© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Léková politika – dopady na pacienty Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
[ 1 ] © 2007 Státní ústav pro kontrolu léčiv Praktický přístup SÚKL k posuzování výše a podmínek úhrad Praha Praktický přístup SÚKL k posuzování.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
Koncept úhrad v roce Výběr pojistného od roku 2012 Výběr pojistného za zaměstnance a osvč (2015  2016) + 7,4 mld. Kč Platba státu za státní pojištěnce.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Data o nákupech, úhradách a vykázané péči JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
REGULACE LÉKOVÉHO TRHU, POTŘEBNÉ LEGISLATIVNÍ ZMĚNY PODVÝBOR PRO EKONOMIKU VE ZDRAVOTNICTVÍ, ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ A LÉKOVOU POLITIKU - PRAHA,
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Ing. Ladislav Friedrich, CSc. Prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR Nákupy léčivých přípravků a zdravotnických prostředků do nemocnic.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Financování přímých NIV
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Charakteristika primární péče
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Zpráva o uplatňování územního plánu
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Vstup nových inovativních léků na trh
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Problematika uzavírání smluv mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními PharmDr. Ivana Cimalová, MBA ředitelka zdravotnického odboru ZPMV ČR Čestlice,
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Diferencované stravování
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Územní plán s prvky regulačního plánu
Život bez střeva , Praha.
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Test – předmět řízení, lhůty
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Příspěvek k činnosti v PSNDP
Přijímací řízení, odvolací řízení
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV

POTRAVINY PRO ZVLÁŠTNÍ LÉKAŘSKÉ ÚČELY (PZLÚ) Z POHLEDU CENOVÉ A ÚHRADOVÉ REGULACE Mgr. Miroslava Králíková Praha, © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 2 PZLÚ – z pohledu cenové a úhradové regulace

Kategorie PZLÚ hrazených z veřejného zdravotního pojištění PZLÚ indikované pro enterální výživu při malnutrici spojené s onemocněním (např. PZLÚ zařazené do referenčních skupin 108/1 – 108/13) PZLÚ indikované při vrozených metabolických poruchách (např. PZLÚ zařazené do referenčních skupin 107/1 – 107/21) PZLÚ – náhrady mléka (referenční skupiny 109/1-4) © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 3 PZLÚ

Stanovení cen a úhrad PZLÚ do roku 2008  Cenotvorbu zajišťuje Ministerstvo financí ČR  Výše a podmínky úhrady v kompetenci Ministerstva zdravotnictví, na základě rozhodnutí kategorizační komise MZ Např. podmínky úhrady PZLÚ určených pro enterální výživu: P: Přípravky pro enterální výživu předepisuje lékař - nositel funkční licence ČLK pro umělou výživu a metabolickou péči u stavů, kdy podání kuchyňské stravy je vzhledem k těžké maldigesci a malabsorpci dlouhodobě nedostačující k udržení vyrovnaných energetických bilancí nemocného, a to v následujících indikacích: 1) úplná enterální výživa (v limitu 300,- Kč/den): a) nemocní se zavedenou sondou nebo gastrostomií/jejunostomií b) nemocní, kteří budou výživu popíjet (sipping) a kteří mají anatomické nebo funkční postižení GIT, které neumožňuje příjem běžné potravy v množství větším než 25 % denní potřeby (doloženo výkazem příjmu potravy). 2) doplňková enterální výživa (v limitu 60,-Kč/den) u nemocných, kteří budou výživu popíjet (sipping), v těchto indikacích: a) syndrom krátkého střeva, přičemž bylo resekováno více než 100 cm tenkého střeva b) stp resekci tenkého střeva a současně resekci tlustého střeva c) těžké a chronické postižení zažívacího traktu se sekundární malabsorpcí © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 4 PZLÚ

Stanovení ceny a úhrady PZLÚ od roku novela zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění – přesun cenové a úhradové regulace na SÚKL SÚKL je dle ustanovení § 15 zákona o veřejném zdravotním pojištění (dále „ZoVZP“) kompetentní ke stanovení maximální ceny a výše a podmínek úhrady léčivých přípravků (LP) a PZLÚ určených pro ambulantní terapii © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 5 PZLÚ

Stanovení ceny a úhrady PZLÚ od roku 2008 Proces stanovení či změny ceny, výše a podmínek úhrady PZLÚ se řídí stejnými pravidly jako u LP, tj. dle ustanovení části šesté zákona o veřejném zdravotním pojištění PZLÚ určené pro enterální výživu, snaha zachovat dva typy úhrad – pro částečnou enterální výživu a pro úplnou enterální výživu © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 6 PZLÚ

Základní a další zvýšená úhrada u enterálních výživ (dle legislativy platné do ) Základní úhrada stanovena pro úplnou i částečnou enterální výživu (ODTD vycházelo z kalorického limitu pro úplnou enterální výživu: 2250 kcal) Úprava základní úhrady pro částečnou enterální výživu. S ohledem na veřejný zájem byla v souladu s tehdy platnou legislativou, především v souladu s ustanovením § 14 odst. 2 vyhlášky č. 92/2008 Sb. - snížení úhrady ve veřejném zájmu základní úhrada za balení jednotlivých PZLÚ dále upravena tak, aby naplnila podmínku nákladové efektivity v tehdejších podmínkách klinické praxe. Základní úhrada byla upravena do výše kalorického limitu pro částečnou enterální výživu a do výše limitu pro úhradu částečné enterální výživy (600kcal/60Kč/den). Tzn. všem PZLÚ podávaným v režimu částečné enterální výživy byl stanoven denní kalorický limit úhrady 600 kcal a konečná výše úhrady ve výši 0,1 Kč/kcal © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 7 PZLÚ

