 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Polohová ( potenciální ) energie
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Energie LC.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
23.1 Mechanická energie a její přeměny
Druhy energie Druhy energie - polohová, - pohybová, - tepelná
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
POLOHOVÁ ENERGIE TĚLESA
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Polohová energie tělesa TÉMATICKÝ CELEK:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
Jak lze změnit odpor polovodičů
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Práce ve fyzikálním slova smyslu
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektromagnetická indukce
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Magnetické pole cívky s proudem
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Polohová energie NÁZEV ŠKOLY
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika 7.ročník ZŠ Pohybová a polohová energie tělesa Creation IP&RK.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Energie.
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová energie závisí, jakou má značku a jednotku. Vyzkoušení jednoduchých pokusů. Rozdíl a souvislost mezi pohybovou a polohovou energií. Polohová (potenciální) energie tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.07_polohova_potencialni_energie_telesa Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

 Zdvihneme-li závaží do výšky nad desku stolu, vykonáme práci. Zdvižené závaží je v klidu. Jak se přesvědčíme, zda přesto má energii?  Závaží zavěsíme na nit vedenou přes pevnou kladku. Na druhém konci niti předtím upevníme lehčí váleček.  Zdvižené závaží klesá a přitom zdvihá váleček, koná práci.  Mělo tedy energii, která je daná jeho polohou v gravitačním poli Země.  Proto jí říkáme polohová (potenciální) energie.

 Zdvihneme-li větší závaží, může po zavěšení na nit zdvihnou těžší předmět a vykonat větší práci.  Čím větší má zdvižené závaží výšku nad podložkou, tím může vykonat větší práci, má větší polohovou energii.  Čím větší práci vykonáme při zdvihání tělesa v gravitačním poli, tím větší polohovou energii těleso získá.

 Značka : E p  Jednotka: [J] =[joule]  Těleso o hmotnosti m zdvižené do výšky h nad povrchem Země má polohovou energii: E p = m ∙ g ∙ h

m= 50 kg h = 3 m E p = ? [J] Aby Dominika vyvezl výtah, vykonal motor výtahu práci: W = m ∙ g ∙ h = 505 ∙ 10 ∙ 3 = J Tím Dominik získal energii: E p = W = m ∙ g ∙ h = J

 Protažená nebo stlačená pružina má polohovou energii pružnosti.  K protažení nebo stlačení pružiny musíme vykonat určitou práci.  Stejně velkou práci vykoná pružina po uvolnění a její prodloužení zanikne.  Uvolněná pružina má nulovou polohovou energii pružnosti.

Stlačením získá pružina také polohovou energii pružnosti. Polohovou energii pružnosti má např.: stočené péro v autíčko na klíček, péro v natahovacích hodinkách, napnuté lanko luku, stlačený plyn…atd.

 A) Mají stejnou E p.  B) Olověná koule má větší E p než dřevěná koule.  C) Dřevěná koule má větší E p než olověná koule.

 A) KJ  B) J  C) 5250 MJ

a) J b)15 kJ c)1 500 J

 ory/energie2.JPG [cit: ] ory/energie2.JPG  ory/premenergie.JPG [cit: ] ory/premenergie.JPG  galerie office  [cit: ]  html.wz.cz/fyzika/mechanicke_kmitani_a_vlneni/kmitani_mechanick eho_oscilatoru/obrazky/19.gif [cit: ] html.wz.cz/fyzika/mechanicke_kmitani_a_vlneni/kmitani_mechanick eho_oscilatoru/obrazky/19.gif  [cit: ]  doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN

1) Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2) Provedení jednoduchých pokusů. 3) Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová energie závisí, jakou má značku a jednotku. 4) Žák uvede rozdíl a souvislost mezi pohybovou a polohovou energií. 5) Žák uvede příklady přeměn jedné energie v druhou a naopak. 6) Vysvětlení polohové energie pružnosti. 7) Žák odpovídá na otázky, vybírá správné odpovědi, počítá příklady.