Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_HINDUISMUS_13 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

V současném světě – 2 názory na svět
Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
Světová náboženství.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
INDIE.
Starověká Indie.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
Arabové a jejich výboje
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Indie Tadž Mahál hinduismus.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_FYZICKE_A_PRAVNICKE_ OSOBY_09 Název školyStřední škola.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_PRAVO_FUNKCE_PRAMENY_ 02 Název školyStřední škola.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Nejstarší kulturní oblast světa Marie Polanská, HKS - Duchovní kultura Evropy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_NAPOJOVA_GASTRONOMI_HISTORIE_A_PESTOVANI_VINA_PREZENTA CE_01 Název školyStřední škola.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_SPORTOVNI_DIVACI_DO_N EPOHODY_PREZENTACE_08 Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_NABOZENSKY_EXTREMISMUS_19 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_SYSTEM_PRAVA_08 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náboženství a fanatismus
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ROZDĚLENÍ HOSTIN Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Test - umění pravěku Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Buhismus David Lučný :D (budha).
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
INDIE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výtvarné umění starověkého Egypta
Výtvarné umění starověkého Říma - test
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_HINDUISMUS_13 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník4. Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborObčanská nauka Tematický okruhČlověk a svět TémaHinduismus Jméno autoraMgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint seznamuje žáky s nejstarším světovým náboženstvím - hinduismem. Jednotlivé snímky stručně popisují historii, posvátné texty, nejvýznamnější osobnosti a svátky tohoto náboženství. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.

9. hodina Hinduismus Plán hodiny: 1. 1.Úvodní část 2. 2.Písemný test – opakování 5. – 8. hodiny 3. 3.Hinduismus 4. 4.Shrnutí, fixace poznatků

Hinduismus Úvod tento pojem (náboženství) je velmi těžké definovat: tento pojem (náboženství) je velmi těžké definovat: →nemá svého zakladatele, proroka či učitele, kterého by věřící považovali za základní postavu, → nemá ani jednotlivou svatou knihu název z perštiny „hind“ = Ind název z perštiny „hind“ = Ind souhrn náboženství indické civilizace (existují stovky rozdělení, které jsou dány jazykem, historií, geografií  každá skupina sdílí trochu jiné rituály, texty, božstva, tradice) souhrn náboženství indické civilizace (existují stovky rozdělení, které jsou dány jazykem, historií, geografií  každá skupina sdílí trochu jiné rituály, texty, božstva, tradice) celkem asi 700 miliónů věřících (hlavně oblast Indie, ale rozšířeno po celém světě) celkem asi 700 miliónů věřících (hlavně oblast Indie, ale rozšířeno po celém světě) splývá s kulturou, filozofií, uměním (patří sem i činnosti jako zpěv, tanec, lékařství, astrologie, architektura, sochařství, sázení stromů …) splývá s kulturou, filozofií, uměním (patří sem i činnosti jako zpěv, tanec, lékařství, astrologie, architektura, sochařství, sázení stromů …)

Historie nemá žádného zakladatele  nelze datovat dobu vzniku do určitého roku či století nemá žádného zakladatele  nelze datovat dobu vzniku do určitého roku či století počátky současně se vznikem a vývojem prvních starověkých indických civilizací a kultur počátky současně se vznikem a vývojem prvních starověkých indických civilizací a kultur nejstarší až 3000 let př. n. l. – u řeky Indus – Harrappa = tradice 5000 let  nejstarší světové náboženství nejstarší až 3000 let př. n. l. – u řeky Indus – Harrappa = tradice 5000 let  nejstarší světové náboženství skládání ústně tradovaných posvátných textů s ústředními myšlenkami, které dnes tvoří základ hinduismu skládání ústně tradovaných posvátných textů s ústředními myšlenkami, které dnes tvoří základ hinduismu rozvoj prostřednictvím emigrantů po celém světě rozvoj prostřednictvím emigrantů po celém světě kontakt a střetávání především s islámem /problémy po 2. sv. válce – osamostatnění z nadvlády VB, Gándhí (snaha o zachování jednotné Indie a život v harmonii mezi dvěma náboženstvími), nakonec rozdělení muslimů (vznik Pákistánu) a hinduistů (indie) – mnoho válečných konfliktů/ kontakt a střetávání především s islámem /problémy po 2. sv. válce – osamostatnění z nadvlády VB, Gándhí (snaha o zachování jednotné Indie a život v harmonii mezi dvěma náboženstvími), nakonec rozdělení muslimů (vznik Pákistánu) a hinduistů (indie) – mnoho válečných konfliktů/

zpět Obr. č. 1 – Mapa Indie

Bůh v hinduismu polyteistické náboženství = uctívají mnoho božstev, ale mají své oblíbené bohy, které uctívají a uznávají více (  člověk uctívá mnoho bohů, jednoho pro úspěch v práci, jiného pro vyléčení z nemoci apod.) polyteistické náboženství = uctívají mnoho božstev, ale mají své oblíbené bohy, které uctívají a uznávají více (  člověk uctívá mnoho bohů, jednoho pro úspěch v práci, jiného pro vyléčení z nemoci apod.) sochy bohů se vyskytují i v každodenním životě, ne pouze v chrámech, ale i v obchodech, nemocnicích, vládních úřadech sochy bohů se vyskytují i v každodenním životě, ne pouze v chrámech, ale i v obchodech, nemocnicích, vládních úřadech nejznámější je tzv. božská trojice – bohové Brahma, Višnua, Šiva, mezi oblíbené patří také Kršna (některými považován za převtělení Boha Višnua – jeho devátá reinkarnace) nejznámější je tzv. božská trojice – bohové Brahma, Višnua, Šiva, mezi oblíbené patří také Kršna (některými považován za převtělení Boha Višnua – jeho devátá reinkarnace)

Obr. č. 2 - Obří Socha Šivy v Bengalúru

Obr. č. 3 - Kršna hrající na flétnu (indická malba, cca 1900)

Posvátné texty nejstaršími posvátnými texty jsou védy („vědění“) – – základní texty, které se recitují (vznik asi 1500 př. n. l.) – – po celá staletí byly předávány učiteli ústní tradicí, jejichž sepsání bylo po dlouhá staletí zakazováno (  důraz kladen na rytmus, výslovnost, paměť) – – jsou považovány za nadlidské (nevytvořil je člověk) další posvátné texty tvoří upanišady („přisednutí k učiteli“) – – filozofické texty mladší než védy, které byly zpočátku jakýmisi komentáři k védám – – próza i poezie mezi známá díla hinduistické tradice patří i dva eposy, některými také považovány za posvátné knihy (byly i zfilmovány) 1. 1.Mahábháratam – nejdelší báseň na světě ( dvojverší), vypráví o boji mezi dvěma příbuzenskými rody o moc v říši 2. 2.Rámajána – boj prince Ráma o svou ženu Sítu, která byla unesena a on ji vysvobozuje v dlouhé bitvě

Významné osobnosti guru – duchovní učitelé hinduismu, kteří zasvěcují žáky do tohoto hnutí – mnoho škol (již od 11. st. n. l.) – někteří žijí asketickým životem

Etické principy cílem věřících je cesta k vysvobození = splnění svých povinností = tzv. dharma cílem věřících je cesta k vysvobození = splnění svých povinností = tzv. dharma dharma – – studium konání dobrých skutků – – morální a vesmírný řád hinduismu – – podstatou je odstranit ze svého života vše, co tomuto řádu odporuje charakteristickým znakem hinduismu je víra v nesmrtelnost duše a v reinkarnaci (převtělení) dle karmanového zákona

karma – systém odměn a trestů – lidé získávají každým svým jednáním zásluhy nebo viny podle dobrých a špatných skutků a poměr mezi dobrými a špatnými skutky na konci života určuje povahu a kvalitu dalšího života –  činy se neztrácejí, nejsou zapomenuty, ale rozhodují o budoucnosti – postavení člověka ve společnosti je dáno kastovním systémem (4 hlavní třídy a 1000 podtříd) idea, že lidé se rodí do života a třídy, která je výsledkem jejich minulé karmy idea, že lidé se rodí do života a třídy, která je výsledkem jejich minulé karmy společenský statut člověka považují za neměnný, daný společenský statut člověka považují za neměnný, daný – cílem je úplné vysvobození z nekonečného koloběhu života a smrti = dosažení mókši

mókša – „vysvobození“ – nejvyšší zkušenostní poznání – duše ztrácí schopnost reinkarnace a vstupuje do nebeského ráje

Posvátný prostor uctívání a navštěvování mnoha svatých míst (města, řeky, hory, jeskyně), kde se modlí za štěstí v současném a budoucím životě uctívání a navštěvování mnoha svatých míst (města, řeky, hory, jeskyně), kde se modlí za štěstí v současném a budoucím životě pro některé je svatá celá Indie („Matka Indie“) pro některé je svatá celá Indie („Matka Indie“) chrámy, svatyně – budovány dle složitých pravidel, tak aby představovaly celý vesmír – modlitby prováděny během dne i doma (vyhrazen speciální prostor)

Obr. č. 4 - Exteriér chrámu Hampi zdobený sochami bohů a bohyň a jinými božskými bytostmi

Svátky, zvyky hinduistické svátky jsou plné barev a radosti a jsou ve většině případů spojeny s hodováním a veselím hinduistické svátky jsou plné barev a radosti a jsou ve většině případů spojeny s hodováním a veselím slaví se např. narozeniny některých bohů, počátek jara, konec sklizně, nový rok apod. slaví se např. narozeniny některých bohů, počátek jara, konec sklizně, nový rok apod. největším náboženským shromážděním je svátek „Vodnáře“ (z překladu) největším náboženským shromážděním je svátek „Vodnáře“ (z překladu) –koná se 1x za 12 let –až 15 mil. věřících –poutníci se schází, aby se vykoupali v astrologicky příznivou chvíli v řece Ganga v místě, kde teče do severoindické nížiny (Hardnár), tento úkon ničí předchozí hříchy

součástí hinduismu je od nejstarších období i jóga součástí hinduismu je od nejstarších období i jóga – někteří ji považují za jeden ze směrů hinduismu – systém tělesných a duchovní cvičení, které vedou k úplnému vysvobození z koloběhu života – cílem je spojení člověka s božstvem – mnoho směrů, např. Rádžajóga – 8 kroků, při kterých jogín postupuje od přijetí mravních principů přes tělesná a dechová cvičení k meditaci a nejvyššímu stavu sjednocení svého ducha s božstvem Hathajóga – tělesné polohy a dechová cvičení vedoucí k tělesnému i psychickému uvolnění – typická pro západ

Zdroje KEENE, Michael. Světová náboženství. Praha: Knižní klub, 2004, ISBN KEENE, Michael. Světová náboženství. Praha: Knižní klub, 2004, ISBN Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Použité obrázky Obr. č. 1: Obr. č. 1: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 2: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 3: Obr. č. 3: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 4 Obr. č. 4: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Děkuji za pozornost a přeji hezký den Děkuji za pozornost a přeji hezký den