Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Doprava. O čem tato lekce bude: o ukazatelích charakterizujících dopravu, o dopravní politice ČR.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Příprava nové dopravní politiky ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Public Private Partnership – PPP 2004 Možnosti získání příspěvků z fondů EU při realizaci PPP projektů v ČR  Ing. Olga Pokorná (Ministerstvo dopravy ČR)
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
2.Marketingové prostředí
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Dopravní politika ČR pro léta
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Silnice nebo železnice
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Regionální politika RP ČR.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ekonomika dopravy. Charakteristika dopravy doprava je součástí technické infrastruktury (vedle energetiky, telekomunikací, vodního hospodářství, odpadového.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek. Obsah přednášky:  Fondy předvstupní pomoci  PHARE  ISPA  SAPPARD.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Regionální politika EU v období
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Společné a koordinované politiky EU
Rozpočtová a fiskální politika
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek

Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická integrace stále více rozšiřuje obchod mezi členskými zeměmi a proto doprava mezi nimi musí spolehlivě fungovat. Postupující ekonomická integrace stále více rozšiřuje obchod mezi členskými zeměmi a proto doprava mezi nimi musí spolehlivě fungovat. Doprava napomáhá volnému pohybu zboží a služeb. Je proto třeba vytvořit takové podmínky, aby dopravní náklady nebránily dalšímu rozšiřování obchodu. Doprava napomáhá volnému pohybu zboží a služeb. Je proto třeba vytvořit takové podmínky, aby dopravní náklady nebránily dalšímu rozšiřování obchodu. Dopravní sektor pohlcuje v zemích Unie až 40 procent veřejných investic, jeho fungování ovlivňuje mnoho dalších sfér a zvlášť velký vliv má na regionální rozvoj, životní prostředí, utváření krajiny, spotřebu energie a další Dopravní sektor pohlcuje v zemích Unie až 40 procent veřejných investic, jeho fungování ovlivňuje mnoho dalších sfér a zvlášť velký vliv má na regionální rozvoj, životní prostředí, utváření krajiny, spotřebu energie a další

Společná dopravní politika Vznik politiky Vznik politiky Do 80. let Římská smlouva Minimální pokrok Polovina 80. let Liberalizace 86 námořní 87 letecká 88 aut. nákladní

Společná dopravní politika Transevropské sítě Transevropské sítě Přispět k sociální a ekonomické soudržnosti bohatších s méně vyspělými regiony Unie. Spolehlivější komunikace a snadnější a lacinější doprava mezi těmito oblastmi by měla urychlit ekonomický rozvoj zaostalých regionů a snížit rozdíly v HDP na obyvatele. Přispět k sociální a ekonomické soudržnosti bohatších s méně vyspělými regiony Unie. Spolehlivější komunikace a snadnější a lacinější doprava mezi těmito oblastmi by měla urychlit ekonomický rozvoj zaostalých regionů a snížit rozdíly v HDP na obyvatele. Stanovit priority při rozvíjení infrastruktury, což má příznivě ovlivnit především odlehlejší a méně vyspělé regiony Unie. Stanovit priority při rozvíjení infrastruktury, což má příznivě ovlivnit především odlehlejší a méně vyspělé regiony Unie. Upevnit konkurence schopnost zemí Unie, vytvořit nové trhy a nové pracovní příležitosti. Upevnit konkurence schopnost zemí Unie, vytvořit nové trhy a nové pracovní příležitosti. Vytvořit potřebné spojení jednak s přidruženými zeměmi střední a východní Evropy, jednak se zeměmi Středomoří. Vytvořit potřebné spojení jednak s přidruženými zeměmi střední a východní Evropy, jednak se zeměmi Středomoří.

Společná dopravní politika

Dokumenty a nástroje: Dokumenty a nástroje: Fondy: Fondy: ISPA ISPA Kohezní fond Kohezní fond PHARE PHARE Operační programy Operační programy OPI OPI Dokument: Dokument: Bílá kniha doprava Bílá kniha doprava

Společná dopravní politika

Dopravní síť a ekonomika: Dopravní síť a ekonomika: Přísun surovin i odbyt výrobků Přísun surovin i odbyt výrobků Zásobování obyvatel předměty denní potřeby Zásobování obyvatel předměty denní potřeby Rozvíjí lidská sídla Rozvíjí lidská sídla Vytváří hospodářské mikroregiony Vytváří hospodářské mikroregiony Umožňuje využívání surovin v exponovaných oblastech Umožňuje využívání surovin v exponovaných oblastech Rozšiřuje trhy Rozšiřuje trhy Ovlivňuje rozvoj vědy a techniky Ovlivňuje rozvoj vědy a techniky Ovlivňuje ceny surovin a výrobků Ovlivňuje ceny surovin a výrobků Posiluje obranyschopnost státu Posiluje obranyschopnost státu Negativní aspekty dopravy: Negativní aspekty dopravy: Znečišťování prostředí spaliny hluk Dopravní nehodovost Materiální ztráty Lidské ztráty Přepravní rizika Ztráta fosilních paliv

Společná dopravní politika - ČR Dopravní politika Dopravní politika Tvorba právních předpisů v souladu s EU Tvorba právních předpisů v souladu s EU Stanovení finančních vztahů mezi státem a dopravními subjekty Stanovení finančních vztahů mezi státem a dopravními subjekty Stanovení a vymezení služeb ve veřejném zájmu a pravidel pro jejich úhradu Stanovení a vymezení služeb ve veřejném zájmu a pravidel pro jejich úhradu Budování, údržba a provozování dopravních cest Budování, údržba a provozování dopravních cest Minimalizace dopadů dopravy na životní prostředí Minimalizace dopadů dopravy na životní prostředí Příprava a realizace efektivních programů využívání pomoci EU Příprava a realizace efektivních programů využívání pomoci EU Rozvoj informačních a řídících systémů v dopravě Rozvoj informačních a řídících systémů v dopravě Instituce v oblasti dopravy Instituce v oblasti dopravy Ministerstvo dopravy SFDI (cca 50MLD ročně) ŘSD Drážní úřad Drážní inspekce České dráhy Správa železniční dopravní cesty BESIP Státní plavební správa Úřad pro civilní letectví CDV

Společná dopravní politika - ČR Ekonomika odvětví Ekonomika odvětví nákladních automobilů, růst 31% nákladních automobilů, růst 31% Zatížení silniční sítě, růst 41% Zatížení silniční sítě, růst 41% Využití železnice klesá Využití železnice klesá Náklady na dopravu Náklady na dopravu Silniční 180 MLD Silniční 180 MLD Železniční 52 MLD Železniční 52 MLD Vodní 3 MLD Vodní 3 MLD Letecká 26 MLD Letecká 26 MLD Investiční výdaje asi 33 MLD Investiční výdaje asi 33 MLD Zdroje financování Zdroje financování Veřejné zdroje Domácí: rozpočtové, SFDI Zahraniční: PHARE, ISPA, Strukturální fondy Alternativní zdroje Úvěry bank Vybírání mýta a poplatků PPP

Společná dopravní politika - ČR Doprava Doprava Doprava je privátní statek Doprava je privátní statek Dopravní cesty mají charakter veřejného statku Dopravní cesty mají charakter veřejného statku Občan má právo být „obsloužen“ Občan má právo být „obsloužen“ Dotace do pravidelné veřejné přepravy Dotace do pravidelné veřejné přepravy MHD Poměr dotací a tržeb je asi 80 : 20 Linková autobusová doprava 3 MLD Železniční doprava 13 MLD