Aktuální změny v oblasti EIA a stavebního zákona Mgr. Lukáš Záruba oddělení SEA (MŽP)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

Stavební zákon po novele s účinností od
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Hodnocení dopadů koncepcí a záměrů na lokality Natury 2000 v České republice RNDr. Petr Roth, CSc. Ministerstvo životního prostředí, Praha, ČR.
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Správní činnosti.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Aktuální novela zákona EIA a připravovaná integrace
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb. Ekologie a životní prostředí 2014 Petr Vybral Původní základ prezentace: Barbora Kněžínková, 2011.
Novela stavebního zákona
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Věra Velecká Löw a spol. s.r.o. Vranovská 102, Brno
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Posuzování vlivu těžebních záměrů na životní prostředí po novele zákona č. 100/2001 Sb. v praxi Ing. Daniel Bubák, Ph.D. G E T s.r.o. PODZIMNÍ SETKÁNÍ.
1 Ing. Zdeňka Fialová ředitelka odboru Stavební úřad NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA A SPOLEČNÉ ŘÍZENÍ.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Novela stavebního zákona a zákonů souvisejících
Informace odboru životního prostředí KrÚ JMK
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
náměstek Ministerstva životního prostředí
o ochraně přírody a krajiny
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Odbor životního prostředí MHMP
Nový zákon o ochraně ovzduší
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Umisťování staveb.
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb.
E.I.A. porada ÚÚP
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Porada ochrany přírody – Brno,
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
územního plánování na obcích v roce 2007
Novinky v předškolním vzdělávání
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Transkript prezentace:

Aktuální změny v oblasti EIA a stavebního zákona Mgr. Lukáš Záruba oddělení SEA (MŽP)

1) Vývoj po dubnové novele zákona EIA (č. 39/2015 Sb.) 2) Velká novela stavebního zákona a související legislativní úpravy

Dubnová novela zákona EIA - hlavní body -nové definice (navazujícím řízení, dotčená veřejnost) -závaznost výstupů z procesu EIA (ZZŘ, stanovisko EIA) -coherence stamp -širší možnost účasti veřejnosti na povolování záměru -soudní ochrana (žaloby na procesní i hmotnou zákonnost, odkladný účinek, lhůty pro soudy) -kontrola a „zezávaznění“ starých stanovisek EIA

Novela zákona EIA – vývoj po dubnu vydáno 5 metodických sdělení: 1) ověřování stanovisek dle zákona č. 244/1992 Sb. 2) ověřování stanovisek dle zákona č. 100/2001 Sb. 3)zpracování dokumentů (ne)autorizovanými osobami 4) výklad pojmu průmyslové využívání odpadů 5) výklad pojmu výroba nebo zpracování polymerů - mechanická úprava polymerů, syntetických kaučuků za studena (drcení, lisování aj.) nespadá pod pojem zpracování -další metodická sdělení v přípravě

Novela zákona EIA – vývoj po dubnu nárůst agendy orgánů EIA -dosud neukončené infringementové řízení nové „obavy“ Evropské komise: - použitelnost stanovisek dle 244/1992 Sb.? - coherence stamp i na záměry ukončené ve zjišťovacím řízení?

Novela zákona EIA – vývoj po dubnu 2015 Použitelnost stanovisek dle 244/1992 Sb.? -v Informačním systému EIA lze dohledat mnoho „starých“ stanovisek EIA k těžebním záměrům -pokud by měla být využita jako podklad pro navazující řízení, tj. chybí vydání některého z povolení, musí být tato stanoviska EIA ověřena dle přechodných ustanovení novely zákona EIA -dle metodiky MŽP se u těchto stanovisek 1) ověřuje, zda nedošlo ke změnám realizace záměru/v území 2) zezávazňují podmínky Výkon této metodiky však byl MŽP pozastaven!!!

Novela zákona EIA – vývoj po dubnu 2015 Použitelnost stanovisek dle 244/1992 Sb.? -EK ověřování starých stanovisek řešila na četných jednáních s ČR EK nespokojena s postupem podle metodického pokynu a trvala de facto na novém posouzení EIA -malá novela zákona EIA vs. opakování procesu EIA??? -požadavky EK na novelu jsou tak obsáhlé, že jde o nové posouzení EIA od přípravy novely upuštěno bude nutné opětovně zpracovat oznámení EIA, resp. dokumentaci, a záměr podrobit novému procesu EIA, resp. alespoň zjišťovacímu řízení, a to v rozsahu/etapě/části, ve kterém je nutné vydat chybějící povolení

Novela zákona EIA – vývoj po dubnu 2015 Použitelnost stanovisek dle 244/1992 Sb.? Principy nové EIA (před schválení premiérem): -nové oznámení/dokumentace EIA bude vycházet z aktuálního stupně projektové dokumentace, aktuálního stavu v území -nebudou opětovně posuzovány varianty -podle nové směrnice EIA (2014/52/EU) však musí být součástí dokumentů v procesu EIA též popis vlivů záměru na klima a biologickou rozmanitost

Koncepční novela stavebního zákona Novela stavebního zákona a souvisejících zákonů Předpokládaný termín nabytí účinnosti -polovina roku 2017

Koncepční novela stavebního zákona Gesce: MMR Přínos: zavedení koordinovaného povolení Fakta: -nevztahuje se na těžební záměry -nevyužitá příležitost po novele zákona EIA??? (pouze souběh řízení, nikoliv integrace, zůstávají samostatná podkladová povolení) -nízká očekávání investorů Aktuální stav: -přerušeno jednání LRV a vráceno k přepracování MMR/MŽP

Koncepční novela stavebního zákona Důvody novelizace (identifikované problémy): -roztříštěnost povolovacích řízení → zdlouhavý, administ. náročný, nákladný povolovací proces -duplicita některých institutů → vysoký obstrukční potenciál

Koncepční novela stavebního zákona Hlavní smysl a principy koncepční změny: -zjednodušení a zrychlení povolování staveb prostřednictvím vedení koordinovaného povolovacího procesu, do kterého se integrují dosud samostatně vedené procesy (tj. zejména územní a stavební řízení, proces EIA)

Koncepční novela stavebního zákona Současný stav - samostatné procesy: proces EIA územní řízení stavební řízení

Koncepční novela stavebního zákona Stav po novele stavebního zákona: koordinované povolení EIA územní řízení stavební řízení

Koncepční novela stavebního zákona Hlavní principy koncepční změny: -nepočítá se zásahem do věcné působnosti jednotlivých orgánů – proces EIA provádí nadále orgány ŽP -koordinované povolení lze vydat k obecným stavbám a speciálním (stavby drah, silnic, vodních děl, energetiky) -koordinované povolení vydávají obce III. typu

Koncepční novela stavebního zákona Hlavní principy koncepční změny: - stanovisko EIA se vydává v průběhu koordinovaného řízení jako podklad pro koordinované povolení v procesu EIA nelze měnit podmínky DÚR, tj. umístění záměru a jiné základní parametry -cíle novely musí být dosaženo, aniž by byly porušeny povinnosti vyplývající z EIA směrnice

Koncepční novela stavebního zákona Procesní kroky: -Zjišťovací řízení zjištění, zda záměr podléhá procesu EIA (tzv. screening) či nikoliv -orgán EIA vybere variantu v případě variantního záměru -zjišťovací řízení povinné i pro záměry z kategorii I, pokud identifikovány vlivy na okolní státy nebo lokality soustavy Natura na rozdíl od staveb, u těžebních záměrů může orgán EIA v rámci zjišťovacího řízení navrhnout zpracování variant záměru

Koncepční novela stavebního zákona Procesní kroky: -jediná společná (envi + technická) dokumentace bude zpracována již pouze v jedné variantě -zahájení koordinovaného řízení (úřední deska) -dokumentace se konzultuje s dotčenými orgány, účastníky, veřejností

Koncepční novela stavebního zákona Procesní kroky: -proces EIA veden souběžně s koordinovaným řízením (tj. součinnost stav. úřadu a orgánu EIA) -posudek v procesu EIA pouze jako interní podklad orgánu EIA (nezveřejňuje a nepřipomínkuje se) má platit obecně - nejen pro stavební, ale i těžební záměry -výsledkem procesu EIA bude závazné stanovisko, které stanoví podmínky pro výrokovou část koordinovaného povolení -coherence stamp se nevydává neplatí pro těžební záměry

Koncepční novela stavebního zákona Procesní kroky: -účastníky řízení jsou též spolky za podmínek novely zákona EIA z roku 2015 i pro těžební záměry se omezuje platnost podpisové listiny na 18 měsíců -významné negativní vlivy na Natura povolení nelze vykonat, dokud nebudou kompenzace uloženy a zajištěny! – vztahuje se i na těžební záměry - rozhodnutí lze standardně napadnout opravnými prostředky, stanovisko EIA samostatně nikoliv

Koncepční novela stavebního zákona Související legislativní změny: Veřejné projednání – pro stavební záměry zrušeno, pro těžební záměry jej orgán EIA může nařídit Stanovisko LRV: Jde o nelogický rozdíl. Autorizované osoby EIA -zkouška odborné způsobilosti + doložení bezúhonnosti budou podkladem i pro prodloužení autorizace, nejen pro její udělení autorizované osoby bude MŽP pravidelně zkoušet -odejmutí autorizace: a) AO 2 krát závažně porušila zákon EIA v 1 kalendářním roce b) AO přestala být bezúhonnou/svéprávnou - v případě ad a) lze autorizaci „zachránit“ vykonáním ZOZ Kácení dřevin (zákon č. 114/1992 Sb.) - bude se povolovat závazným stanoviskem, nikoliv rozhodnutím – nevztahuje se na těžební záměry

Děkuji za pozornost!