Koordinace poskytování podpory ve vzdělávání žáků se SVP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

1 Oddělení prevence a speciálního vzdělávání §16 školského zákona Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
1 Novela školského zákona MŠMT PhDr. Jana Zapletalová NÚV
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Školský zákon, ve znění zákona č. 82/2015 Sb., které nabude účinnosti 1. září 2016 Klíčové principy rovnocenná a partnerská spolupráce školy - školského.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Jsou venkovské školy horší než městské?
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Podpůrná opatření prvního stupně
Legislativní změny ve vzdělávání od září 2017
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
4. Organizace vzdělávání
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Gymnasium Jižní Město Praha
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
12. června 2017, Pardubice Mgr. Miroslav Jiřička
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
TŘÍDNÍ SCHŮZKY přihlášky na SŠ leden 2016
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Úvodní přednáška pro 1. ročník
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Analýza implementace inkluzívního vzdělávání
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga
Analýza implementace inkluzívního vzdělávání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Koordinace poskytování podpory ve vzdělávání žáků se SVP

Financování pedagogické intervence Ředitel školy zahrne hodiny pedagogické intervence do přímé pedagogické činnosti učitele a daný počet hodin týdně financuje z normované finanční náročnosti. Pokud je pedagogická intervence vykonávána nad rámec sjednané přímé pedagogické činnosti, je pedagogická intervence zahrnuta do přespočetných hodin (zde může být problém s tím, že prostředky poskytnuté prostřednictvím normované finanční náročnosti nemusejí dostačovat (příplatek - dvojnásobek průměrného hodinového výdělku)

Výkaznictví pro účely financování Po http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/vykaznictvi-spolecneho-vzdelavani Škola vykáže nově poskytovaná PO na výkazu R 44-99 k datu zahájení jejich skutečného poskytování (po tom, co obdrží souhlas zákonného zástupce), nejpozději však do 30 dnů od zahájení poskytování. V rámci aktuálního měsíce mohou být vykazována pouze ta podpůrná opatření, jejichž poskytování bude zahájeno nejpozději 1. dne následujícího měsíce.

Snižování maximálního počtu žáků ve třídách Nejvyšší počet žáků ve třídě ZŠ (30) se snižuje o 2 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením čtvrtého až pátého stupně a žáka s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně z důvodu mentálního postižení. Nejvyšší počet se dále snižuje o 1 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně (mimo MP). Tímto postupem lze snížit nejvyšší počet žáků ve třídě nejvýše o 5. Snížení nejvyššího počtu žáků ve třídě se neuplatní u školy, které v jeho uplatnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí žáka podle § 36 odst. 7školského zákona nebo dojde-li ke změně stupně podpůrného opatření u žáka zařazeného ve třídě v průběhu školního roku.

Snižování maximálního počtu žáků ve třídách Za každé ve třídě MŠ zařazené dítě s přiznaným podpůrným opatřením čtvrtého nebo pátého stupně se nejvyšší počet dětí ve třídě (24) snižuje o 2 děti; to platí i v případě dítěte s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně z důvodu mentálního postižení. Nejvyšší počet dětí se dále snižuje o 1 za každé dítě s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně (mimo MP). Tímto postupem lze snížit nejvyšší počet dětí ve třídě nejvýše o 5. Snížení počtu dětí se neuplatní u mateřské školy, které v jeho plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí dítěte podle školského zákona nebo dojde-li ke změně stupně podpůrného opatření u dítěte zařazeného ve třídě v průběhu školního roku.

