ANOTACE Materi á l je určen pro ž á ky 4. ročn í ku, je určen k výkladu učiva. Materi á l obsahuje prezentaci s novým učivem „Zlomky“. Doplněno ře š en í m. Žáci se seznamují se zlomky, naslouchají výkladu učitelky o rozdělení koláče na dvě stejné poloviny. Podle zadání žáci rýsují na papír tři kružnice o daném poloměru r. Dále žáci vystřihují tři kruhy, které jsou těmito kružnicemi určeny. Přeložením žáci rozdělí kruhy tak, aby vznikl požadovaný počet stejných částí. Dále žáci vybarví jednu z těchto částí kruhu a řeknou, jak se tato část nazývá. Správná řešení zadaného úkolu si žáci ihned ověří při společné kontrole. Dále žáci vystřihují čtyři čtverce z papíru. Překládáním je rozdělí na čtyři stejné části a vybarví jednu čtvrtinu daného čtverce. Správná řešení zadaného úkolu si žáci opět ověří při společné kontrole. Dále žáci vybarví a zapíší daný počet osmin do jednotlivých kruhů. V závěru se žáci seznámí s pojmenováním jednotlivých částí zlomku. Ž á ci pracovali snaživě, s napětím sledovali interaktivní tabuli, na které se postupně zobrazovaly a odkrývaly jednotlivé úkoly k procvičování zlomků. Žáci se aktivně zapojovali do výuky. Kl í čov á slova: zlomky, polovina, čtvrtina, osmina, zápis zlomků, pr á ce s textem, čten í s porozuměn í m
Maminka rozdělila koláč na dvě stejné části. Každá část se nazývá jedna polovina koláče. Jedna polovina koláče se zapisuje takto: koláče 1 2
Úkol pro žáky: Narýsujte si na papír tři kružnice o poloměru r = 4 cm. Vystřihněte tři kruhy, které jsou těmito kružnicemi určeny. Přeložením rozdělte tři kruhy tak, aby vznikly: a) dvě stejné části b) čtyři stejné části c) osm stejných částí Vybarvěte vždy jednu z těchto částí kruhu a řekněte, jak se tato část nazývá.
Počet stejných částí: 4 Počet stejných částí: 2 Počet stejných částí: 8 Jedna část je jedna polovina kruhu. zapisujeme: čteme: jedna polovina Jedna část je jedna čtvrtina kruhu. zapisujeme: čteme: jedna čtvrtina Jedna část je jedna osmina kruhu. zapisujeme: čteme: jedna osmina Napište: Určete, na kolik stejných částí jsou rozděleny kruhy.
Úkol pro žáky: Z papíru vystřihněte čtyři čtverce. Překládáním rozdělte čtverce na čtyři stejné části. Vybarvěte jednu čtvrtinu čtverce.
Adam Vanda Honzík Bára Lukáš Na kolik částí rozdělily děti čtverce? Na 4 části. Vybarvěte jednu čtvrtinu v každém čtverci.
Vybarvěte: tři osminy (čtyři osminy, dvě osminy, pět osmin) kruhu. Zapište:
3 8 ZLOMEK zlomková čára čitatel jmenovatel
Počet stejných částí: 4Počet stejných částí: 2Počet stejných částí: 8 Jedna část je jedna polovina kruhu. zapisujeme: čteme: jedna polovina Jedna část je jedna čtvrtina kruhu. zapisujeme: čteme: jedna čtvrtina Jedna část je jedna osmina kruhu. zapisujeme: čteme: jedna osmina Napište: ŘEŠENÍ: Určete, na kolik stejných částí jsou rozděleny kruhy.
Adam Vanda Honzík Bára Lukáš Na kolik částí rozdělily děti čtverce? Na čtyři části. Vybarvěte jednu čtvrtinu v každém čtverci.
Vybarvěte: tři osminy (čtyři osminy, dvě osminy, pět osmin) kruhu. Zapište:
CITACE [obr.1][obr.1]. [citace ].Dostupný na www: [citace ].Dostupný na www: AEmMt_3J6ho4V Text: Matematika pro 4. ročník ZŠ: 3. díl. Praha: Alter. ISBN