Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Verbální komunikace Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ
Cíl a účel kurzu 2 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Cíl: Na základě získaných informací a procvičení komunikačních a prezentačních dovedností účastníci kurzu: Seznámí se se zásadami srozumitelné komunikace. Procvičí verbální dovednosti. Pochopí principy neverbálního chování. Uvědomí si význam individuálního přístupu ke komunikačnímu partnerovi. Naučí se připravit efektivní prezentaci. Uvědomí si přednosti asertivního chování. Sestaví projekt svého image. Účel: Podpora komunikačních dovedností prospěšných v profesním i osobním životě. Snížení stresujících faktorů, vyplývajících z nevhodné komunikace.
Témata kurzu 3 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Komunikační a prezentační dovednosti / C1 1.Verbální komunikace. 2.Řeč těla. Přizpůsobování. Komunikační styly. Image. 3.Prezentační dovednosti – příprava efektivní (nikoliv efektní) komunikace. 4.Seminární úkol – profesionální prezentace. 5.Asertivita. Kritika, konflikt, asertivní dovednosti. 6.Zápočtový úkol. Témata budou většinou procvičována ve skupinách.
Organizace kurzu 4 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Cvičení ve skupinách: A úterý lichý hod - U B úterý lichý hod - U C úterý sudý hod - U D úterý sudý hod - U Uvedený čas = začátek práce, nikoliv příchod. Ukončení kurzu: klasifikovaný zápočet = seminární úkoly + písemný test, min. 60 % Požadavky na studenta: dochvilnost, aktivita při plnění týmových i individuálních úkolů, seminární úkol – profesionální prezentace na dané téma + kniha, účast min. 4x, adapt se nepočítá, při účasti 3x navíc pokutový seminární úkol, méně nelze uznat, v případě vážného důvodu lze po dohodě navštívit dané téma jiný týden.
Literatura k tématu Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Bělohlávková, V.: Jak porozumět řeči těla, Computer Press ISBN Booher, D.: Komunikujte s jistotou, Computer Press ISBN Caponi V., Novák, T.: Asertivně do života, Grada ISBN Čakrt, M.: Konflikty v řízení a řízení konfliktů, Management Press ISBN De Vito, J. A.: Základy mezilidské komunikace, Grada Publishing ISBN Kohout, J.: Rétorika, Management Press ISBN Langer, A.: Úspěch veřejné promluvy, Fortuna ISBN X. Lewis, D.: Tajná řeč těla, Victoria Publishing ISBN X. Lošťáková, O., Kabátek A.: Obchodní a manažerská prezentace, Grada Publishing ISBN: Mikuláštík, M.: Interpersonální komunikace, UTB ISBN Pease, A.: Řeč těla, Portál ISBN Praško J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu, Grada ISBN Praško, J., Prašková, H.: Proti stresu krok za krokem, Grada ISBN Termann, S.: Umění přesvědčit a vyjednat, Grada Publishing ISBN Vysekalová, J., Voříšek, K.: Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu, Grada Publishing ISBN
Deset obvyklých názorů o komunikaci. Platí? 6 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Komunikační a prezentační dovednosti / C1 1.JE MOŽNÉ NEKOMUNIKOVAT 2.MLUVÍME SPOLU JEN SLOVY 3.SLOVA A MIMOSLOVNÍ SDĚLENÍ JSOU TÍM NEJDŮLEŽITĚJŠÍM 4.SLOVY SDĚLUJEME JEN HOLÁ FAKTA 5.NA TOM, JAK TO ŘEKNEME, NEZÁLEŽÍ 6.UMĚNÍ MLUVIT JE VŠEMOCNÉ 7.MUSÍME SI ROZUMĚT, KDYŽ SPOLU MLUVÍME ČESKY 8.DRUZÍ SLYŠÍ PŘESNĚ TO, CO ŘÍKÁM 9.VĚTA PŘESNĚ VYJADŘUJE TO, CO SI MYSLÍM 10.SLOVA JSOU JEN SLOVA - VZDUCH
Komunikace 7 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Vztahy mezi lidmi se vytvářejí na základě verbální a neverbální komunikace. To, co říkáte, často vede k úspěchu méně než jak to říkáte.
Co sdělujeme 8 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Komunikační a prezentační dovednosti / C1 I když člověk právě nic neříká, vysílá určité informace. Při přímém kontaktu dochází mezi lidmi k výměně informací nejen prostřednictvím slova mluveného, ale i projevy těla. Tyto mimoslovní projevy komunikace nazýváme souhrnně komunikací neverbální. Některé prameny uvádějí podíl neverbální komunikace až 67 %, tzn., že z celkového množství informací toto množství informací vnímáme z mimoslovního projevu našeho partnera. Pravděpodobně nejznámější výzkum A. Mehrabiana hovoří o 57 % podílu neverbální komunikace a 43 % podílu komunikace verbální (pouhých 7% informací vnímáme z obsahu slov a zbývajících 36 % informací připadá na tón řeči, intonaci, sílu a zbarvení hlasu).
9 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Výzkum A. Mehrabiana Komunikační sdělení obsahuje
Co lidé sdělují 10 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Co si myslí Fakta – údaj o něčem Myšlenky – vztahy mezi fakty Co si myslí o sobě – jak se cení, za koho se považuje Co si myslí o nás – jak nás cení, za koho nás považuje Co si myslí o našem vztahu – jsme si blízko, rozumíme si nebo nezájem, nepřátelství … Co cítí Své emoce – vyjádřené neverbálně Postoje – jsem pro nebo proti Názory Přesvědčení Co chtějí To je někdy sděleno zašifrovaně, málokdy jasně
Umíte mluvit? 11 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Veďte pouze slovy svého komunikačního partnera, který je k vám zády, aby co nejrychleji nakreslil obrazec. Oba partneři se k sobě neotáčejí, nesmějí kontrolovat postup úkolu zrakem. Cílem cvičení je prověřit u obou partnerů dovednost verbálně komunikovat, naslouchat a klást otázky. Poznatky shrňte a prezentujte v odpovědích: Co dělá řeč srozumitelnou? Čeho je třeba vyvarovat se v jazykovém projevu?
Co dělá řeč srozumitelnou 12 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Komunikační a prezentační dovednosti / C1 j ednoduchost - jasně se vyjadřovat - srozumitelné výrazy, názornost podání, vysvětlení neznámých slov, dodržování pravidel o dělání přestávek a pauz v řeči, správné kladení větného důrazu, krátkost projevu přehlednost sdělení - zdůrazňovat, co je podstatné, ohlášení toho, co bude, rozčlenění podle jednotlivých témat, logická vazba slovního projevu, navazování nového na to, co už bylo řečeno, shrnutí nejpodstatnějších věcí výstižnost - volba nejvhodnějších slov, hovoření k věci, soustředění se na podstatné a vynechávání nepodstatného podnětnost - používání příkladů, vyhýbání se neosobnímu způsobu řeči, používání modelů, příměrů a podobenství
Vyvarujte se při rozhovoru: 13 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Komunikační a prezentační dovednosti / C1 mluvit nesrozumitelně, monotónně, únavně a dlouho, stále opakovat totéž, nepřinášet nové informace, používat fráze a klišé, hovořit namyšleně, vnášet do hovoru napětí, mluvit příliš rychle nebo pomalu, plést páté přes deváté, nepustit druhého ke slovu, mluvit v dlouhých blocích, skákat do řeči, zachovávat při hovoru kamennou tvář nebo dívat se při hovoru jinam. Vyhýbejte se slůvku JÁ, používejte slova VY, argumentujte užitkem pro posluchače, používejte co nejméně cizích slov a nepoužívejte silných slov.
Opravdu umíte mluvit? 14 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Budete mluvit lépe, pokud se budete věnovat procvičování vazeb mezi jednotlivými hláskami, vyslovování jazykolamů, nácviku hlasitého projevu, odstraňování parazitních slov (jako, vlastně…), dodržovat požadavky na faktory, které dělají projev srozumitelným, budete-li kontrolovat svoje tempo … Hledejte různá rétorická cvičení! Procvičujte!
Ještě jednou… 15 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Komunikační a prezentační dovednosti / C1 Vztahy mezi lidmi se vytvářejí na základě verbální a neverbální komunikace. To, co říkáte, často vede k úspěchu méně než jak to říkáte.