Popis podpůrných opatření v příloze vyhlášky Vyhláška omezuje výčet podpůrných opatření, které je možné doporučit pro vzdělávání ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 zákona: poradenská pomoc školy a školského poradenského zařízení, úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob, Braillova písma a podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů, vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, využití asistenta pedagoga úprava očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy, využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících dítěti, žákovi nebo studentovi po dobu jeho pobytu ve škole nebo školském zařízení

Členění podpůrných opatření v rámci stupňů 1 až 5 Metody výuky Organizace výuky - ve škole - ve školském zařízení Úprava obsahu a výstupů vzdělávání Individuální vzdělávací plán Personální podpora - ve škole Hodnocení Intervence - ve škole Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání Úprava podmínek ukončování vzdělávání (maturitní zkouškou, závěrečnou zkouškou, absolutoriem) Prodloužení délky vzdělávání Pomůcky pro jednotlivé stupně a skupiny žáků se SVP jsou uvedeny samostatně v části B

Podpůrná opatření 1. stupně - příklady Organizace výuky Pravidelné střídání činností v průběhu výuky Změna zasedacího pořádku nebo uspořádání třídy Skupinová a kooperativní výuka Nabídka volnočasových aktivit a mimoškolních aktivit (stáže, exkurze) Hodnocení Využívání různých forem hodnocení Aplikace metod formativního hodnocení Podpora sebehodnocení Metody výuky Respektování osobního tempa, častější zpětná vazba Stanovování odlišných časových limitů pro činnosti Metody podporující preferované styly učení žáků Multisenzorický přístup Podpora motivace Metody aktivního učení apod. Úprava obsahu a výstupů vzdělávání Obohacování učiva Výstupy vzdělávání se neupravují

Podpůrná opatření 1. stupně - příklady Intervence školy Přímá podpora – poskytování individualizované podpory učitelem Plán pedagogické podpory – pokud není přímá podpora účinná – formalizace poskytování PO 1. stupně plánem pedagogické podpory (spolupráce na tvorbě: učitel + rodič + poradenský pracovník školy), formulář viz příloha vyhlášky č. 3. Metodická podpora učitelů ze strany poradenských pracovníků školy

Podpůrná opatření 2. stupně SVP žáka (dítěte) jsou spojeny s aktuálním zdravotním stavem žáka, opožděným vývojem, odlišným kulturním prostředím nebo jinými životními podmínkami žáka, problémy v adaptaci na školu a přípravou na školní práci, nadáním, specifickými poruchami učení a chování, mírným oslabením sluchových nebo zrakových funkcí, mírnými řečovými vadami, oslabením dorozumívacích schopností, mírnější řečovou vadou, poruchami autistického spektra s mírnými obtížemi, nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka a dalšími specifiky. SVP jsou mírnější a lze obvykle kompenzovat využitím pomůcek, zařazením předmětu speciálněpedagogické péče a úpravami v pedagogické práci.

Podpůrná opatření 2. stupně - příklady Metody výuky Zaměřují se na překonávání obtíží žáka, posilování oslabených schopností a dovedností Zaměřují se na rozvoj vnímání, paměti, myšlení, pozornosti apod. Úprava obsahu a výstupů vzdělávání Obohacování učiva Úprava obsahu vzdělávání v dílčích oblastech U žáků s OMJ výuka jazyka jako jazyka cizího: MŠ – 4 x 15 min/týden (max. 80 h) ZŠ, SŠ – 3 hodiny/týden (max. 120 h) Bez úpravy očekávaných výstupů Prodloužení délky vzdělávání Rozložení 1. ročníku do dvou let Prodloužení vzdělávání na SS a VOŠ o 1 rok Organizace výuky Dle doporučení v posudku Hodnocení Nastavení kritérií umožňující dosahování osobního pokroku (dílčí dosažitelné cíle a kritéria jejich splnění apod.) Jasná a srozumitelná formulace kritérií hodnocení Sumativní hodnocení respektuje SVP žáka Intervence Pedagogická intervence ( 1 h/týden) se žákem nebo se třídou (š, šz) Předmět speciálněpedagogické péče (1 h/týden) Metodická podpora ŠPZ (2 h/měsíc) 6 měsíců u žáků s odlišnými kulturními podmínkami, PAS, psychickým onemocněním, poruchami chování

Podpůrná opatření 3. stupně SVP žáka (dítěte) jsou spojeny nejčastěji spojeny se závažnými specifickými poruchami učení, odlišným kulturním prostředím a jinými životními podmínkami žáka, poruchami chování, těžkou poruchou dorozumívacích schopností, řečovými vadami těžšího stupně, poruchami autistického spektra, lehkým mentálním postižením, zrakovým a sluchovým postižením (slabozrakost, nedoslýchavost), tělesným postižením, neznalostí vyučovacího jazyka a dalšími obtížemi, které mají významný dopad na kvalitu a průběh vzdělávání žáka, případně je ovlivněn mimořádným intelektovým nadáním.

Podpůrná opatření 3. stupně - příklady Úprava obsahu a výstupů vzdělávání Obohacování učiva Modifikace obsahu vzdělávání v dílčích oblastech Úpravy očekávaných výstupů vzdělávání pouze u žáků s LMP Pro žáky s OMJ výuka češtiny jako cizího jazyka v rozsahu : a) v MŠ: 4 x 15 min./týden, nejvýše však 110 h) b) v ZŠ, SŠ: 3h/týden, (max. 200 h). Personální podpora Asistent pedagoga (sdílený) – 0,25 až 1 úvazek na žáka (norm. fin. jen na max. 0,75) AP v družině (0,25 úvazku na žáka) Další pedagogický pracovník – AP (0,5) ve třídě s vyšším počtem dětí s potřebou PO Škol. speciální pedagog nebo psycholog (od 0,5) Organizace výuky Dle doporučení v posudku Intervence Předmět speciálněpedagogické péče (až 3 h/týden) Pedagogická intervence (až 3 h/týden) z toho 1 h na práci se třídou (š) Pedagogická intervence 1 h/týden (šz) Metodická podpora ŠPZ (3 h/měsíc) 6 měsíců u žáků s odlišnými kulturními podmínkami, PAS, psychickým onemocněním, poruchami chování

Podpůrná opatření 4. stupně Podpůrná opatření 4. stupně jsou určena zejména pro žáky se závažnými poruchami chování, se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, s těžkým zrakovým nebo sluchovým postižením, se závažnými vadami řeči, s poruchami autistického spektra a se závažným tělesným postižením. Také mimořádně nadané žáky, kteří vyžadují výraznou individualizaci vzdělávání nad rámec příslušného stupně vzdělání, dosahují mimořádných výsledků a vyžadují i úpravy ve formách vzdělávání.

Podpůrná opatření 4. stupně - příklady Metody výuky Výuka v jazycích, způsobech a prostředcích komunikace, které jsou pro žáka nejvhodnější a žákem preferované (znak. jaz., AAK apod.). Úpravy obsahu a výstupů vzdělávání - Vzdělávání podle upraveného vzdělávacího programu Personální podpora Asistent pedagoga –1 úvazek na žáka (včetně šz) Tlumočník českého znak. Jazyka (až 40 h/týden – včetně šz) Přepisovatel pro neslyšící (až 40 h/týden . Včetně šz) Další pedagogický pracovník – (0,5 úvazku) Škol. speciální pedagog nebo psycholog (od 0,5) Nepedagogický pracovník (umožnění pobytu ve škole Podpůrná opatření 4. stupně - příklady Prodloužení délky vzdělávání SŠ, VOŠ až o 2 roky Prodloužení docházky do základní školy s upraveným vzdělávacím programem na 10 let Intervence Předmět speciálněpedagogické péče (až 3 h/týden) Pedagogická intervence (až 2 h/týden) (š) Pedagogická intervence 1 h/týden (šz) Metodická podpora ŠPZ (3 h/měsíc) 6 měsíců u žáků s odlišnými kulturními podmínkami, PAS, psychickým onemocněním, poruchami chování

Podpůrná opatření 5. stupně PO jsou určena žákům s nejtěžšími stupni zdravotních postižení, zpravidla souběžným postižením více vadami, vyžadujících nejvyšší úroveň podpory. Další pedagogický pracovník po celou dobu výuky Předmět sppg péče – 3 až 4 hodiny týdně

