Inf Mutlimédia
Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_03_32_INOVACE_12
Předmět: INF Ročník: 4. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s pojmy kodek a principem kódování a dekódování souborů a dále s principy komprese zvuku a videa a datovým tokem těchto souborů. Klíčová slova: kodek, Codec Pack, komprese, ztrátový formát, bezztrátový formát, datový tok Multimédia
Kodek, encoder a decoder kodek je způsob kódování (komprimace a dekomprimace) multimediálních souborů, zvuku nebo obrazu výraz kodek je složen z kod er a dec oder encoder nějakým kodekem zakóduje zvuk a dekoder ho dekóduje, přehraje kódování je výpočetně náročnější a často neprobíhá v reálném čase dekódování musí vždy běžet v reálném čase, aby nedocházelo k trhání obrazu a zvuku
Kodek, encoder a decoder aby mohl uživatel přehrát soubor se zvukem (filmem), který je určitým kodekem vytvořen, musíte mít tento kodek (dekodér) připraven kodek se po nainstalování stane součástí operačního systému a využijí ho většinou všechny přehrávače multimediálních souborů, které jsou v počítači nainstalovány některé přehrávače (KMPlayer, VLC Player) mají své vlastní interní kodeky Codec Pack je připravená sada nejčastěji používaných kodeků
Kodek, encoder a decoder kodek je potřeba nezaměňovat s pojmem formát souboru formát je popis (specifikace), co má určitý soubor obsahovat kodek obsahuje předpis, jak obsah souboru zobrazit např. MPEG Layer 3 je formát souboru. LAME je encoder (kodek), který umí převést zvuk do formátu MPEG-3 (MP3)
Princip komprese zvuku a videa komprese zvuku převodník analog/digital (A/D) převede křivku zvuku na tok bitů, nul a jedniček kompresní algoritmus ho pak upraví, aby se souborem zabíral co nejméně místa moderní komprimované zvukové formáty vycházejí z nedokonalosti lidského sluchu pokud zní slabý a silný zvuk naráz slyšíme ten silný pokud následují dva zvuky těsně za sebou druhý neslyšíme pokud hudba obsahuje tyto místa, tak se při kompresi tyto „přebytečná“ data odstraní s pokročilou matematikou určenou pro zápis dat výsledkem je až 20x menší soubor než byl původní
Princip komprese zvuku a videa komprese filmových záznamů využívá podobně jako komprese zvuku nedokonalosti lidského oka vychází se při ní z několika základních údajů: pohyblivý obraz je vytvořen rychlím střídáním statických obrázků, které naše oko díky své setrvačnosti vnímá jako plynulý pohyb protože se snímky mění 25krát za vteřinu, není mezi sousedními snímky většinou velký rozdíl protože se na obrazovku díváme obvykle z větší vzdálenosti není nedokonalost obrazu poznat
Princip komprese zvuku a videa komprese filmových záznamů každý snímek filmu se komprimuje zvlášť jako samostatný obrázek a to vždy výrazně ztrátovou kompresí (většinou JPEG) neukládají se všechny snímky celé ale kompletně se uloží jen tzv. klíčové snímky, ty si kodek většinou mění sám podle analýzy komprimované scény
Převod zvuku hudbu dnes většinou získáte ve formě počítačových souborů formátů MP3 nebo WMA převádět tyto formáty mezi sebou nemá význam – komprimovaný záznam bychom opět ztrátově komprimovali hudba na CD disku je uložena ve zvukových stopách (ne v počítačových souborech) pomocí mnoha zdarma dostupných programů ji lze převézt do počítačového formátu při kopírování CD disku do počítače se vlastně provádí převod zvukové stopy do komprimovaných počítačových formátů
Převod zvuku při kopírování CD do počítače je potřeba vybrat formát souboru a kvalitu převodu, která je určena datovým tokem výběr formátu a datového toku závisí na použití: pro kvalitní poslech z počítače je vhodný bezztrátový formát WNA nebo FLAC pro přehrávání v MP3 přehrávačích je vhodné ověřit, jaké formáty přehrávač přehraje a při výběru formátu poté volte vždy nejvyšší přenosovou rychlost, jakou stroj nabízí při použití na webu je potřeba zvolit vhodná kompromis mezi kvalitou zvuku a datovým tokem
Převod zvuku mluvené slovo je použitelné od 64 kbit/s hudba je vhodná k poslechu od 128 kbit/s velmi dobá kvalita zvuku je již od 192 kbit/s CD má standardně datový tok 1411 kbit/s formát FLAC nabízí datový tok 800 – 1100 kbit/s podrobný popis všech formátů naleznete na: codecs codecs
Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Praktická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c s. ISBN Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu