Aktuální změny v oblasti EIA a stavebního zákona Mgr. Lukáš Záruba oddělení SEA (MŽP)
1) Vývoj po dubnové novele zákona EIA (č. 39/2015 Sb.) 2) Velká novela stavebního zákona a související legislativní úpravy
Dubnová novela zákona EIA - hlavní body -nové definice (navazujícím řízení, dotčená veřejnost) -závaznost výstupů z procesu EIA (ZZŘ, stanovisko EIA) -coherence stamp -širší možnost účasti veřejnosti na povolování záměru -soudní ochrana (žaloby na procesní i hmotnou zákonnost, odkladný účinek, lhůty pro soudy) -kontrola a „zezávaznění“ starých stanovisek EIA
Novela zákona EIA – vývoj po dubnu vydáno 5 metodických sdělení: 1) ověřování stanovisek dle zákona č. 244/1992 Sb. 2) ověřování stanovisek dle zákona č. 100/2001 Sb. 3)zpracování dokumentů (ne)autorizovanými osobami 4) výklad pojmu průmyslové využívání odpadů 5) výklad pojmu výroba nebo zpracování polymerů - mechanická úprava polymerů, syntetických kaučuků za studena (drcení, lisování aj.) nespadá pod pojem zpracování -další metodická sdělení v přípravě
Novela zákona EIA – vývoj po dubnu nárůst agendy orgánů EIA -dosud neukončené infringementové řízení nové „obavy“ Evropské komise: - použitelnost stanovisek dle 244/1992 Sb.? - coherence stamp i na záměry ukončené ve zjišťovacím řízení?
Novela zákona EIA – vývoj po dubnu 2015 Použitelnost stanovisek dle 244/1992 Sb.? -v Informačním systému EIA lze dohledat mnoho „starých“ stanovisek EIA k těžebním záměrům -pokud by měla být využita jako podklad pro navazující řízení, tj. chybí vydání některého z povolení, musí být tato stanoviska EIA ověřena dle přechodných ustanovení novely zákona EIA -dle metodiky MŽP se u těchto stanovisek 1) ověřuje, zda nedošlo ke změnám realizace záměru/v území 2) zezávazňují podmínky Výkon této metodiky však byl MŽP pozastaven!!!
Novela zákona EIA – vývoj po dubnu 2015 Použitelnost stanovisek dle 244/1992 Sb.? -EK ověřování starých stanovisek řešila na četných jednáních s ČR EK nespokojena s postupem podle metodického pokynu a trvala de facto na novém posouzení EIA -malá novela zákona EIA vs. opakování procesu EIA??? -požadavky EK na novelu jsou tak obsáhlé, že jde o nové posouzení EIA od přípravy novely upuštěno bude nutné opětovně zpracovat oznámení EIA, resp. dokumentaci, a záměr podrobit novému procesu EIA, resp. alespoň zjišťovacímu řízení, a to v rozsahu/etapě/části, ve kterém je nutné vydat chybějící povolení
Novela zákona EIA – vývoj po dubnu 2015 Použitelnost stanovisek dle 244/1992 Sb.? Principy nové EIA (před schválení premiérem): -nové oznámení/dokumentace EIA bude vycházet z aktuálního stupně projektové dokumentace, aktuálního stavu v území -nebudou opětovně posuzovány varianty -podle nové směrnice EIA (2014/52/EU) však musí být součástí dokumentů v procesu EIA též popis vlivů záměru na klima a biologickou rozmanitost
Koncepční novela stavebního zákona Novela stavebního zákona a souvisejících zákonů Předpokládaný termín nabytí účinnosti -polovina roku 2017
Koncepční novela stavebního zákona Gesce: MMR Přínos: zavedení koordinovaného povolení Fakta: -nevztahuje se na těžební záměry -nevyužitá příležitost po novele zákona EIA??? (pouze souběh řízení, nikoliv integrace, zůstávají samostatná podkladová povolení) -nízká očekávání investorů Aktuální stav: -přerušeno jednání LRV a vráceno k přepracování MMR/MŽP
Koncepční novela stavebního zákona Důvody novelizace (identifikované problémy): -roztříštěnost povolovacích řízení → zdlouhavý, administ. náročný, nákladný povolovací proces -duplicita některých institutů → vysoký obstrukční potenciál