Příklad pomůcek včetně normovaní finanční náročnosti – 3. st. NKS Pomůcky pro podporu sluchového vnímání a rozlišování - 1000 Kč Pomůcky pro rozvoj řečových funkcí a nácvik jazykových kompetencí ve všech jazykových rovinách - 5000 Kč Pomůcky pro rozvoj myšlení, paměti, pozornosti – 2000 Kč Speciální učební materiály na rozvoj čtení - 3000 Kč Speciální učební materiály na rozvoj smyslového vnímání - 2000 Kč Počítačové programy pro alternativní a augmentativní komunikaci - 5000 Kč Software pro rozvoj českého jazyka - slovní zásoby, pravopisu, syntaxe - 2000 Kč Software na rozvoj komunikačních schopností a smyslového vnímání - 5000 Kč Tablet - 8000 Kč

Podpůrná opatření v metodických materiálech Katalog podpůrných opatření - Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (CZ.1.7./1.2.00/43.0003), Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni – www.inkluze.upol.cz Obecná část Dílčí katalogy: Katalog pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu: - mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu - zrakového postižení nebo oslabení zrakového vnímání - sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání - tělesného postižení nebo závažného onemocnění - poruchy autistického spektra nebo vybraného psychického onemocněním - narušené komunikační schopnosti - sociálního znevýhodnění

Struktura Katalogu PO – dílčí části I až VII Popis projevů daného postižení (znevýhodněnými) Dopady daného postižení (znevýhodnění) do vzdělávání Postupy pedagogické (speciálněpedagogické) diagnostiky u daného postižení (znevýhodnění) Kapitola 4: - oblasti podpůrných opatření -karty (podkarty) podpůrných opatření – popis jednotlivých PO a jejich aplikace Slovníček odborných pojmů Kontakty na organizace zabývající se danou problematikou Seznam použité literatury ( seznamy doporučené literatury jsou i u jednotlivých karet PO)

Struktura Katalogu PO – Kapitola 4 – Karty PO

Organizace výuky – příklady PO v Katalogu Úprava organizace časová a místní (úprava časového uspořádání výuky, úprava zasedacího pořádku apod.) Zařazování relaxačních přestávek Vytvoření dalšího pracovního místa ve třídě i mimo třídu Vzdělávání v jiném než školním prostředí (např. z důvodu změny zdravotního stavu) Organizace volného času ve škole (přestávky, mimoškolní činnosti Mimoškolní akce a pobyty Snížení počtu žáků ve třídě

Modifikace výukových metod a forem práce – příklady PO v Katalogu Využívání různých způsobů výuky - včetně výuky individualizované Výuka vyžadující kooperaci žáků Výuka respektující učební styly žáků Využívání vizualizace informací Strukturace činností, střídání aktivit s relaxací Modifikace písemných prací a úkolů Možnosti využívání názorných výukových materiálů apod. střídání aktivit s uvolněním apod.

Vyhláška 27/2016 Sb. IVP (§3, §4) Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami Individuální vzdělávací plán se zpracovává na základě doporučení školského poradenského zařízení a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. Poskytování vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu lze pouze na základě písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce (zletilého žáka). ŠPZ vyhodnocuje IVP jednou ročně

Vyhláška 27/2016 Sb. (§5) Asistent pedagoga Asistent pedagoga poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se SVP v rozsahu podpůrného opatření nebo podle § 18 odst. 1 (asistent ve třídě s vyšším počtem žáků se SVP). Asistent pedagoga pomáhá jinému pedagogickému pracovníkovi při organizaci a realizaci vzdělávání, podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání, včetně poskytování školských služeb.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§5) Asistent pedagoga Asistent pedagoga pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§5) Asistent pedagoga Asistent pedagoga může poskytovat podporu při vzdělávání žákovi nebo více žákům současně, nejvýše však 4 žákům ve třídě, oddělení nebo studijní skupině, a to s ohledem na povahu speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků. V případě škol, tříd, oddělení nebo studijních skupin zřízených podle § 16 odst. 9 zákona nebo asistenta pedagoga podle § 18 odst. 1, může být počet žáků připadajících na asistenta pedagoga vyšší.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§6) Pro žáka, u něhož je potřebné při vzdělávání užívat jiný komunikační systém než mluvenou řeč, zajišťuje škola vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá jeho potřebám, přednostně v tom, jehož užívání žák preferuje. Žákům, kteří jsou vzděláváni v českém znakovém jazyce, poskytuje škola souběžně vzdělávání v psaném českém jazyce; při jeho výuce se používají metody používané při výuce českého jazyka jako jazyka cizího. Výstupy z naukových předmětů jsou u žáků, kteří jsou vzděláváni v českém znakovém jazyce, stanovovány v českém znakovém jazyce a v psané češtině.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§7) Tlumočník českého znakového jazyka Pokud žák při komunikaci upřednostňuje český znakový jazyk a je-li vzděláván ve škole nebo třídě, kde český znakový jazyk není komunikačním systémem všech účastníků vzdělávacího procesu, poskytuje mu škola vzdělávání s využitím tlumočníka českého znakového jazyka.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§7) Tlumočník provádí přesný překlad obsahu sdělení mezi účastníky komunikace formou, která je jasná a srozumitelná všem zúčastněným, a v komunikačním systému, který si žák zvolil. Tlumočník je využíván po celou dobu poskytování vzdělávání, je-li to v zájmu naplnění vzdělávacích potřeb žáka. Využívá-li žák více způsobů komunikace, stanoví školské poradenské zařízení rozsah působení tlumočníka při poskytování vzdělávání s ohledem na naplnění vzdělávacích potřeb žáka a komunikační systém, který žák upřednostňuje.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§7) Činnosti tlumočníka může souběžně využívat více žáků. Činnost tlumočníka je využívána při vzdělávání a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§8) Přepisovatel pro neslyšící Upřednostňuje-li žák při komunikaci mluvený český jazyk s oporou v psaném textu a je-li vzděláván ve škole, třídě či studijní skupině, kde mluvený český jazyk s oporou v psaném textu není komunikačním systémem všech účastníků vzdělávacího procesu, poskytuje mu škola vzdělávání s využitím přepisovatele pro neslyšící. Přepisovatel v rámci vzdělávání převádí mluvenou řeč do písemné podoby v reálném čase. Činnosti přepisovatele může souběžně využívat více žáků.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§10) Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně Před zahájením poskytování podpůrných opatření prvního stupně zpracuje škola plán pedagogické podpory žáka. Plán pedagogické podpory zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka, podpůrná opatření prvního stupně, cíle podpory a způsob vyhodnocování naplňování plánu.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§10) Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola průběžně vyhodnocuje. Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Pokud jsou PO neúčinná, doporučí škola zákonnému zástupci (zletilému žákovi) využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§11) Postup před přiznáním podpůrných opatření druhého až pátého stupně Ředitel školy určí ve škole pedagogického pracovníka, který bude odpovídat za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§12) Pro doporučení konkrétních podpůrných opatření školské poradenské zařízení zjišťuje také možnost využití personálních a materiálních podmínek školy vytvořených v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření jiným žákům školy. Při tomto zjišťování škola poskytuje školskému poradenskému zařízení součinnost.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§12) Školské poradenské zařízení projedná před vydáním doporučení návrh doporučených podpůrných opatření se školou, zákonným zástupcem nebo zletilým žákem. Se školským zařízením projedná školské poradenské zařízení návrh podpůrných opatření v oblasti školských služeb. Neposkytuje-li zákonný zástupce žáka součinnost směřující k přiznání podpůrných opatření, které jsou v nejlepším zájmu žáka, postupuje škola a školské poradenské zařízení podle zákona o sociálně-právní ochraně dětí.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§13) Zpráva a doporučení se vydávají do 30 dnů ode dne ukončení posuzování SVP žáka, nejpozději do 3 měsíců ode dne přijetí žádosti o poradenskou pomoc. Tato lhůta se prodlužuje o dobu nezbytnou k obstarání dalších potřebných posudků (např. lékařských). Doba poskytování PO v doporučení – 2 roky ŠPZ vyhodnocuje poskytování PO nejdéle do 1 roku od zahájení poskytování

