Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Multimédia Video a zvuk.
Advertisements

Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
Základní jednotky, záznam a kódování informací
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C12 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Jak pracuje počítač 2 Název školy
Zvukové formáty Úvod Úvod Komprimační zvukové algoritmy Komprimační zvukové algoritmy.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.19 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Komprimace Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Multimédia Žlutířová Eva.
ZVUK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro multimédia Číslo DUM: III/2/VT/2/2/33 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Sítě mobilních telefonů a GPS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf WWW – World Wide Web. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Inf Sociální sítě Facebook. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Webová stránka, princip HTML a CSS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Příklady použití grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Tvorba webu – struktura webu. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Složky, soubory a objekty. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Struktura datových sítí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Periferní zařízení počítače - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Bezpečný počítač.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Elektronická komunikace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Inf Cykly ve vývojových diagramech
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Princip streamování videa a hudby
Inf Prezentace informací
Software počítače 2 - opakování
Inf Tabulkový procesor
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro multimédia
Standardy CD.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Barevné ladění dokumentů
Inf Tvorba WWW – tabulky a seznamy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ukládání dat v paměti počítače
Číselné soustavy - Opakování
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
Inf Formáty grafických souborů
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Inf Mutlimédia

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_03_32_INOVACE_12

Předmět: INF Ročník: 4. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s pojmy kodek a principem kódování a dekódování souborů a dále s principy komprese zvuku a videa a datovým tokem těchto souborů. Klíčová slova: kodek, Codec Pack, komprese, ztrátový formát, bezztrátový formát, datový tok Multimédia

Kodek, encoder a decoder  kodek je způsob kódování (komprimace a dekomprimace) multimediálních souborů, zvuku nebo obrazu  výraz kodek je složen z kod er a dec oder  encoder nějakým kodekem zakóduje zvuk a dekoder ho dekóduje, přehraje  kódování je výpočetně náročnější a často neprobíhá v reálném čase  dekódování musí vždy běžet v reálném čase, aby nedocházelo k trhání obrazu a zvuku

Kodek, encoder a decoder  aby mohl uživatel přehrát soubor se zvukem (filmem), který je určitým kodekem vytvořen, musíte mít tento kodek (dekodér) připraven  kodek se po nainstalování stane součástí operačního systému a využijí ho většinou všechny přehrávače multimediálních souborů, které jsou v počítači nainstalovány  některé přehrávače (KMPlayer, VLC Player) mají své vlastní interní kodeky  Codec Pack je připravená sada nejčastěji používaných kodeků

Kodek, encoder a decoder  kodek je potřeba nezaměňovat s pojmem formát souboru  formát je popis (specifikace), co má určitý soubor obsahovat  kodek obsahuje předpis, jak obsah souboru zobrazit  např. MPEG Layer 3 je formát souboru. LAME je encoder (kodek), který umí převést zvuk do formátu MPEG-3 (MP3)

Princip komprese zvuku a videa  komprese zvuku  převodník analog/digital (A/D) převede křivku zvuku na tok bitů, nul a jedniček  kompresní algoritmus ho pak upraví, aby se souborem zabíral co nejméně místa  moderní komprimované zvukové formáty vycházejí z nedokonalosti lidského sluchu  pokud zní slabý a silný zvuk naráz slyšíme ten silný  pokud následují dva zvuky těsně za sebou druhý neslyšíme  pokud hudba obsahuje tyto místa, tak se při kompresi tyto „přebytečná“ data odstraní  s pokročilou matematikou určenou pro zápis dat výsledkem je až 20x menší soubor než byl původní

Princip komprese zvuku a videa  komprese filmových záznamů  využívá podobně jako komprese zvuku nedokonalosti lidského oka  vychází se při ní z několika základních údajů:  pohyblivý obraz je vytvořen rychlím střídáním statických obrázků, které naše oko díky své setrvačnosti vnímá jako plynulý pohyb  protože se snímky mění 25krát za vteřinu, není mezi sousedními snímky většinou velký rozdíl  protože se na obrazovku díváme obvykle z větší vzdálenosti není nedokonalost obrazu poznat

Princip komprese zvuku a videa  komprese filmových záznamů  každý snímek filmu se komprimuje zvlášť jako samostatný obrázek a to vždy výrazně ztrátovou kompresí (většinou JPEG)  neukládají se všechny snímky celé ale kompletně se uloží jen tzv. klíčové snímky, ty si kodek většinou mění sám podle analýzy komprimované scény

Převod zvuku  hudbu dnes většinou získáte ve formě počítačových souborů formátů MP3 nebo WMA  převádět tyto formáty mezi sebou nemá význam – komprimovaný záznam bychom opět ztrátově komprimovali  hudba na CD disku je uložena ve zvukových stopách (ne v počítačových souborech)  pomocí mnoha zdarma dostupných programů ji lze převézt do počítačového formátu  při kopírování CD disku do počítače se vlastně provádí převod zvukové stopy do komprimovaných počítačových formátů

Převod zvuku  při kopírování CD do počítače je potřeba vybrat formát souboru a kvalitu převodu, která je určena datovým tokem  výběr formátu a datového toku závisí na použití:  pro kvalitní poslech z počítače je vhodný bezztrátový formát WNA nebo FLAC  pro přehrávání v MP3 přehrávačích je vhodné ověřit, jaké formáty přehrávač přehraje a při výběru formátu poté volte vždy nejvyšší přenosovou rychlost, jakou stroj nabízí  při použití na webu je potřeba zvolit vhodná kompromis mezi kvalitou zvuku a datovým tokem

Převod zvuku  mluvené slovo je použitelné od 64 kbit/s  hudba je vhodná k poslechu od 128 kbit/s  velmi dobá kvalita zvuku je již od 192 kbit/s  CD má standardně datový tok 1411 kbit/s  formát FLAC nabízí datový tok 800 – 1100 kbit/s  podrobný popis všech formátů naleznete na: codecs codecs

Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Praktická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c s. ISBN Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu