DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Itálie.
Advertisements

Maďarsko Prezentace.
Maďarsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Maďarsko Aleš Jůn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s přírodními i hospodářskými poměry.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
RAKOUSKÁ SPOLKOVÁ REPUBLIKA
SRBSKO.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU Maďarsko AnotacePrezentace, kter á se zabýv á charakteristikou Maďarska AutorMgr. Kamila Bočková JazykČe š tina Oček.
Evropské regiony – Střední Evropa - Maďarsko
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Maďarsko Maďarsko.
Francie Petra Kovaříková 8.A
M A Ď A R S K O Obrázek 1 EU – OP VK – III/2 ICT DUM 11
MAĎARSKO.
SLOVINSKO.
RUMUNSKO.
MAĎARSKÁ REPUBLIKA.
Francie Miroslav Chmelka.
Bulharsko България / Bălgarija
Rumunsko Rumunsko je stát ležící z větší části na Balkánském poloostrově v jihovýchodní části Evropy. Sousedí s Ukrajinou a Moldavskem na severovýchodě,
Střední Evropa Z_127_Evropa_Střední Evropa
Hungary Maďarsko Magyarorszag.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Vlastimil Ogrodník NÁZEV:Maďarsko TÉMATICKÝ CELEK:Evropa ČÍSLO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Evropa- Západní Evropa Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Vlastimil Ogrodník NÁZEV:Chorvatsko TÉMATICKÝ CELEK: Evropa ČÍSLO.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava Název : VY_32_INOVACE_12C_19_Maďarsko Téma:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Rakousko I. základní data Mgr. Simona Steinbauerová Zeměpis cestovního ruchu Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12,
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_12/14_Střědní Evropa Téma: Státy střední Evropy.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_295 _Polsko Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Střední Evropa – Polsko, Slovensko, Maďarsko VY_32_INOVACE_17_ZEMĚPIS_střední Evropa – Polsko, Slovensko, Maďarsko Dětský domov, Základní škola, Střední.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Zeměpis.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Svatoňová Pavlína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1B_05_KANADA.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_14_22_RAKOUSKO.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zeměpis EVROPA – povrch, vodstvo, podnebí
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Polsko, Maďarsko a Slovensko
Maďarsko, Polsko, Slovensko
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Ukrajina Bělorusko Moldavsko
Vzdělávací materiál: Polsko Operační systém: Windows XP Professional
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Maďarsko Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kanada Obr. 1 – Mapa Kanady
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_22_SLOVENSKO.
Srbsko Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Autor: Mgr. Irena Rutarová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
RUMUNSKO BULHARSKO SRBSKO MAKEDONIE.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluRegionální geografie Maďarsko AutorPetra Stašicová Čejková Tematický okruhZeměpis – regionální geografie Evropy Ročník3. ročník vyššího gymnázia Vytvořeno AnotaceZkvalitnění výuky zeměpisu na MGO. Metodický pokynDUM je vytvořen v PowerPoint, k výuce je zapotřebí PC a dataprojektor či televize. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

1.

 Maďarsko - v letech 1989– 2011 oficiálně Maďarská republika  je vnitrozemský stát ležící ve střední Evropě Maďarsko hraničí s Rakouskem (366 km) a Slovinskem (102 km) na západě, s Chorvatskem (329 km) a Srbskem (151 km) na jihu, s Rumunskem (443 km) a Ukrajinou (103 km) na východě a se Slovenskem (677 km) na severu  Maďarsko je členem OSN, NATO, OECD, WTO, Rady Evropy, EU, Schengenského prostoru a Visegrádské skupiny

2.

 Hlavní město :Budapešť  Rozloha : km² (106. na světě)  Počet obyvatel : (80. na světě)  Hustota zalidnění :107 ob. / km² (93. na světě)  Jazyk :maďarština  Měna: forint (=100 fillérů) (HUF  Telefonní předvolba +36

3.

 Maďarsko je převážně rovinatá nebo mírně zvlněná země, a to díky poloze v Panonské pánvi, relativně hornaté je pouze severní pohraničí, kam zasahují Vnitřní Západní Karpaty  zde v pohoří Mátra se nachází i nejvyšší bod Maďarska, hora Kékes (1015 m)  asi polovinu Maďarska na jihovýchodě a východě vyplňuje Velká uherská nížina

 Maďarsko je rozděleno na 19 žup a území hlavní města Budapešti, které má zvláštní statut  župy se dále dělí na okresy, kterých je celkem 168  významné postavení také mají tzv. Města s župním právem, kterých je 23  jedná se o města s větším počtem obyvatel

4.

