Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
Emoce (city).
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Aplikovaná psychologie
Zvládnu i náročné životní situace I.
Duševní zdraví a psychohygiena
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
duševní zdraví, hygiena,…
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Způsoby řešení náročných životních situací
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Název prezentace (DUMu): Voda
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Mgr. Rostislav Navláčil 14. Kriminalita páchaná na dětech
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Mgr. Rostislav Navláčil 17. Globalizace Občanská nauka 1. – 4.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
Mgr. Rostislav Navláčil 11. Vznik a podstata práva Občanská nauka
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
MOTIVACE.
Název prezentace (DUMu): Biologie člověka
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE ANOTACE Záměrem výukového materiálů s názvem Náročné životní situace je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti změn některých psychických jevů, které se projevují v chování a prožívání. Záměrem výukového materiálů s názvem Náročné životní situace je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti změn některých psychických jevů, které se projevují v chování a prožívání. Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka

Fyziologické mechanismy psychiky lidský organismus – koordinace ve vztahu k prostředí lidský organismus – koordinace ve vztahu k prostředí regulace funkcí v organismu (řízení činnosti orgánů) regulace funkcí v organismu (řízení činnosti orgánů) řízení činnosti orgánů ale i organismu jako celku řízení činnosti orgánů ale i organismu jako celku

Nervový systém zprostředkovává reakce organismu na změny vnějšího a vnitřního prostředí zprostředkovává reakce organismu na změny vnějšího a vnitřního prostředí umožňuje spolupráci vzájemně propojených nervových buněk umožňuje spolupráci vzájemně propojených nervových buněk skládá se z centrální nervové soustavy (mozek, mícha) skládá se z centrální nervové soustavy (mozek, mícha) tvoří svazky nervových vláken s čidly umožňujícími spojení s vnějším a vnitřním prostředím tvoří svazky nervových vláken s čidly umožňujícími spojení s vnějším a vnitřním prostředím

Duševní hygiena soubor pravidel, která slouží k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševní rovnováhy a duševního zdraví soubor pravidel, která slouží k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševní rovnováhy a duševního zdraví možnost autoregulace jedince (působení na sebe sama) možnost autoregulace jedince (působení na sebe sama) zabývání se prevencí a upevňováním duševní rovnováhy zabývání se prevencí a upevňováním duševní rovnováhy

Metody psychohygieny dostatečná doba spánku dostatečná doba spánku správná výživa (nepřejídání se, vyvážená strava) správná výživa (nepřejídání se, vyvážená strava) správné dýchání, dostatek pohybu správné dýchání, dostatek pohybu správné hospodaření s časem (práce a odpočinek) správné hospodaření s časem (práce a odpočinek) relaxační a autoregulační cvičení relaxační a autoregulační cvičení

Duševní poruchy změny některých psychických jevů, které se projevují v chování a prožívání a způsobují problémy v sociální komunikaci a interakci změny některých psychických jevů, které se projevují v chování a prožívání a způsobují problémy v sociální komunikaci a interakci

Dělení duševních poruch psychózy – vážné neuropsychické poruchy, které narušují osobnost člověka (schizofrenie – rozštěpení osobnosti) psychózy – vážné neuropsychické poruchy, které narušují osobnost člověka (schizofrenie – rozštěpení osobnosti) neurózy – nejčastější psychická porucha, přechodného charakteru (poruchy spánku, fobie) neurózy – nejčastější psychická porucha, přechodného charakteru (poruchy spánku, fobie) poruchy osobnosti (psychopatie) - dlouhodobá odchylka od běžných projevů poruchy osobnosti (psychopatie) - dlouhodobá odchylka od běžných projevů

Reakce na zátěžové situace stres – označuje stav psychické zátěže, který vzniká působením rušivého faktoru, ke stresu přichází při prohloubení a chronickém působení konfliktu stres – označuje stav psychické zátěže, který vzniká působením rušivého faktoru, ke stresu přichází při prohloubení a chronickém působení konfliktu frustrace – psychický stav a chování člověka, které jsou vyvolané překážkou na cestě k určitému cíli a uspokojení potřeb frustrace – psychický stav a chování člověka, které jsou vyvolané překážkou na cestě k určitému cíli a uspokojení potřeb

Základní způsoby reakce na zátěžovou situaci agrese – má čtyři stupně agrese – má čtyři stupně - probíhá pouze v myšlení - probíhá pouze v myšlení - projeví se nadávkou navenek - projeví se nadávkou navenek - destrukce, rozbíjení předmětů - destrukce, rozbíjení předmětů - fyzické napadení osoby - fyzické napadení osoby

bagatelizace – snižování hodnoty cíle bagatelizace – snižování hodnoty cíle racionalizace – hledání rozumového vysvětlení problému racionalizace – hledání rozumového vysvětlení problému kompenzace – snaha vyvážit neúspěch úspěchem v jiné oblasti kompenzace – snaha vyvážit neúspěch úspěchem v jiné oblasti únik (útěk) – vyhýbání se povinnostem nebo nepříjemnostem, častým únikem je nemoc únik (útěk) – vyhýbání se povinnostem nebo nepříjemnostem, častým únikem je nemoc

somatizace – přenesení psychického napětí do tělesné oblasti (civilizační choroby) somatizace – přenesení psychického napětí do tělesné oblasti (civilizační choroby) projekce – svalování vlastní viny za neúspěch na někoho jiného projekce – svalování vlastní viny za neúspěch na někoho jiného regrese – únik z napjatých situací k nepřiměřenému chování regrese – únik z napjatých situací k nepřiměřenému chování

