O RGÁNY E VROPSKÉ UNIE Prezentace 2015 Martin Janků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Institucionální rámec EU © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Advertisements

Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Občanská výchova 9. ročník
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
I NSTITUCE EU II VY_32_INOVACE_ 14 Instituce EU II.
EU a Česká republika Instituce EU
Instituce v EU Vypracovaly: Robenková Pavlína Šmírová Lucie
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
Institucionální aspekty Lisabonské smlouvy Petr Kolář.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Seminář v Evropském domě
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
Historické milníky evropského práva
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
ESVA. Lisabonská smlouva ER – oficiální EU instituce Úroveň hlav států a vlád Stanovuje cíle a dává obecné směry SZBP – závěry ER Stálý předseda ER zajišťuje.
Vznik mezinárodní smlouvy
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Instituce a právo EU Rozhodování v EU Michal Částek Základy evropského práva.
Evropské instituce Pavla Hormandlová. Evropské instituce Pavla Hormandlová VIII.B, 2008.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Autor: Jitka Krausová, ERC Stanovy ERC v ČR. autor: Jitka Krausová, ERC Stanovy ERC v ČR Stávající Stanovy ERC byly přijaty Prezidiem ERC v ČR dne
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Kontrola veřejné správy
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Tato prezentace byla vytvořena
Monika Matysová.  Evropská rada  Rada EU  Evropský parlament  Komise  Soudní dvůr EU.
Tři hlavní orgány Evropský parlament - hlas občanů Hans-Gert Pöttering
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Struktura a principy Evropského práva
Soudní dvůr EU Monika Matysová.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Evropská Unie.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Exekutiva a justice VkO 9.
Instituce a právo ES/EU Přednáška ke kurzu „Právní aspekty evropské integrace“
Instituce a právo ES/EU - Rozhodování v EU Michal Částek Veřejná správa EU1.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
EVROPSKÁ UNIE.
Strukturální fondy a Fond Soudržnosti EU. Struktura kursu Legislativní a institucionální rámec Legislativní a institucionální rámec SF a CF – Agenda 1999.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
EVROPSKÝ PARLAMENT.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Evropská komise.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Institut ochránce práv dětí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Organizační struktura EU
Přehled orgánů Evropské unie
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Renata Pitrová Název materiálu:
Transkript prezentace:

O RGÁNY E VROPSKÉ UNIE Prezentace 2015 Martin Janků

P RÁVNÍ ÚPRAVA ORGÁNŮ EU 1) Smlouva o Evropské unii (SEU): Hlava III: Ustanovení o orgánech (čl ) 2) Smlouva o fungování EU (SFEU): Část šestá: Institucionální a finanční ustanovení Hlava I: Institucionální ustanovení (čl )

H LAVNÍ A POMOCNÉ ORGÁNY LS - jednotný „set“ orgánů Hlavní orgány (čl. 13 SEU, pravomoci podrobně v SFEU) Evropský parlament; Rada EU; Komise; Soudní dvůr EU (+ Tribunál, Soud pro veřejnou službu EU) Účetní dvůr; Evropská rada (pouze v SFEU) ECB (pouze v SFEU) Pomocné orgány: Hospodářský a sociální výbor Výbor Regionů Evropská investiční banka

R OVNOVÁHA PŘI TVORBĚ ROZHODNUTÍ Proces tvorby rozhodnutí Komise Rada EU (EU)(členské státy) (schematické vyjádření principu nadstátnosti – modifikováno spolupůsobením EP při rozhodování)

D EFICIT DEMOKRATICKÉHO PRVKU překonáván: zapojením Evropského parlamentu do legislativního procesu – institucionální trojúhelník Rada Komise Evropský parlament institut nezávislé soudní moci – Soudní dvůr EU

E VROPSKÝ PARLAMENT

B UDOVA EVROPSKÉHO PARLAMENTU

E VROPSKÝ PARLAMENT kolektivní permanentní orgán -od roku 2014 má 751 poslanců zastupuje zájmy obyvatel -občanů EU ( tím se liší od Rady) v institucionálním systému EU jde tedy o nadnárodní orgán (ne mezivládní ) sídlo EP - rozděleno stálá zasedání probíhají ve Štrasburku, mimořádná zasedání v Lucemburku nebo v Bruselu; generální sekretariát a 20 stálých výborů EP působí v Bruselu

S LOŽENÍ EP EP se skládá ze zástupců občanů EU - počet poslanců nesmí přesáhnout 754 zastoupení členských států musí být stanoveno podle zásady sestupné proporcionality - lidnatější členský stát má právo na vyšší počet křesel poslanci jsou voleni ve všeobecných a přímých volbách občany EU v každém členském státě podle jeho vlastních volebních pravidel, ale ve stejných dnech pro celou Evropu status poslance – mandát trvá 5 let, lze opakovat poslanci hlasují individuálně a osobně – nemohou být vázáni jakýmikoliv příkazy a to ani vlastními politickými skupinami) výsady a imunity poslanců EP – mají funkční povahu

S LOŽENÍ EP výsady a imunity poslanců EP – mají funkční povahu jsou absolutní na území svého členského státu požívá europoslanec imunitu v rozsahu poslance národního parlamentu, na území ostatních ČS je vyloučeno jakékoliv stíhání a zadržení pro názory a hlasování v průběhu jeho funkce; imunita se však nevztahuje na trestné činy neslučitelnost postavení poslance je neslučitelné s členstvím v národní vládě, se členstvím v Komisi, účetním dvoru, s postavením soudce ESD či s postavením úředníka EU

S LOŽENÍ EP výsady a imunity poslanců EP – mají funkční povahu jsou absolutní na území svého členského státu požívá europoslanec imunitu v rozsahu poslance národního parlamentu, na území ostatních ČS je vyloučeno jakékoliv stíhání a zadržení pro názory a hlasování v průběhu jeho funkce; imunita se však nevztahuje na trestné činy neslučitelnost postavení poslance je neslučitelné s členstvím v národní vládě, se členstvím v Komisi, účetním dvoru, s postavením soudce ESD či s postavením úředníka EU

P RAVOMOCI EP EP má pravomoci : legislativní, rozpočtové (oboje společně s Radou), politické kontroly a konzultace, jmenovací pravomoci a pravomoci ve vnějších vztazích

P RAVOMOCI EP legislativní pravomoci EP se podílí na přijímání všech legislativních aktů a rozpočtu (mimo aktů SZBP) Participace v rámci různých legislativních postupů Řádný legislativní postup ( procedura spolurozhodování – od roku 1992, stále posiluje) Zvláštní legislativní postup (pokud výslovně upraven v SFEU) Procedura souhlasu Procedura konzultační právo zahájit proceduru revize Smluv, Právo požádat Komisi o vypracování návrhu legislativního aktu

P RAVOMOCI EP rozpočtové pravomoci – pravomoci při schvalování víceletého finančního rámce, ročního rozpočtu EU, stanovení právního základu pro vlastní uděluje Komisi absolutorium za provádění rozpočtu jmenování orgánů – EP má právo volit předsedu Komise, schvalovat a odvolávat Komisi jako celek volit ombudsmana, vytvořit dočasné vyšetřovací komise

F UNGOVÁNÍ EP politické skupiny (frakce) Jsou projevem existence „politických stran na evropské úrovni“ poslanci se seskupují podle politické, nikoliv státní příslušnosti zájem na vytvoření politické strany - nárok na určitý způsob vyjadřování stanovisek skupin je celkem 7 – největší vliv má Evropská lidová strana poslanci nezávislí – bez klubové příslušnosti

F UNGOVÁNÍ EP výbory permanentní výbory (20) a specializované komise; EP rozhoduje vždy na základě jejich zprávy generální sekretariát Sídlo v Lucemburku * Plenární zasedání a schůze → EP zasedá celoročně, plenární schůze každý měsíc zasedání se konají obyčejně v sídle EP, jímž je Štrasburk, nicméně kromě 12 měsíčních pravidelných zasedání ve Štrasburku se další schůze – zejm. výborů – organizují v Bruselu; Rozhodování absolutní většinou odevzdaných hlasů; hlasování je osobní – normálně se hlasuje zvednutím ruky,

Ř ÍDÍCÍ ORGÁNY předsednictvo je tvořeno předsedou a 14 místopředsedy jmenovanými EP z vlastních řad na dobu 2,5 roku, s možností nového jmenování předseda předsedovi náleží řízení práce EP vedle úlohy organizační má též důležitou funkci ve vztazích s jinými orgány; í) předsednická konference sestává z předsedy EP a předsedů politických skupin, zastává funkce týkající se organizace práce EP (např. příprava programu jednání plenárních schůzí)

E VROPSKÁ KOMISE CHARAKTERISTIKA SLOŽENÍ PRAVOMOCI

B UDOVA E VROPSKÉ KOMISE

K OMISE Výkonný a administrativní orgán EU, cca zaměstnanců Označení se používá pro: Kolegium komisařů – nejužší význam (předseda + komisaři) Odborný aparát Komise - GŘ Celá administrativní soustava („Brusel“) Základní charakteristiky: Výhradní právo legislativní iniciativy (až na výjimky) Odborný potenciál Nestrannost při řešení problémů

S LOŽENÍ K OMISE Funkční období = 5 let Předseda (jeden z Komisařů) Místopředsedové – je jich 7 (1. místopředseda je zároveň vysokým představitelem Unie pro SZBP – jeho postavení v Komisi podléhá zvláštnímu režimu) Komisaři

P OČET ČLENŮ K OMISE Původní systém ( ): velké země 2 komisaři, ostatní 1 komisař Od 2004 (Nice): 1 země = 1 komisař Smlouva z Nice ale počítala, že v případě dosažení počtu 27 členských států se počet komisařů sníží (princip rovné rotace) Lisabon: současně 28 komisařů (1 z každé země) = > od 2014 měla být změna- snížení počtu na 18 komisařů – nerealizováno (odloženo) Redukce na základě principu rotace (stanoví Evropská rada, má odrážet demografické a zeměpisné hledisko)

P RAVOMOCI EK Legislativní pravomoc Kontrolní pravomoc Výkonná pravomoc

L EGISLATIVNÍ PRAVOMOC Hlavní náplň činnosti EK = příprava legislativních návrhů EK má primární legislativní iniciativu ve všech oblastech - veškerá agenda EU je rozdělena do resortů komisařů, kteří jsou ve svém okruhu působnosti odpovědni za přípravu legislativy (výjimka - SZBP)

H LASOVÁNÍ KOMISAŘŮ Komise rozhoduje kolektivně – usnáší se většinou hlasů svých členů, za návrh ale zodpovědná jako celek Svůj návrh „neopouští“ ani v dalších fázích legislativního procesu Mediátor mezi jednotlivými institucemi v dalších fázích legislativního postupu Zejména kontakty s Radou (resp. Výborem stálých zástupců Rady) a Evropským parlamentem

S EKUNDÁRNÍ LEGISLATIVA K OMISE Sekundární legislativa EK - Na základě delegované pravomoci Radou EU Většinou k provedení schválených sekundárních aktů Rady EU a EP Komise přijímá návrh výše uvedeným postupem, před konečným schválením projedná ve výboru se zástupci členských států (kompetentními vládními úředníky) Po schválení je publikován v OJ EU a má stejnou právní moc jako legislativní akty Rady EU

K ONTROLNÍ PRAVOMOC (K OMISE JAKO STRÁŽKYNĚ EVROPSKÉHO PRÁVA ) monitoruje dodržování práva EU může žalovat členský stát a jiné subjekty u Soudního dvora EU před podáním žaloby ale využívá neformální kanály –upozornění, odůvodněné stanovisko (formální dopis), až v poslední fázi žaloba napřed se porušení interpretuje jako „nedopatření“, až pak Komise přitvrzuje, pokud stát nesjedná nápravu

V ÝKONNÉ PRAVOMOCI EK Výkonné a rozhodovací pravomoci v oblasti hospodářské soutěže, technologií, veřejných podpor Nejvýznamnější: postih kartelových dohod, povolování (a kontrola) veřejných podpor států Rozhodnutí ukládající pokuty za nedovolené kartely, přikazující navrácení již vyplacených podpor ad. Také při implementaci společné zemědělské politiky Velké množství prováděcích předpisů, často s omezenou časovou působnost (garantované ceny produktů)

S TRUKTURA EK Komplikovaná administrativní struktura: Předseda Kolegium komisařů – nejužší okruh Kabinety – osobní administrativní servis komisařů Generální ředitelství – nižší, podřízený okruh Horizontální úřady – prostupují všechny 3 výše uvedené roviny (právní servis, tlumočníci…) Generální sekretariát

G RAFICKÉ ZNÁZORNĚNÍ STRUKTURY Filtr nátlakových skupin, servis Předseda EK Komisař Kabinet Generální ředitelství Ředitelství Úředníci TlumočníciAdministrativaPrávní servis

R ADA EU (R ADA MINISTRŮ )

R ADA MINISTRŮ (R ADA EU) Rada je kolektivním nepermanentním orgánem EU složena ze zástupců vlád členských států Nemá permanentní složení (na rozdíl od Komise) zastupuje zájmy členských států EU (jde o mezivládní orgán v institucionálním systému EU) hlavním sídlem Rady EU je Brusel zasedání v dubnu, červnu a říjnu se konají v Lucemburku

P RAVOMOCI R ADY legislativa – Rada je legislativním orgánem, který – spolu s EP – právní akty přijímá, ale nenavrhuje; toto právo náleží zpravidla Komisi; Rada má ale právo vyzvat Komisi k vypracování návrhu právního aktu, případné odmítnutí musí Komise zdůvodnit kontrola – Rada provádí kontrolu díky aktivní privilegované legitimaci před ESD (bez potřeby prokazovat právní zájem) člena Komise může ESD na návrh Rady odvolat Rada kontroluje Komisi též ustanovování zvláštních výborů jmenování – Rada se podílí na výběru členů Komise; soudce a generální advokáty ESD jmenují zástupci vlád členských států v Radě společnou dohodou správní funkce – Rada stanovuje platy, náhrady a důchody ostatním vysokým úředníkům EU (ne tedy europoslancům) vnější vztahy – Rada má pravomoc spolupracovat a uzavírat dohody se třetími státy a mezinárodními organizacemi a podílí se na formulování a provádění SZBP rozpočet – na návrh Komise schvaluje Rada s EP rozpočet

R ADA - S LOŽENÍ ( ČL. 16 SEU) tolik členů, kolik je členských států (nyní 28) zástupce vlády zmocněn zavazovat svou vládu vykonává hlasovací právo, popř. vykonávát předsednictví Rada se schází v různých formacích – podle předmětu jednání - nejdůležitější Rada pro všeobecné záležitosti (GAC) spolu s předsedou a Komisí zajišťuje soudržnost dalších formací a připravuje práci ER Rada pro zahraniční věci (FAC) rozhoduje o vnější činnosti EU podle strategických směrů ER ostatní ministři se účastní specializovaných formací (finance, zemědělství, doprava, životní prostředí) někdy je třeba konat zasedání více ministrů, pokud se některé problémy týkají více rezortů (schází se tzv. JUMBO Rada )

H LASOVÁNÍ V R ADĚ způsob hlasování - zásadně rozhoduje kvalifikovanou většinou svých členů, někdy též jednomyslně případy prosté většiny v praxi vzácné – např. svolání mezivládní konference k revizi zakládacích smluv kvalifikovaná většina – od kvalifikovaná většina znamená dvojí většinu, kde každý stát má1 hlas : jedná-li Rada o návrhu EK či VP-SZBP: 55 % počtu členských států, jež zastupují nejméně 65 % počtu obyvatel EU; jedná-li na jiný návrh: 72 % členských států, jež představují nejméně 65 % obyvatel EU;

H LASOVÁNÍ V R ADĚ jednomyslnost je výraz respektu vůči mezinárodněprávnímu prvku v rámci evropské integrace- citlivé otázky - sociální zabezpečení, SZBP a provádění EBOP, prostor svobody, bezpečnosti a práva, omezení pohybu kapitálu vůči třetím zemím, jazyková pravidla ad. praxe vede Radu k tomu, aby namísto formálního hlasování hledala shodu (konsenz) dokud předseda nerozhodne o hlasování, vedou se diskuse spíše diplomatického typu, jež poněkud deformují procesní pravidla (tato praxe byla zkoumána i z hlediska legality) Rada hlasuje na návrh předsedy pokud většina členských států požaduje, aby se hlasovalo, předseda je povinen zahájit hlasování

R ADA - FUNGOVÁNÍ předsednictví v Radě rotuje po členských státech podle rozhodnutí ER kvalifikovanou většinou to stanoví, že předsednictví Rady, kromě FAC, vykonává vždy skupina tří členských států po 18 měsíců („trojka“), čímž se dosáhne určité obsahové koherence předsednictví v rámci skupiny pak jednotlivé členské státy předsedají Radě vždy půl roku předsedající členský stát mj. zajišťuje i koordinaci činnosti různých orgánů mezivládní povahy (COREPER, expertní skupiny atd.) toto neplatí pro Radu pro zahraniční věci, jíž předsedá VP-ZVBP

R ADA – PŘÍPRAVA JEDNÁNÍ orgány připravující jednání Rady výbor stálých zástupců (COREPER ) - připravuje jednání Rady schází se na úrovni velvyslanců pro obecné politické otázky (COREPER II), anebo jejich zástupců pro otázky technické týkající se zejm. vnitřního trhu a společných politik (COREPER I) i Komise je u COREPERu zastoupena - návrhy předkládá Komise Radě, ta je postoupí COREPERu, Návrhy přezkoumány v pracovních skupinách či výborech (cca 250) - úředníci stálých zastoupení nebo experti vlád členských států na této úrovni mj. nastává intenzivní lobování

R ADA MINISTRŮ (EU) A VYSOKÝ PŘEDSTAVITEL PRO SZBP vysoký představitel pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku jedná se o novou funkci od 2009 (LS) nahrazuje a personálně slučuje dosavadní funkce generálního tajemníka – vysokého představitele pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku, komisaře pro vnější vztahy a předsedy Rady pro všeobecné záležitosti a vnější vztahy; v současnosti post zastává Federica Mogheriniová Funkce zahrnuje 3 úkoly : zmocněnkyně Rady pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku, předsedkyně Rady pro zahraniční věci místopředsedkyně Evropské komise

E VROPSKÁ RADA

Upravena především článkem 15 SEU (ve znění Lisabonské smlouvy). ER byla vytvořena v roce 1974 z iniciativy Francie měla představovat neformální fórum pro diskusi hlav států a předsedů vlád. V praxi stanovuje cíle Evropské unie ve všech oblastech její činnosti a určuje, jakým způsobem jich dosáhnout. Oficiální status přiznala Evropské radě Maastrichtská smlouva (1992), Evropská rada dává Unii nezbytné podněty pro její rozvoj vymezuje obecné politické směry tohoto rozvoje. Od účinnosti Lisabonské smlouvy je ER a jedním ze sedmi hlavních orgánů Unie.

E VROPSKÁ RADA - SLOŽENÍ Tvoří ji hlavy států nebo předsedové vlád členských států předseda Evropské Rady předseda Evropské komise vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku Členové Evropské rady mohou vzít některého z ministrů (dle pořadu jednání).

P ŘEDSEDA E VROPSKÉ RADY Volen kvalifikovanou většinou států období 2,5 roku maximálně dvakrát za sebou. zajišťuje v této funkci vnější zastupování v oblasti výkonu SZBP Mimo pravomoci vysokého představitele pro SZBP Úkoly předsedy ER: a) předsedá Evropské radě a vede její jednání, b) ve spolupráci s předsedou Komise a na základě práce Rady pro obecné záležitosti zajišťuje přípravu a kontinuitu jednání Evropské rady, c) usiluje o usnadnění soudržnosti a konsensu uvnitř Evropské rady, d) po každém zasedání Evropské rady předkládá zprávu Evropskému parlamentu.

E VROPSKÁ RADA - FUNGOVÁNÍ zasedá dvakrát za půl roku (obvykle v Bruselu) svolává ji její předseda Vyžaduje-li to situace, svolá předseda mimořádné zasedání ER. nápomocen generální sekretariát Rady. hlasování - každý člen ER může být zmocněn hlasovat nejvýše za jednoho z ostatních členů. ER rozhoduje konsensem – nestanoví-li smlouvy jinak. V otázkách SZBP rozhoduje Evropská rada jednomyslně. Zdržení se hlasování přítomných nebo zastoupených členů není překážkou přijetí usnesení Evropské rady vyžadujících jednomyslnost

P RAVOMOCI ER dává Unii nezbytné podněty pro její rozvoj Na zasedání Evropské rady došlo v minulosti k nejdůležitějším milníkům evropské integrace. Např. přijetí eura, lisabonská smlouva, jednotný evropský akt atd. nejsou jí formálně přiděleny konkrétní úkoly, nevykonává legislativní funkci. ER j menuje se souhlasem předsedy Komise kvalifikovanou většinou vysokého představitele Unie pro SZBP (může stejným postupem odvolat) ER po konzultacích navrhne EP kandidáta na funkci předsedy Komise. zvolí Evropský parlament většinou hlasů všech svých členů. Nezíská-li potřebnou většinu, navrhne Evropská rada do jednoho měsíce kvalifikovanou většinou nového kandidáta, kterého zvolí Evropský parlament stejným postupem.

S OUDY EU V současné podobě podle úprav Lisabonské smlouvy (2007) Čl. 19 SEU: Soudní dvůr Evropské unie se skládá ze 1) Soudního dvora, 2) Tribunálu (angl. General Court) 3) specializovaných soudů Přejmenovaní : Soudní dvůr (dříve Evropský soudní dvůr), Tribunál (dříve Soud prvního stupně), specializované soudy – Soud pro veřejnou službu EU jurisdikce – po zrušení pilířové struktury EU veškeré právo EU s výjimkou SZBP (čl. 276 SFEU)

K ONEC PREZENTACE