Koncepční novela stavebního zákona Hlavní smysl a principy koncepční změny: -zjednodušení a zrychlení povolování staveb prostřednictvím vedení koordinovaného povolovacího procesu, do kterého se integrují dosud samostatně vedené procesy (tj. zejména územní a stavební řízení, proces EIA)
Koncepční novela stavebního zákona Současný stav - samostatné procesy: proces EIA územní řízení stavební řízení
Koncepční novela stavebního zákona Stav po novele stavebního zákona: koordinované povolení EIA územní řízení stavební řízení
Koncepční novela stavebního zákona Hlavní principy koncepční změny: -nepočítá se zásahem do věcné působnosti jednotlivých orgánů – proces EIA provádí nadále orgány ŽP -koordinované povolení lze vydat k obecným stavbám a speciálním (stavby drah, silnic, vodních děl, energetiky) -koordinované povolení vydávají obce III. typu
Koncepční novela stavebního zákona Hlavní principy koncepční změny: - stanovisko EIA se vydává v průběhu koordinovaného řízení jako podklad pro koordinované povolení v procesu EIA nelze měnit podmínky DÚR, tj. umístění záměru a jiné základní parametry -cíle novely musí být dosaženo, aniž by byly porušeny povinnosti vyplývající z EIA směrnice
Koncepční novela stavebního zákona Procesní kroky: -Zjišťovací řízení zjištění, zda záměr podléhá procesu EIA (tzv. screening) či nikoliv -orgán EIA vybere variantu v případě variantního záměru -zjišťovací řízení povinné i pro záměry z kategorii I, pokud identifikovány vlivy na okolní státy nebo lokality soustavy Natura na rozdíl od staveb, u těžebních záměrů může orgán EIA v rámci zjišťovacího řízení navrhnout zpracování variant záměru
Koncepční novela stavebního zákona Procesní kroky: -jediná společná (envi + technická) dokumentace bude zpracována již pouze v jedné variantě -zahájení koordinovaného řízení (úřední deska) -dokumentace se konzultuje s dotčenými orgány, účastníky, veřejností
Koncepční novela stavebního zákona Procesní kroky: -proces EIA veden souběžně s koordinovaným řízením (tj. součinnost stav. úřadu a orgánu EIA) -posudek v procesu EIA pouze jako interní podklad orgánu EIA (nezveřejňuje a nepřipomínkuje se) má platit obecně - nejen pro stavební, ale i těžební záměry -výsledkem procesu EIA bude závazné stanovisko, které stanoví podmínky pro výrokovou část koordinovaného povolení -coherence stamp se nevydává neplatí pro těžební záměry
Koncepční novela stavebního zákona Procesní kroky: -účastníky řízení jsou též spolky za podmínek novely zákona EIA z roku 2015 i pro těžební záměry se omezuje platnost podpisové listiny na 18 měsíců -významné negativní vlivy na Natura povolení nelze vykonat, dokud nebudou kompenzace uloženy a zajištěny! – vztahuje se i na těžební záměry - rozhodnutí lze standardně napadnout opravnými prostředky, stanovisko EIA samostatně nikoliv
Koncepční novela stavebního zákona Související legislativní změny: Veřejné projednání – pro stavební záměry zrušeno, pro těžební záměry jej orgán EIA může nařídit Stanovisko LRV: Jde o nelogický rozdíl. Autorizované osoby EIA -zkouška odborné způsobilosti + doložení bezúhonnosti budou podkladem i pro prodloužení autorizace, nejen pro její udělení autorizované osoby bude MŽP pravidelně zkoušet -odejmutí autorizace: a) AO 2 krát závažně porušila zákon EIA v 1 kalendářním roce b) AO přestala být bezúhonnou/svéprávnou - v případě ad a) lze autorizaci „zachránit“ vykonáním ZOZ Kácení dřevin (zákon č. 114/1992 Sb.) - bude se povolovat závazným stanoviskem, nikoliv rozhodnutím – nevztahuje se na těžební záměry
Děkuji za pozornost!