Deprivace jedná se o chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování vytčených cílů, dochází k ní tehdy, když jsou základní potřeby uspokojovány na úrovni existenčního minima nebo klesají pod tuto úroveň jedná se o chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování vytčených cílů, dochází k ní tehdy, když jsou základní potřeby uspokojovány na úrovni existenčního minima nebo klesají pod tuto úroveň

Různé podoby deprivace fyzická (biologická) – nedostatek spánku fyzická (biologická) – nedostatek spánku psychická – chronické neuspokojování psychických potřeb psychická – chronické neuspokojování psychických potřeb senzorická – nedostatek podnětů senzorická – nedostatek podnětů sociální – příliš velká sociální izolace sociální – příliš velká sociální izolace

Typy zátěžových situací problémy rodinného života problémy rodinného života rychlé životní tempo (stres) rychlé životní tempo (stres) závažné choroby závažné choroby závislosti (drogy) závislosti (drogy) globální problémy (válečné konflikty, populační exploze) globální problémy (válečné konflikty, populační exploze) zhoršující se životní prostředí zhoršující se životní prostředí vzrůstající agrese vzrůstající agrese

Ve vývoji osobnosti dochází k určitým problematickým fázím, kterým říkáme životní krize, obvykle předchází vstupu do nové vývojové fáze. Ve vývoji osobnosti dochází k určitým problematickým fázím, kterým říkáme životní krize, obvykle předchází vstupu do nové vývojové fáze. Tyto fáze mohou zasahovat jak do osobního života jednotlivce, tak do procesu sociálního, pracovního, společenského. Tyto fáze mohou zasahovat jak do osobního života jednotlivce, tak do procesu sociálního, pracovního, společenského.

Frustrace psychický stav vyvolaný překážkou, která stojí na cestě k cíli nebo brání (ohrožuje či oddaluje) uspokojení určité potřeby psychický stav vyvolaný překážkou, která stojí na cestě k cíli nebo brání (ohrožuje či oddaluje) uspokojení určité potřeby malé - drobné, téměř každodenní: např. pocit hladu, žízně, omezování chodce na křižovatce, sexuální abstinence (někdy mohou vyústit až ve stres) malé - drobné, téměř každodenní: např. pocit hladu, žízně, omezování chodce na křižovatce, sexuální abstinence (někdy mohou vyústit až ve stres)

velké - významné, životní frustrace: např. neuspokojení důležitých sociálních potřeb, nepochopení, nedostatek citové odezvy, lásky, omezování svobody velké - významné, životní frustrace: např. neuspokojení důležitých sociálních potřeb, nepochopení, nedostatek citové odezvy, lásky, omezování svobody existenciální - ztráta smyslu života, rezignace, pocit marnosti, zbytečnosti (poprvé popsal V. E. Frankl u vězňů v koncentračním táboře, ale tento pocit mohou mít i lidé žijící v blahobytu) existenciální - ztráta smyslu života, rezignace, pocit marnosti, zbytečnosti (poprvé popsal V. E. Frankl u vězňů v koncentračním táboře, ale tento pocit mohou mít i lidé žijící v blahobytu)

Reakce na frustraci útok - osoby na překážku s cílem tuto překážku narušit, rozbít a tím dosáhnou žádaného cíle útok - osoby na překážku s cílem tuto překážku narušit, rozbít a tím dosáhnou žádaného cíle projekce - uvědomované přenášení vlastních motivů, přání a pocitů na jiné osoby projekce - uvědomované přenášení vlastních motivů, přání a pocitů na jiné osoby šikana - při které obvykle frustrovaný jedinec přesouvá vybití své agrese z jedné osoby na jinou (tzv. obětní beránek) šikana - při které obvykle frustrovaný jedinec přesouvá vybití své agrese z jedné osoby na jinou (tzv. obětní beránek)

egocentrismus - je krajní forma individualismu, egoismu, sobectví, kdy se jedinec maximálně snaží upoutávat pozornost pouze k vlastní osobě egocentrismus - je krajní forma individualismu, egoismu, sobectví, kdy se jedinec maximálně snaží upoutávat pozornost pouze k vlastní osobě únik, ústup - kdy se člověk zbaví překážky, ale zároveň i cíle, je většinou hodnocen negativně jako bázlivost, nedostatek odvahy (např. zbabělý únik z místa nehody) únik, ústup - kdy se člověk zbaví překážky, ale zároveň i cíle, je většinou hodnocen negativně jako bázlivost, nedostatek odvahy (např. zbabělý únik z místa nehody)

Otázky a úkoly Na co má vliv duševní hygiena a čím se zabývá Na co má vliv duševní hygiena a čím se zabývá Popiš zátěžovou situaci, stres a frustraci Popiš zátěžovou situaci, stres a frustraci

Zdroje pro textovou část EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. DIDAKTIS 2004 DIDAKTIS 2004 ISBN: ISBN: PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. Praha: 1994 Praha: 1994 ISBN: ISBN: zivotni-situace-a-jejich-reseni-m32369-p1.html zivotni-situace-a-jejich-reseni-m32369-p1.html