Základní a další zvýšená úhrada u enterálních výživ (dle legislativy platné do ) Další zvýšená úhrada stanovena pouze pro úplnou enterální výživu ODTD stanovena ve výši kcal (kalorický limit pro úplnou enterální výživu) © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 8 PZLÚ

Základní a další zvýšená úhrada u enterálních výživ (dle legislativy platné od ) PZLÚ podávány v režimu částečné nebo úplné výživy, kdy v každém režimu je nutné zajistit odlišný kalorický příjem: ODTD stanoveny zvlášť pro podání v režimu částečné výživy (600 kcal) a zvlášť pro podání v režimu úplné výživy (2250 kcal) © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 9 PZLÚ

Změna v postupu stanovení ZÚ enterálních výživ v souvislosti s aktuálně platným zněním zákona o veřejném zdravotním pojištění a vyhlášky č. 376/2011 Sb. Snížení ZÚ ve veřejném zájmu dle platných legislativních norem, tj. vyhlášky č. 376/2011 Sb. a zákona o veřejném zdravotním pojištění možnost již není (bez návrhu držitele registrace) umožněno © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 10 PZLÚ

Změna v postupu stanovení ZÚ enterálních výživ v souvislosti s aktuálně platným zněním zákona o veřejném zdravotním pojištění a vyhlášky č. 376/2011 Sb. Základní i další zvýšená úhrada vycházející z jednotné cenové reference lišící se výši ODTD, 600 kcal pro základní úhradu a 2250 kcal pro další zvýšenou úhradu. Výsledkem je, že úhrada za 1 kcal je stejná v základní i zvýšené úhradě, ale liší se denní limit kcal, které budou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 11 PZLÚ

Specifika při stanovení úhrady PZLÚ Dostupnost - PZLÚ nepodléhají povinnosti hlášení distributorů dle zákona o léčivech. Při tvorbě cenové reference zařazeny do seznamu PZLÚ k vyhledání všechny PZLÚ uvedené v SCAU, které náleží do dané referenční skupiny nebo „pseudoreferenční skupiny“ nebo mimo systém referenčních skupin. Účastníci řízení mohou podávat důkazy o skutečné obchodovanosti (nejčastěji data z IMS) © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 12 PZLÚ

Specifika při stanovení úhrady PZLÚ PZLÚ nemají SPC, pouze příbalovou informaci o složení a klinickém použití dané PZLÚ, která musí splňovat legislativní požadavky dané vyhláškou č. 54/2004 Sb. a Nařízením EU č. 1169/ © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 13 PZLÚ

Specifika při stanovení úhrady PZLÚ Obvyklá denní terapeutická dávka  Enterální výživy - § 15 odst. 5 vyhlášky č. 376/2011 Sb. (základní úhrada 600 kcal, další zvýšená úhrada 2250 kcal)  Výživy pro vrozené metabolické poruchy, náhrady mléka - § 15 odst. 4 vyhlášky č. 376/2011 Sb. (vhodná dávka nebo jednotka hmotnosti PZLÚ) © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 14 PZLÚ

Specifika při stanovení úhrady PZLÚ Odhad dopadu na prostředky veřejného zdravotního pojištění Vzhledem k tomu, že PZLÚ nepodléhají pravidelnému hlášení distributorů, Ústav nemá k dispozici spotřeby posuzovaných PZLÚ. Ústav při vyčíslení předpokládaného dopadu vychází ze srovnání stávající úhrady (dle platného SCAU) a úhrady stanovené v daném správním řízení. Případný rozdíl je vyjádřen v % © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 15 PZLÚ

Specifika při stanovení úhrady PZLÚ Podmínky úhrady Enterální výživy:  Základní úhrada stanovena pro podání v režimu částečné enterální výživy – limitace 600 kcal/den. Před rokem 2008 a po prvních revizích předepisování omezeno pouze na lékaře nositele funkční licence F016 – umělá výživa a metabolismus. V současné době i další specializace ONK (108/2,4,6,10; NEPRO – J7, FRESUBIN RENAL – J7, NEF)  Další zvýšená úhrada – úplná enterální výživa, limitace 2250 kcal/den © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 16 PZLÚ

Specifika při stanovení úhrady PZLÚ Podmínky úhrady Výživy pro metabolické poruchy:  předepisování omezeno na specializovaná centra J4 (specializované pracoviště pro léčbu dědičných poruch metabolismu) © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 17 PZLÚ

Specifika při stanovení úhrady PZLÚ Podmínky úhrady Náhrady mléka:  109/2 – náhrady mléka s mléčným proteinovým hydrolyzátem: v případě doplňkové výživy starších kojenců (od ukončeného 5 měsíce věku) stanovena tzv. limitní denní dávka podání, která je hrazena z prostředků veřejného zdravotního pojištění a uvedena v indikačním omezení (334 kcal dle návrhu OS). L / PED, ALG, GIT P: Úplná výživa kojenců při prokázané alergii na bílkovinu kravského mléka pokud nemohou být kojeni od narození do ukončeného 5 měsíce věku. Výživa kojenců od ukončeného 5 měsíce věku jako součást smíšené stravy při prokázané alergii na bílkovinu kravského mléka pokud nemohou být kojeni, je hrazena v max. množství 334 kcal/den. Výživa není hrazena po dosažení 1 roku věku © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV 18 PZLÚ

Děkujeme za pozornost STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV Šrobárova 48, Praha 10 tel.: fax: © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV