Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ Odborné.
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST FIREM JAKO OBJEKT ZÁJMU VĚDY.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Projekt Knihovny Kroměřížska spolufinancovaný Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
PREZENČNÍ INFORMAČNÍ SEMINÁŘ PRO VEDOUCÍ ZAMĚSTNANCE.
1 Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života – kraj Vysočina Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Podpora poskytovatelů ve zlepšení kvality poskytovaných služeb
Národní institut dětí a mládeže MŠMT Centrum ekologické výchovy DŘÍPATKA pracoviště pro školní i mimoškolní environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu,
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Environmentální Vzdělávání a výchova.
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Gymnázium Děčín. StudentUčitelé Škola Rodiče ŠkolaRodiče Student.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Zdravá škola.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Celoživotní vzdělávání dospělých Grundtvig Projekt EU.
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Průřezová témata.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Pojetí přírody u nefilosofických myslitelů Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České.
Projekt Rovná šance Číslo projektu: CZ.1.07/1.2.08/ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
Výzva a aktivity v přírodě
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Společensky odpovědné podnikání
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Konflikt, koření života
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Maminka vaří.
Dopravní prostředky.
Děti a sport Jazyk a řeč.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Temperament, charakter, motivace
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Co se přírodě nelíbí.
ŽIVLY VODA, OHEŇ, ZEMĚ, VZDUCH.
Poznáváme nástroje NA ZAHRADĚ.
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Vztah k životnímu prostředí
I živočichové pracují.
Elektřina pomáhá, ale pozor!!!
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Roční období – znaky, svátky a tradice
Transkript prezentace:

Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Návraty k přírodě Příroda jako prostředí archetypických symbolů. Příroda jako prostředí archetypických symbolů. Cesta jako novodobé rituály. Cesta jako novodobé rituály. Setkání s přírodou jako očistná lázeň. Setkání s přírodou jako očistná lázeň.

Prognózy obliby aktivit v přírodě Aplikovatelnost výsledků prognostických studií v USA na poměry v ČR. Aplikovatelnost výsledků prognostických studií v USA na poměry v ČR. Narůstání zájmu o celou škálu aktivit v přírodě. Narůstání zájmu o celou škálu aktivit v přírodě. Předpokládaný vzestup zájmu o pozorování přírody. Předpokládaný vzestup zájmu o pozorování přírody. Předpokládá se růst počtu zájemců o kratší pobyty v přírodě - vycházky, výlety. Předpokládá se růst počtu zájemců o kratší pobyty v přírodě - vycházky, výlety. Další růst zájmu o sporty realizující se v přírodě (běh na lyžích, orientační běh, jízda na kole…). Další růst zájmu o sporty realizující se v přírodě (běh na lyžích, orientační běh, jízda na kole…).

Přínos pobytu v panenské přírodě pro rozvoj člověka Spirituální přínosy nelze vyčíslit penězi. Spirituální přínosy nelze vyčíslit penězi. Nutnost podporovat lidi, aby objevovali přírodu a získávali k ni kladný vztah. Nutnost podporovat lidi, aby objevovali přírodu a získávali k ni kladný vztah. Nové metody a prostředky objevování přírody. Nové metody a prostředky objevování přírody. Kvalita vztahu k přírodě je posilována individuální zkušeností (sám v přírodě). Kvalita vztahu k přírodě je posilována individuální zkušeností (sám v přírodě).

Od environmentální výchovy k výchově k udržitelnému rozvoji Udržitelný rozvoj zahrnuje širší problematiku než ochranu přírody. Udržitelný rozvoj zahrnuje širší problematiku než ochranu přírody. Obsahuje zlepšování kvality života (zdraví, výchova, právo, práce, volný čas, demokracie). Obsahuje zlepšování kvality života (zdraví, výchova, právo, práce, volný čas, demokracie). Udržitelný rozvoj se týká všech vrstev společnosti a všech zemí. Udržitelný rozvoj se týká všech vrstev společnosti a všech zemí. Nová etika vztahů založená na kooperaci místo soutěžení. Nová etika vztahů založená na kooperaci místo soutěžení.

Výchova k udržitelnému rozvoji Řada modelů jak vychovávat, aby to vedlo ke změnám jednání. Řada modelů jak vychovávat, aby to vedlo ke změnám jednání. Porozumění skrze znalosti a vlastní prožitky. Porozumění skrze znalosti a vlastní prožitky. Povzbuzování na základě růstu sebevědomí a sebedůvěry. Povzbuzování na základě růstu sebevědomí a sebedůvěry. Rozhodnutí k jednání. Rozhodnutí k jednání. Porozumění, povzbuzení a rozhodnutí jsou třemi základními bloky vedoucí k akci podporující udržitelný rozvoj. Porozumění, povzbuzení a rozhodnutí jsou třemi základními bloky vedoucí k akci podporující udržitelný rozvoj.

Základní kompetence důležité pro udržitelný rozvoj I. Sebevědomí, sebedůvěra a motivace. Sebevědomí, sebedůvěra a motivace. Kooperace, důvěra a vcítění. Kooperace, důvěra a vcítění. Komunikace, dovednost jednat a rozhodovat se. Komunikace, dovednost jednat a rozhodovat se. Schopnost kritického myšlení, kreativní myšlení a řešení problémů. Schopnost kritického myšlení, kreativní myšlení a řešení problémů. Schopnost přebírat odpovědnost. Schopnost přebírat odpovědnost.

Základní kompetence důležité pro udržitelný rozvoj II. Myšlení zaměřené na budoucnost. Myšlení zaměřené na budoucnost. Cit pro hodnoty přírodního světa. Cit pro hodnoty přírodního světa. Kreativita, představivost a osobní odpovědnost k životnímu prostředí. Kreativita, představivost a osobní odpovědnost k životnímu prostředí. Znalost ekologických, sociálních a politických systémů. Znalost ekologických, sociálních a politických systémů. Schopnost reflexe a zpětného hodnocení. Schopnost reflexe a zpětného hodnocení.

Literatura KRATOCHVÍL, Z. Filosofie živé přírody. Praha : Hermann a synové, 1994 KRATOCHVÍL, Z. Filosofie živé přírody. Praha : Hermann a synové, 1994 LOMBORG, B. Skeptický ekolog.Jaký je LOMBORG, B. Skeptický ekolog.Jaký je skutečný stav světa? Praha : Dokořán a Liberální Institut, skutečný stav světa? Praha : Dokořán a Liberální Institut, PAPOUŠEK, J. Hovory o ekologii. Cesty k trvale udržitelnému Česku. Praha : Portál PAPOUŠEK, J. Hovory o ekologii. Cesty k trvale udržitelnému Česku. Praha : Portál REED, P., ROTHENBERG, D. (Eds.) Wisdom in the Open Air. The Norwegian Roots of Deep Ecology. Mineapolis : University of Minesota Press, REED, P., ROTHENBERG, D. (Eds.) Wisdom in the Open Air. The Norwegian Roots of Deep Ecology. Mineapolis : University of Minesota Press, 1993.