Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Půdy:.
Abiotické podmínky života
Vznik, složení a význam půd
Abiotické podmínky prostředí
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
Základní ekologické pojmy
Životní podmínky organizmů
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
EKOLOGIE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu:
Krajina a životní prostředí
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vznik a vývoj atmosféry Země
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Atmosféra.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NEŽIVÁ PŘÍRODA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Země a život, vývoj života
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Součásti neživé přírody
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Abiotický faktor teplo
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Abiotický faktor světlo
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_EKOLOGIE_03 Abiotické faktory Téma sady:Ekologie Obor, ročník:Sociální činnost, Veřejnosprávní činnost, 3. ročník Datum vytvoření:září 2013 Anotace: Základní přehled a charakteristika abiotických faktorů – voda, půda, slunce, vzduch a teplo Metodický obsah:Výklad nového učiva

Abiotické faktory prostředí (voda, půda, slunce, vzduch, teplo)

Obsah prezentace Charakteristika jednotlivých abiotických faktorů - voda a její charakteristika, dělení vody - půda a její charakteristika a druhy půd - světlo a jeho charakteristika, světlo viditelné, ultrafialové a infračervené - vzduch a jeho charakteristika - teplo a jeho charakteristika a dělení organismů - pojem hibernace a estivace Otázky k opakování

Voda Tvoří hydrosféru Zabírá 2/3 povrchu Země (97% voda slaná, 3% voda sladká – z toho asi 2% pitná voda a 2% v ledovcích) Ovlivňuje místní klima Je součástí těl organismů (obsahují 60 %–99 %vody) Na nedostatek vody jsou různé organismy různě citlivé Pro některé organismy je to hlavní životní prostředí Spotřeba vody u nás a ve světě

Rozdělení vody: -Podle skupenství -Podle hydrologie a meteorologie -Podle tvrdosti -Podle slanosti -Podle mikrobiologie -Podle obsah živin Význam a použití Obr. 1 Voda

Půda Vzniká zvětráním litosféry (hornin a nerostů) Horniny – se obvykle skládají z různých nerostů Nerosty – jsou přírodniny určitého chemického složení Půda obsahuje složku: - pevnou (úlomky zvětralých hornina, nerostů a humus) - kapalnou (půdní roztok) - plynnou (půdní vzduch) - edafon (organismy žijící v půdě) Vznik půdy ovlivňuje – sluneční záření, změna teplot, voda, vzduch, vítr, organismy atd.

Některé druhy půd (půdní typy): - černozem - hnědozem - písčitá a jílovitá půda Změny vlastností půdy představují pro organismy zátěž až vyhynutí (např. kyselá půda ničí jehličnany) Obr. 2 Půda

Slunce Hlavním zdrojem energie pro život na Zemi je Slunce Jeho záření dopadající na povrch naší planety má vlnovou délku 290 nm–5000 nm Organismy ovlivňuje světlo - viditelné - ultrafialové - infračervené

Viditelné světlo Světlo o vlnové délce 380 nm–750 nm Rostliny zachycují světlo svými barvivy při fotosyntéze - rostliny světlobytné a stínobytné Živočichové vnímají světlo zrakovými orgány, umožňuje jim orientaci a dorozumívání - živočichové denní a noční Délka světla ovlivňuje životní projevy biorytmy (např. rozmnožování, stěhování, výměna srsti a peří)

Ultrafialové záření Světlo o vlnové délce 100 nm–380 nm Bývá pohlcováno vrstvou ozonu v atmosféře Ve větších dávkách je pro organismy tedy i pro člověka nebezpečné (brzdí růst rostlin, působí změny v DNA) V malých dávkách má pro život význam, protože jeho působením vzniká v těle vitamín D, důležitý pro vývin kostí) Infračervené záření Jde o světlo o vlnové délce 750 nm–1 nm Je jedním ze zdrojů tepla pro organismy

Vzduch Vzduch tvoří plynný obal Země – atmosféru Atmosféra má několik vrstev s odlišnými vlastnostmi Organismy žijí v nejnižší vrstvě atmosféry – troposféře Působí na ně fyzikální a chemické vlastnosti Složení ovzduší: oxid uhličitý, kyslík, dusík, vzácné plyny, páry, prach, škodlivé látky Obr. 3 Vzduch

Teplo Zdrojem této formy energie jsou: - infračervené záření ze Slunce - teplo přijaté od okolí - teplo uvolněné při metabolických procesech Nejvhodnější teplotní optimum, je teplota, kde se organismům i rostlinám nejlépe daří tedy asi rozmezí od15 °C až do 30 °C Nejodolnější vůči změnám teplot jsou bakterie, které snesou teploty od –190 °C až do +100 °C

Dle teploty rozdělujeme organismy na: eurytermní – snesou větší výkyv teplot stenotermní – snesou malé kolísání teplot (teplomilné, chladnomilné) Dle přizpůsobivosti organismů na teplotu: exotermní – produkují málo tepla snížení teploty znamená snížení aktivity, hledání ukrytu př. moucha obecná –15 °C endotermní – produkují hodně tepla a neztrácí ho izolace (peří, srst), termoregulace

U endotermních živočichů dochází k Hibernaci - při nízkých teplotách se ukládají k zimnímu spánku a sníží životní funkce (např. ježek, netopýři) Estivaci - ukládají se k letnímu spánku, což je ochrana před vysokou teplotou a suchem (např. bodlík, frček) Teplota u živočichů ovlivňuje řadu životních projevů: zbarvení, rozmnožování, změny v chování, aktivitu

Otázky k opakování a zamyšlení Charakterizujte stručně jednotlivé abiotické faktory Podle čeho můžeme rozdělit vodu Jaké znáte druhy půd Jaké světlo ovlivňuje organismy, jednotlivé druhy světla charakterizujte Vysvětlete pojem biorytmus Jaký význam má ultrafialové záření pro člověka Z čeho se skládá atmosféra Jak rozdělujeme organismy dle teploty Vysvětlete pojmy hibernace a estivace Odpovědi na jednotlivé otázky najdete v prezentaci nebo slouží k zamyšlení či diskuzi

Zdroje, autorská práva a citace Obrázky: Obr. 1 Autor: IIyaHaykinson, licence CC BY -SA Obr. 2 Autor: U Burkhardt, licence CC BY-SA Obr. 3 Autor: Laurence Cymet, licence CC BY-SA Zdroje: KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. třetí, upravené vydání. Praha: Fortuna, ISBN ŠLÉGL, Jiří, František KISLINGER a Jana LANÍKOVÁ. Ekologie a ochrana životního prostředí. první vydání. Praha: Fortuna, ISBN BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. třetí, aktualizované vydání. Praha: Informatorium, ISBN Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název díla: Abiotické faktory Datum vzniku: září 2013 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Tato prezentace je autorským dílem.