ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_11 Název materiáluStavová.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Určení měrných skupenských tepel vody
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Změny skupenství látky
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Teplota – souhrnná cvičení II.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Saturn Sluneční soustava Název školy
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Měření elektrického proudu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
zpracovaný v rámci projektu
Atmosféra Země.
zpracovaný v rámci projektu
Změny skupenství Tání a tuhnutí
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.A 14. hodina.
Teplotní objemová roztažnost
Závislost elektrického odporu
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
Molekulová fyzika Sytá pára.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího materiálu:Anomálie vody Kód vzdělávacího materiálu:ICT2-16-ErF Ročník:2. ročník čtyřletého gymnázia nebo 4. ročník šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Jméno autora:Mgr. Jiří Erlebach Název šablony:

Anomálie vody Uveďte několik případů, kdy se voda (ač nejběžnější kapalina) chová odlišně od běžného chování kapalin a jak se tyto vlastnosti konkrétně projevují. Co se stane s uzavřenou plastovou lahví zcela naplněnou vodou, dáme-li ji přes noc na mráz nebo do mrazničky? …a další otázky a odpovědi v následné prezentaci…

Anomálie ἄνομος (nezákonný, nepravidelný) – odchylka od normálu, výjiměčnost… Voda vykazuje velké množství (zejména termodynamických) anomálií (nebo alespoň zajímavých vlastností): z běžné zkušenosti známe všechna skupenství vody (led, vodu, vodní páru) voda má extrémně vysokou měrnou tepelnou kapacitu (4180 J.kg –1.K –1 ) => velice dobře absorbuje teplo, nesnadno se zahřívá/chladne voda má extrémně vysoké hodnoty skupenského tepla tání/tuhnutí a vypařování/kondenzace voda má výrazně vyšší teplotu varu než látky srovnatelné chemické struktury (+100 °C u H 2 O oproti –60 °C u H 2 S apod.) – důsledek existence vodíkových vazeb mezi molekulami vody voda i led jsou poměrně špatnými tepelnými vodiči => při nedostatku proudění si jednotlivé vrstvy vody poměrně dobře udržují svoji teplotu; led izoluje vodu pod sebou od vnějšího chladu a brání dalšímu zamrzání Hlavní teplotní anomálií vody je ale fakt, že: voda při tuhnutí zvětšuje svůj objem (led je lehčí než voda a plave na hladině) její hustota neklesá plynule v závislosti na teplotě, ale dosahuje maxima při +4 °C (+3,98 °C)

Teplotně-objemová anomálie vody Běžné kapaliny (drtivá většina): při poklesu teploty zmenšují svůj objem (jako důsledek zmenšujících se vzdáleností mezi molekulami) => hustota vlivem rostoucí teploty klesá => teplejší kapalina stoupá podle Archimédova zákona vzhůru, tj. u hladiny je nejteplejší, u dna nejchladnější zamrzají ode dna směrem k hladině (tj. od nejchladnějšího místa) Voda je anomální: hustota při ochlazování roste jen po teplotu +4 °C, při nižších teplotách je opět menší => nejvyšší hustota je při +4 °C led vzniklý zmrznutím vody má větší objem než původní kapalná voda (asi o 8 %) Oba jevy mají společný fyzikálně- chemický základ: vodíkové můstky mezi molekulami. vodíkové můstky

Molekula vody má dipólový charakter – atom kyslíku s vyšší elektronegativitou než atomy vodíku k sobě částečně přitahuje elektrony chemické vazby => na atomech kyslíku vzniká parciální záporný náboj a na atomech vodíku parciální kladný náboj. vodíkový můstek není skutečná chemická vazba, jedná se jen o velice slabé, za normálních teplot naprosto nevýrazné působení. přitažlivé elektrostatické síly mezi H+ a O– jednotlivých molekul jsou nejintenzivnější při teplotě 4°C => molekuly vody jsou u sebe nejblíže jpg Důsledky teplotně-objemové anomálie vody pro jevy v přírodě: při teplotě +4 °C má voda největší hustotu, tj. klesá ke dnu => u dna v dostatečně hlubokých vodních nádržích je vždy teplota alespoň +4 °C => možnost přežití vodních živočichů voda zamrzá od hladiny, led funguje jako tepelný izolant a brání dalšímu poklesu teploty vody pod ním Vodíkový můstek

Závěrečné opakovací úkoly 1.Jaké jevy by nastávaly při postupném ochlazování vody za situace, kdyby voda nevykazovala efekt teplotně-objemové anomálie (tj. chovala by se jako ostatní kapaliny)? 2.Jak by se toto chování projevilo v přírodě, např. při schopnosti přežívání vodních živočichů v zimním období? 3.Jaké negativní důsledky má teplotně-objemová anomálie vody, např. při tuhnutí vody a vzniku ledu? Sami si zvolte další náměty doplňující informace k danému tématu

Použité informační zdroje (1)BARTUŠKA, K., SVOBODA, E. Fyzika pro gymnázia – Molekulová fyzika a termika. Praha: Prometheus, (2)BUREŠ, J. conVERTER [online]. Dostupné na URL: (3)HTML, Fyzika [online]. Dostupné na URL: (4)MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Praha: Prometheus, (5)OSEL (Objective Source E- Learning). Internetový časopis pro popularizaci vědy [online]. Dostupné na URL: (6)SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, (7)Technika kolem nás. Internetový portál [online]. Dostupné na URL: (8)Wikipedia. Internetová encyklopedie [online]. Dostupné na URL: