Traumatizované děti Výslech dětských obětí z pohledu psychologa PhDr. Alexandra Machková (Fraňková) KŘP Policie ČR hl.města Prahy 2/12/2015
Ohrožené děti a společnost ztráta/rozpad rodiny vystavení dítěte nepříznivé situaci detekce sexuálního zneužívání, týrání, zanedbávání zacházení s dětmi – odraz společnosti dětská nevyzrálost 2
Trauma vs. syn CAN diagnostické kategorie: syn týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte = soubor forem neadekvátního zacházení s dítětem způsobují trauma děti ohrožené syn CAN: nechtěné, nesplňující očekávání rodičů, pasivní/poddajné, úzkostné, v období vzdoru, výchovně obtížné/hyperaktivní, impulzivní následky syn CAN (zásah do struktury osobnosti, prožívání, chování, sebepojetí, interpers. vztahy), přímé důsledky 3
Oběti sexuálního zneužívání rizika: intrafamiliární – oběti děti útlého věku, nebezpečí méně předvídatalné a očekávatelné, zneuživatel příbuzná osoba, ambivalence, dezorganizovaný typ vazby na rodiče; extrafamiliární – oběti starší děti symptomy: specifické přímo poukazují na sexuální zneužívání, nespecifické poukazují, že s dítětem není něco v pořádku, nelze však vyčíst, co se s dítětem děje následkem sex. zn. zasažena celá osobnost dítěte 4
Trauma a výslech, výpověď oběti zvláštnosti příprav výslechu dětí (plán, rodiče, délka v., místnost, pomůcky) vývojová období dětské psychiky emocionalita míra traumatizace porozumění situaci, výslechu vztah k osobě proti níž vypovídá osoba vyslýchajícího (nároky na vyslýchajícího, psychologický kontakt) 2
Interdisciplinarita - aktuální situace roztříštěnost systému malá interdisc. spolupráce, absence kompet. koordin. malá míra využívání všech kompetencí státních institucí nedostatečná znalost problematiky malá pozornost věnovaná sex. zneužívání nízká detekce zneužívaných dětí nedostatečná znalost vývojových aspektů vzdělávání (soc. prac., psychologů, kriminalistů, státních zástupců, soudců) následně systémové týrání, sekundární viktimizace 6
Kriminální policie nedůvěra ve sdělení dítěte přenášení zodpovědnosti na dítě přenášení viny na dítě neporozumění dítěti (chybná interpretace jeho chování, symptomy PTSD, akutní reakce na stres, úzkost, stud) 7
Soudy absence „justice přátelská k dětem“ nerovné postavení oběti a obžalovaného vleklost procesů – umožňuje další atakování dítěte, prohlubuje traumatizaci (neumožňuje „uzavření“ v sobě) 8
Interdiciplinární přístup - cíl nejúčinnější a nejefektivnější forma pomoci jednotný postup zainteresovaných subjektů jistota klienta sladit jednotlivé kroky všech zúčastněných institucí PČR, OSPODy, psychologové, soudní znalci, státní zástupci, soudci atd. 10
Způsob péče a ochrany dítěte každý případ posuzovat zcela individuálně pozor na rigidní přístup citlivý přístup za pomoci dalších odborníků efektivní pomocí dětem ohroženým syn CAN jsou případové interdisciplinární konference každý odborník vnáší svůj úhel pohledu na situaci – na potřeby dítěte, rodiče i rodiny → optimální řešení, komplexní řešení, časování 15
Hluboký zájem o dítě, empatie, citlivé jednání, vnímavý přístup a dovednost dívat se na situaci nejen svýma očima, ale především očima a prožitkem dítěte vede ke zmírnění následků a rozvoje sekundární traumatizace.
Děkuji za pozornost