 PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I Mgr. Michal Šafář, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I Mgr. Michal Šafář, Ph.D.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I Mgr. Michal Šafář, Ph.D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pozitivní hodnocení sebe
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Pozornost, vědomí Škola:
SPÁNEK Šárka Blatná.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Vymezení, funkce, zdroje
Emoce (city).
Psychologie test.
Neverbální komunikace
Analytická psychologie
City Pavel Šuranský.
OSOBNOST.
Interrupce jako trauma
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl.
Psychologie osobnosti
Tělesné sebepojetí.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychologické aspekty zdraví
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Agrese a agresivita.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie pro SPP/SPR
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Sebepoznání a sebepojetí
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

 PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI I Mgr. Michal Šafář, Ph.D.

Psychologie osobnosti I Obsah přednášky I  Osobnost jako základní nástroj poznání a sebepoznání  Základní vymezení osobnosti, úvod do typologie Cíl přednášky  Získat Váš zájem o další vzdělání a sebevzdělání v dané oblasti  Některé ze získaných poznatků aplikovat do praxe

Empatie  Schopnost vcítit se do druhých – přeladit se na druhé; vnímat, myslet a cítit tak jako ten (ti) do kterých se vciťujeme.  muži x ženy; mladí x staří  výhody x rizika  empatie x asertivita

Se zabývá jak se od sebe lidé vzájemně liší a podobají ve svém chování a prožívání Vysvětluje proč tomu tak je Poskytuje nástroje k porozumění a ovlivňování lidského chování a prožívání Psychologie osobnosti

 Každý máme více či méně jasně utvořený názor na povahu člověka  Tento názor si utváříme na základě zkušenosti a je ovlivněn (deformován) naší vlastní osobností  Sebepoznání, tedy důkladné poznání vlastní osobnosti je základem kvalitního poznávání druhých. Kdo zná druhé je chytrý, kdo zná sebe je moudrý. Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ ? Soukromá (implicitní) teorie osobnosti

Psychologické aspekty práce s lidmi  Z psychologického hlediska naši úspěšnost ovlivňuje, jaký základní postoj zaujímáme k druhým lidem.  Základ tohoto našeho nastavení vůči druhým je dán v dětství  Na základě těchto raných zkušeností se v nás vytvářejí základní postoje k druhým lidem. 1.Od lidí (bojácný vyhýbavý, do sebe uzavřený) 2.Proti lidem (nepřátelský, agresivní, konfliktní) 3.K lidem (vstřícný, přátelský, ne-anxiozní)

 Jiným typem takovéhoto členění je typologie vycházející z transakční analýzy  Tato typologie zahrnuje mimo vyjádření vztahu k druhým lidem také vztah k sobě. 1.Já nejsem OK a ty jsi OK 2.Já jsem OK a ty nejsi OK 3.Já nejsem OK a ty nejsi OK 4.Já jsem Ok a ty jsi OK Základní vztahové nastavení

1. Já nejsem OK a ty jsi OK - snížené sebevědomí a sebedůvěra - potřeba větší podpory, uznání a povzbuzení od druhých - pochybnosti o vlastní osobě, o svých činech, výkonech, prožitcích - pocity úzkosti a nejistoty v přítomnosti druhých (prezentaci a sebeprezentaci) Základní vztahové nastavení

2. Já jsem OK, ty nejsi OK - nízký zájem o názory druhých, zpětnou vazbu - superiorita (pocit nadřazenosti nad druhými) - nezávislost na ocenění druhých - elitářství, úzká skupina „sobě rovných“ - ignorace, arogance, agrese Základní vztahové nastavení

3. Já nejsem OK, ty nejsi OK - dominující špatný pocit z vlastní osoby, z druhých lidí, ze všeho co člověka obklopuje - pesimismus - odmítání ocenění od druhých - depresivní nastavení - odmítání sebe i druhých Základní vztahové nastavení