Vyhláška 27/2016 Sb. (§16) Informovaný souhlas s poskytováním PO obsahuje: a) vyjádření souhlasu s poskytováním podpůrných opatření, b) informace o důsledcích, které vyplývají z poskytování podpůrného opatření, zejména o změnách ve vzdělávání v souvislosti s poskytováním podpůrného opatření, c) informace o organizačních změnách, které v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření mohou nastat, a d) podpis zákonného zástupce (zletilého žáka) stvrzující, že informacím uvedeným v písmenech b) a c) porozuměl.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§17) Organizace vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině se může vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně, a to s přihlédnutím ke skladbě podpůrných opatření a povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáků.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§17) Počet žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně nesmí přesáhnout jednu třetinu žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině. Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině běžné školy se mohou s přihlédnutím k rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáků vzdělávat nejvýše 4 žáci uvedení v § 16 odst. 9 zákona.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§17) Uvedená omezení počtu žáků se SVP se neuplatní u školy, které v jeho plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí žáka podle § 34 odst. 4 nebo § 36 odst. 7 zákona, a dále u střední školy, konzervatoře nebo vyšší odborné školy. Ve třídách, odděleních a studijních skupinách mohou vykonávat pedagogickou činnost souběžně nejvýše 4 pedagogičtí pracovníci.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§18) Podpora organizace vzdělávání Pokud je ve třídě, oddělení nebo studijní skupině počet žáků s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně vyšší než 5, lze v ní využít asistenta pedagoga nad rámec poskytovaných podpůrných opatření. Omezení počtu žáků připadajících na asistenta pedagoga se neuplatní. Do počtu žáků se nezapočítávají ti žáci se SVP, kterým je poskytováno podpůrné opatření spočívající ve využití asistenta pedagoga.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§19) Pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona se přednostně uskutečňuje ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 zákona.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§19) Speciální školy/třídy jsou zřizovány podle druhu znevýhodnění uvedeného v § 16 odst. 9 zákona. V odůvodněných případech se v nich mohou vzdělávat i žáci s jiným znevýhodněním uvedeným v § 16 odst. 9 zákona, přičemž jejich počet nesmí přesáhnout jednu čtvrtinu nejvyššího počtu žáků vzdělávajících se ve třídě, oddělení nebo studijní skupině.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§19) Ve třídě mateřské nebo střední školy, oddělení konzervatoře nebo studijní skupině vyšší odborné školy se mohou žáci s různými znevýhodněními uvedenými v § 16 odst. 9 zákona vzdělávat bez omezení. Ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona pro žáky s mentálním postižením se nevzdělávají žáci bez mentálního postižení.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§20) Doporučení k zařazení do školy, třídy, oddělení nebo skupiny uvedené v § 16 odst. 9 zákona je platné po dobu v něm stanovenou, zpravidla nejvýše po dobu 2 let. V případě žáků se lehkým mentálním postižením nejdéle po dobu 1 roku.

Vyhláška 27/2016 Sb. (§23) Přezkoumání podmínek Školské poradenské zařízení vyhodnocuje, zda vzdělávání ve škole/třídě zřízené podle § 16 odst. 9 zákona nebo vzdělávání podle vzdělávacího programu základní školy speciální odpovídá speciálním vzdělávacím potřebám žáka. Vyhodnocení se provádí nejpozději do 1 roku po zařazení nebo převedení žáka; další vyhodnocení se provádí zpravidla nejpozději do 2 let od předešlého vyhodnocení.