 Maďarské podnebí je kontinentální s chladnými zimami a horkými léty  průměrná roční teplota se pohybuje kolem 10 °C, v létě 27 až 35 °C, v zimě přibližně 0 až - 15 °C  průměrné roční množství srážek je asi 600 mm  západní části Maďarska se obvykle dostává více srážek ročně než východní části

5. řeka Dunaj

 hlavním tokem maďarského vodního systému je Dunaj  druhou nejdůležitější řekou je Tisa  další významné řeky:  Dráva - přitéká z Alp, Rába, Ipeľ, Bodrog, atd.  jezera: Balaton (největší jezero ve střední Evropě) a Velence v Zadunají zasahuje na maďarské území stepní Neziderské jezero, u Šoproně

 V Maďarsku existuje kromě dalších přírodních rezervací 10 národních parků, celkem zabírají plochu zhruba 4820 km 2  Národní park (km²,rok založení) NP Hortobágy (805,49, 1972) NP Kiskunság (567,61, 1975), NP Bükk (402,63, 1976) NP Aggtelek (198,92, 1985), NP Fertő-Hanság (235,88, 1991) NP Dunaj – Dráva (494,79, 1996) NP Körös-Maros (501,34, 1997), NP Balatonská vysočina (569,98, 1997), NP Dunaj – Ipoly (603,14, 1997)NP Őrség (cca 440, 2002)

6. Budapešťskýparlament Budapešťský parlament

 Maďarsko zaznamenává už od roku 1981 trvalý úbytek obyvatelstva, který je způsoben hlavně výrazným poklesem porodnosti  v Maďarsku je nejvíce katolíků; kalvinisté tvoří asi 16 %, luteráni pak 3 %, Židé tvoří přibližně 1 % populace  25 % populace jsou ateisté

korunovační klenoty 7.

 Maďarsko bylo v roce 1998 se 14,6 miliony turistů čtrnáctou nejnavštěvovanější zemí světa. Turisté mají z velké části zamířeno k Balatonu a do hlavního města Budapeště  památky hlavního města patři budova parlamentu Budínský hrad a Rybářská bašta  lázeňství má v Maďarsku bohatou historii  silniční doprava, stejně jako v ostatních postkomunistických zemích, zažívá obrovský rozmach

8. Debrecen

na nerosty je Maďarsko chudé, většinu surovin musí dovážet. Významná jsou pouze naleziště bauxitu  pěstuje se nejvíce kukuřice, pšenice, slunečnice a tabák  hodně rozvinuté je pěstování vinné révy a vinařství, velmi rozsáhlé je rovněž pěstování zeleniny(zejména rajčat, papriky a česneku)  chov vepřů  průmyslové výrobě je nejvíce rozvinuto zpracování hliníku a potravinářství, mechanika  chemický a farmaceutický průmysl  elektrickou energii získává hlavně z tepelných elektráren

 je mnoha lidmi vnímáno jako země , vína a ostrých  Kdysi byla značná část Uherska obsazena říší.  Asi nejtypičtějším znakem původu Maďarů je jejich Maďarština, která patří k jazykové skupině

 Jak se nazývá maďarská kulturní step?  S mapou jmenuj největší maďarská města.  Jaké jsou hlavní odvětví maďarské ekonomiky?  Jaké nerostné suroviny těží v Maďarsku?  Do jaké jazykové skupiny patří maďarština?

 GARDNER, Philip., SCOTT, Allan., ROHAN, Scott Michael., SHACKLETON, Andrew. Encyklopedie Zeměpis světa. Praha: Columbus, ISBN  ŠÁRA, Pavel., KOŠNÁŘ, Marek. Lexikon zemí světa. Praha: Kartografie Praha, ISBN

1. [cit ]. Wikipedia.com Dostupný na WWW: mmons/thumb/c/c1/Flag_of_Hungary.svg/1 10px-Flag_of_Hungary.svg.png 2. Otevřená encyklopedie Wikipedie [ online]. [ cit ]Dostupné z WWW: ko#mediaviewer/Soubor:EU_location_HUN.s vg

3. [cit ]. Wikipedia.com Dostupný na WWW: C4%8Farska#mediaviewer/File:Hungary_topo graphic_map.jpg 4. [cit ]. Wikipedia.com Dostupný na WWW: mmons/thumb/b/bf/Counties_of_Hungary_2 006.png/600px- Counties_of_Hungary_2006.png

5. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [ cit ]Dostupné z WWW: 5. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [ cit ]Dostupné z WWW: File:Okt 25.jpg Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [ cit ]Dostupné z WWW: 6. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [ cit ]Dostupné z WWW: File: Parliament_of_Hungary_2010_02.JPG Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [ cit ]Dostupné z WWW: 7. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [ cit ]Dostupné z WWW: File: Crown, Sword and Globus Cruciger of Hungary2

8. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [ cit ]Dostupné z WWW: [cit ]. 8. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [ cit ]Dostupné z WWW: File Debrecen- nagytemplom2[cit ].