolventů (75%) je s prvním místem spokojená. Zaměstnavatelé nalézají na těchto školách zájemce o práci, ale ne v oborové struktuře, kterou požadují. Ukazuje se, že není problém v počtu absolventů vysokých škol, ale ve struktuře dle oborů. Není problém v oceňování vysokoškoláků. Zaměstnavatelé též omezují poskytování stipendií. Příklady oborů vysokých škol v zaměření „elektro“: «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz ČVUT Praha: Fakulta elektrotechnická Obory: Teoretická elektrotechnika Elektroenergetika Elektronika Elektrotechnologie a materiály Radioelektronika Ekonomika a řízení elektrotechniky a energetiky Silnoproudá elektrotechnika Elektronika a sdělovací technika «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Nabídka VUT Brno patří mezi nejširší: Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT) Fakulta informačních technologií (FIT) Fakulta strojního inženýrství (FSI) Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT) nabízí obory Elektronika a sdělovací technika Mikroelektronika a technologie Elektrotechnická výroba a management Silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika Teoretická elektrotechnika Biomedicínská elektronika a biokybernetika Matematika v elektroinženýrství Mikroelektronika Fyzikální elektronika a nanotechnologie Elektroenergetika Silnoproudá elektrotechnika a výkonová elektronika «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz ZČU Plzeň: Fakulta elektrotechnická Obory: Elektronika a aplikovaná informatika Elektroenergetika Elektronika a telekomunikace Aplikovaná elektrotechnika Dopravní elektroinženýrství a autoelektronika Komerční elektrotechnika Jaderná elektroenergetika Diagnostika a design v elektrotechnice Průmyslová elektronika a elektromechanika Elektrotechnika a energetika «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz VŠB-TU Ostrava: Fakulta elektrotechniky a informatiky Obory: Aplikovaná a komerční elektronika Elektroenergetika Elektronika TU v Liberci: Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Obory: Elektronické informační a řídicí systémy «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Evropský polytechnický institut, s.r.o. (Kunovice) Obory: Elektronické počítače Vysoká škola polytechnická (Jihlava) Obory: Elektrotechnicka a informatika - Aplikovaná informatika Elektrotechnika a informatika - Počítačové systémy «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Zaměstnavatelé využívají i absolventy dalších univerzit, např: Karlova univerzita, Matematicko-fyzikální fakulta Datové inženýrství Distribuované systémy Softwarové systémy … Matematické a počítačové modelování ve fyzice a v technice Jaderná a subjaderná fyzika «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Procento studentů technických univerzit, kteří mají zajištěné pracovní místo již v průběhu studia se snižuje, je to cca 45% studentů. Nové místo se hledá hůře než v předcházejících letech, ale téměř všichni studenti toto místo naleznou do 8 měsíců, až roku. Neuspokojeni jsou 2% absolventů technických univerzit. V ČR je situace následující: «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Jak hodnotí zaměstnavatelé připravenost studentů na své budoucí pozice? «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Kde je potřeba prohloubit vzdělání? Prohloubit: finanční dovednosti, znalost získávání finančních zdrojů, manažerské dovednosti (vedení týmů, pracovní legislativa, …) jazykové dovednosti. Minimální počet absolventů SŠ i VŠ začíná samostatně podnikat, na samostatné podnikání nejsou absolventi připraveni. Zvyšuje se poptávka po víceoborovém vzdělání, je zájem o doktorandy. Absence pracovníků v některých technologických a konstrukčních oborech je vykrývána silnější programovou podporou a přechodem pracovníků s IT vzděláním. Volný pohyb pracovníků v EU je limitován předpisy, omezující práci na vyhrazených zařízení (vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice). «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Jak společnosti doporučují motivovat studenty středních a vysokých škol ke studiu oborů elektrotechniky, elektroniky a strojírenství? Zřizovat zájmové kroužky již od 6. – 7. stupně na základních školách, kde by žáci získali potřebné informace o potřebě technických oborů. Zvyšovat počet míst v žádaných oborech na úkor snižování počtu míst s horší uplatnitelností na trhu práce. Usilovat o zvýšení společenské prestiže absolventů technických oborů i za pomocí médií. Informovat o nabídkách zaměstnání s perspektivou skutečného uplatnění! «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Jak společnosti doporučují motivovat studenty středních a vysokých škol ke studiu oborů elektrotechniky, elektroniky a strojírenství? Poskytovat stipendia, příspěvky na školné, zadávání bakalářských a diplomových prací, přísliby zaměstnání. Modernizovat výukové vybavení, sledovat trendy v oborech. Prosazovat užší spolupráci škol s firmami, více propojit studia na odborných školách s praxí v podnicích. Přijímací řízení na odborné školy jsou dle názoru zaměstnavatelů velmi benevolentní, převažují komerční hlediska. Omezit na přihláškách výběr z více vysokých škol, toto nehovoří o přesvědčení studenta studovat ten či onen obor. «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Na jaké překážky narážejí firmy při navázání spolupráce s odbornými vysokými školami? Akademický svět má jiné priority, spolupráce s malými firmami pro něj není zajímavá. Školám vadí, když si firma („potenciální zaměstnavatel“) vybírá studenty pro své projekty. Jednorázová výpomoc na určitých projektech je z časového hlediska většinou nerealizovatelná (příklad: na vyřešení je 6 měsíců, řešení ze strany odborné školy 2 roky) «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Na jaké překážky narážejí firmy při navázání spolupráce s odbornými vysokými školami? Nedostatek peněz na odborných školách neumožňuje výuku moderních technologií, jsou zastaralé pomůcky, též i neinformovaní pedagogové. Konstruktéři z vysokých škol jsou zcela nepřipraveni pro praxi. Administrativa spojená s praxí žáků odborných škol je nepřiměřeně náročná. Některé vysoké školy neumožňují vyvěsit nabídku práce, nebo tuto nabídku zpoplatňují. «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Názory zaměstnavatelů nejsou mnohdy konformní, odrážejí konkrétní zkušenost, která nemusí být obecná. Je potřebné pokračovat v analýze potřeb odborných pracovníků v elektrotechnickém průmyslu. Je potřeba propagovat elektrotechniku všeobecně. Nelze dělat unáhlené závěry, zobecňovat. Osobitý přístup si vyžaduje každý stupeň odborného vzdělávání i výchova, která odbornému vzdělání předchází. «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Je potřeba trvalé komunikace mezi školskými zařízeními a zaměstnavateli. Pozitivní je příklad „Fóra vysokých škol a průmyslu“, „IQ auto“, ale i praxe podpořené programovými projekty VaV, zejména vyhlašovanými MPO. Velmi negativně je vnímáno posílení základního výzkumu na úkor aplikovaného výzkumu, nerovnoměrnost v Radě vlády pro výzkum. Ze strany průmyslu je zájem dělat společné projekty, s konkrétními cíly. «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

«Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012

Českomoravská elektrotechnická asociace www.electroindustry.cz Děkuji za pozornost. František Hýbner, ředitel Českomoravské elektrotechnické asociace e-mail: hybner@electroindustry.cz «Má český elektrotechnický průmysl dostatek odborných pracovníků?» Lednice, 18. 5. 2012