4. Já jsem OK, ty jsi OK - pocit sebehodnoty a životní spokojenosti - přiměřená sebedůvěra - realistický přístup ke světu - respekt k sobě i druhým lidem - vyvážená schopnost kooperace a sebeprosazení Základní vztahové nastavení

JÁ jsem OK Ty nejsi OKTy jsi OK JÁ nejsem OK Základní vztahové nastavení

 Základ postoje k sobě i k druhým založen v dětství, ale je možné ho měnit !!!  Každý člověk má schopnost učit se, vstřebávat nové zkušenosti a na jejich základě měnit své postoje.  Jedním ze základních předpokladů, aby toho byl člověk schopen je rozvíjení schopnosti sebeuvědomění, sebereflexe. Význam sebepoznání

Johariho okénko

Sebepoznání  Veřejné já – vše co chceme nebo akceptujeme aby o nás věděli druzí  Intimní sféra - pocity, potřeby, postoje a preference, kterých jsme si vědomy, ale z nějakého důvodu je nechceme nebo nejsme schopni sdílet s druhými tělesná intimita minulá zkušenost Autenticita kontrola, ztuhlost Individualita bazální důvěra Introverze – extraverze APS Vztah důvěra reciprocita Situace zvyky normy pravidla stud

Sebepoznání Slepá skvrna - zakrývá nějaké naše slabé, citlivé místo v chování nebo prožívání  projevuje se v různých situacích od běžných až po extrémní.  popření, vytěsnění, projekce, …. ( viz dále obranné mechanismy ) Nevědomí – část lidského prožívání, jehož obsahy si neuvědomujeme.  fyziologické procesy, část motivace, kreativity, víra, intuice, smysl pro humor a některé další duševní procesy  nepřijatelné vzpomínky, traumata, motivy v rozporu s kulturní normou (viz dále)

Johariho okénko Veřejné JÁ

 Hrát si  Pracovat  Milovat Zdravá osobnost

 Osobnost - souhrn všech duševních a tělesných vlastností; člověk jako celek.  Osobnost - je to, čím člověk ve skutečnosti je. JEDINEC TĚLO DUŠE (organismus) (psychika) KONSTITUCE OSOBNOST Osobnost

 Úzké propojení mezi somatickými (tělesnými) a psychickými (duševními) charakteristikami Onemocnění – vznik, průběh, léčba, předcházení Výkon - a výkonu v důsledku psychické zátěže Každodenní situace – tělesné a emocionální reakce Tělo a duše - psychosomatické vztahy

Důkazy vzájemného ovlivňování 1.Rčení (ustálená slovní spojení) 2.Symbolická řeč orgánů 3.Psychogeneze (psychická příčina) 4.Imaginace, sugesce, hypnóza Tělo a duše - psychosomatické vztahy

spadl mi kámen ze mám až v krku sevřelo se mi Tělo a duše - rčení

Kůže  zrudnul vztekem  zblednul hrůzou Tělo a duše - rčení

Strachy se nám klepou kolena Z leknutí můžeme oněmět Někdo nám může ležet v žaludku Tělo a duše - rčení

Psychoanalýza, analytická psychologie Bolest zad – „příliš velké břemeno“ Knedlík v krku – „nemůžeme spolknout příkoří Zácpa – „lpíme na něčem, shromažďujeme“ Nepotvrdil se univerzální význam, ale každé tělo mluví svou řečí Tělo a duše – symbolická řeč orgánů

W. Reich - bioenergetika V důsledku nezvládnutých sociálních konfliktů se v těle kumuluje napětí, vytváří tzv. charakterové pancíře Oči, ústa, krk, hrudník, malá pánev Tělo a duše – symbolická řeč orgánů

Avicennův pokus s beranem Doložené případy smrti z „hrůzy“  Exsanquinace  Umrznutí v chladírenském voze Tělo a duše – psychogeneze

Schopnost ovlivnit fyziologické funkce Schopnost ovlivnit onemocnění - placebo efekt Schopnost ovlivnit bolest Tělo a duše - imaginace, sugesce, hypnóza

 Celistvost  Potenciály (možnosti)  Stálost, proměnlivost, vývoj  Vědomí x nevědomí  Individuálnost – JÁství Obecné znaky osobnosti

1 Celistvost  Osobnost je komplexní, tj. obsahuje všechny vlastnosti, rysy a charakteristiky.  Některé polarity vlastností jsou vědomé (persóna), protiklady jsou součástí stínu (viz. dále nevědomí).

1 Celistvost ANDROGYNIE

2 Stálost, proměnlivost, vývoj  Osobnost v čase se proměňuje:  Vědomí kontinuity je zachováno

2 Stálost, proměnlivost, vývoj

O rysu (dispozici, stabilní charakteristice) hovoříme, když:  K onzistentnost – stejný typ chování v dané situaci  O becnost – stejný typ chování v různém prostředí a k různým lidem  D iference - toto chování se objevuje v situacích, kdy většina lidí reaguje jinak 2 Stálost, proměnlivost, vývoj APS, vliv situaceRys osobnosti

 Rytmicita – biorytmy buněčné struktury – sekundy dýchání, krevní oběh – minuty organismus – 24 – 25 hodin adaptace, sexuální cyklus – 28 dní reprodukce – 40 týdnů vztahové – 7 let Stálost, proměnlivost, vývoj

 24 hodinový rytmus Stálost, proměnlivost, vývoj

 Psychologický čas osobnosti situační čas - bezprostřední vnímání časových úseků biografický čas – života jedince historický čas – vnímání, generace, rod, historie Stálost, proměnlivost, vývoj

 Situační čas předbíhači a doháněči vnímaní času je ovlivněno jeho obsahem  pozitivní prožitky zkracují vnímání, negativní prodlužují Stálost, proměnlivost, vývoj

 Situační čas a Já minulost, budoucnost a přítomnost Stálost, proměnlivost, vývoj

 Biografický čas  Jak dlouho budu žít věk předků, průměrný věk v dané době, životní optimismus, …  Vnímání času s ohledem na věk: Stálost, proměnlivost, vývoj 1 rok 6 x pomaleji 3 roky 3 x pomaleji 10 let 1 30 let 3 x rychleji 60 let 6 x rychleji

Vědomí  Obsah mysli, který si člověk dokáže vybavit  Umožňuje jednici uvědomovat si sám sebe a diferencovat své Já od okolí  Vědomí je reflektorem ve tmě osvětlujícím co se v nás a kolem nás odehrává.  Stupňovitost vědomí Rozdílná úroveň bdělosti ( kóma, somnolence, klidový stav, afekt ) Psychodynamicky (vědomí, předvědomí, individuální nevědomí a kolektivní nevědomí)

Vědomí  Tři části našeho vědomí něco „tam venku“ něco „pod kůží“ něco co „bylo nebo bude“ „teď a tady“

Nevědomí  Individuální nevědomí ( Sigmund Freud ) Temná část osobnosti - obsahuje kulturně a sociálně neakceptovatelné potřeby, motivy, skrytá přání, traumatické zážitky a zkušenosti, ranné dětské zážitky  agrese, sexualita  moc, osamění, výkon, akceptace Komplexy – Oidipův, Hérostratův, Napoleonský Fyziologické procesy Smysl pro humor, kreativita

Nevědomí  Kolektivní nevědomí ( Carl Gustav Jung ) Archetyp  mnoha generacemi opakovaně prožitá, geneticky přenášená zkušenost s významnými osobami a mezními situacemi Žena – matka, svůdkyně, moudrá stařena

Nevědomí  Kolektivní nevědomí ( Carl Gustav Jung ) Muž – hrdina, bojovník, svůdce, král, moudrý stařec

 Změněné stavy vědomí Spánek – hypnagogické stavy a sny Patologické stavy – somnolence, amence, delirium, obnubilace Zúžené vědomí – hypnóza, ebrieta, meditace Rozšířené vědomí – holotropní dýchání, intoxikace psychedelickými látkami, mystické stavy, náboženské vytržení Vědomí a nevědomí

 Spánek a sny Proč člověk potřebuje spát ??  Při nedostatku spánku se objevuje: poruchy koncentrace pozornosti myšlenková inkoherence paranoidní pocity halucinace Kolik potřebujeme spát ? Vědomí a nevědomí NEVÍME Individuální – 4 až 12 hodin, průměr 8 hodin

 Průběh spánku REM a non-REM fáze V REM fázi  jsou typické oční pohyby  má zásadní význam pro kvalitu spánku  pokud se v této fázi probudíme, tak si s velkou pravděpodobností pamatujeme sen Vědomí a nevědomí

 Sen a snění A – těžko si vybavujete sny, jste ve snu nazí, stydíte se, vypadávají vám vlasy či zuby B – Ve snech vás někdo pronásleduje, objevují se strašidla, někdo vám ubližuje, jdete pozdě, nestíháte, chcete utéct a nemůžete se pohnout C – Lezete na vysoké hory nebo budovy, řídíte auto, letadlo či loď, jste silní a nepřemožitelní, D – zdá se vám o požárech, hádkách, loučení, vidíte někoho zemřít, vidíte krev, zabitá zvířata. E – létáte, jezdíte na koni, jste ve vodě, plavete někam, máte vzrušující zážitky, něco vyhrajete, dostanete, setkáváte s přitažlivými osobami.

Vědomí a nevědomí  Sen a snění sny se nám zdají každou noc - v každé REM fázi délka trvání snu odpovídá délce REM fáze minut teorie vzniku snů:  regenerační, katarzní činnost mozku  ve spánku se „otevírá“ nevědomí a pomocí snů k nám „promlouvá“  vize budoucnosti (tělesné onemocnění, archetypy, životní krize)  reakce na vnější podněty (ochrana spánku) snové symboly – sen má zdánlivě zmatený, logicky neuchopitelný, maskovaný obraz

Vědomí a nevědomí  Sen a snění A – úsilí o dokonalost B – touha po jistotě a bezpečí C – touha po úspěchu D – touha po moci E – potřeba být milován

Vědomí a nevědomí  Zúžené vědomí Hypnóza  stav změněného vědomí, typický zvýšenou sugestibilitou, hyperkoncentrace pozornosti  v dospělosti je hypnabilita relativně stabilní osobnostní charakteristika  je jedním z důkazů existence nevědomí – skryté motivace

Vědomí a nevědomí  Rozšířené vědomí vědomí Psychotropní látky  halucinogeny LSD, mescalin, psylocibin Holotropní dýchání Floating

Individualita – Jáství  Základní komponenty tvořící Já (W. James) materiální Já (tělo, oděv, byt, auto, …) sociální Já (sociální vztahy, uznání od přátel, …) duchovní Já ( vnitřní zkušenost, schopnosti, hodnoty, ideály)

Individualita – Jáství  Já je zážitkový, zkušenostní vztažný bod; bezobsažný časově i prostorově - přesto v osobní zkušenosti souřadnicově umístitelný. Já vnímáme ve svém těle Já má svou minulost, přítomnost a budoucnost a přesto je v čase totožné Já je jediný příjemce události a činů  Já je nástrojem orientace ve světě, stabilizátor, integrátor prožívání je chráněn před rychlými a hlubokými změnami

Obrany sebepojetí  Cílem je udržet stálý obraz o světě a o sobě Projekce – přenesení vlastních potřeb, pocitů do druhých Regrese – reakce typická pro nižší vývojovou úroveň Racionalizace – vytvoření vysvětlující logické konstrukce Somatizace – tělesný symptom, pláč orgánů