NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk 7.ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková kultura TÉMA: Psaní skupin bje – bě, vje – vě, mně - mě ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE Soubor je určen k procvičení psaní skupin bje –bě, vje – vě, mně - mě v 7.ročníku. Slouží jako pracovní listy. Snímek č. 3 – 12 – žáci pracují samostatně, následuje společná kontrola.
PROCVIČENÍ PSANÍ SKUPIN BJE – BĚ, VJE – VĚ, MNĚ – MĚ 1.OZNAČ SPRÁVNOU ODPOVĚĎ : A/ TAMĚJŠÍ obyvatelé – ve slově TAMĚJŠÍ píšeme skupinu MĚ, protože je utvořeno od slova TAM a/ ANO b/ NE B/ ve slově UZEMNĚNÍ – píšeme skupinu MNĚ, protože je tvořeno od slova UZEMNIT a/ ANO b/ NE C/ skupinu PĚ píšeme vždy bez –J-, protože v češtině není předpona, která by končila na – P- a/ ANO b/ NE ŘEŠENÍ
A/ ano - TAMĚJŠÍ obyvatelé B/ ano – UZEMNĚNÍ C/ ano – skupinu PĚ píšeme vždy bez –J-
2. VYPIŠ SLOVA S PŘEDPONOU OB-, V- Oběžnice, věta, oběhnout, objednávka, oběť, objev, vědět, objemný, objezd, obětavost, vjezd, věda, věnovat, vjem. 3. UTVOŘ Z PŘÍDAVNÝCH JMEN PŘÍSLOVCE Upřímný, rozumný, známý, významný, temný, tajemný, střídmý, příjemný, strmý, jemný, cílevědomý. ŘEŠENÍ
2. objednávka, objev, objemný, objezd, vjezd, vjem 3. upřímně, rozumně, známě, významně, temně, tajemně, střídmě, příjemně, strmě, jemně, cílevědomě
4. DOPLŇ – JE-, - Ě- Ivan ob….l dvůr. Ob….hněte hřiště. Vychutnal si neděIní ob….d. Upletla v….neček z pampelišek. Zhlédli pomník válečným ob….tem. Dostal ob….mný balík. Ocenil důležitý ob….v. Bylo mu milé matčino ob….tí. Opravil v….zd do garáže. Ob….vily se b….lavá oblaka. Ovoce rychle zčerviv….lo. ŘEŠENÍ
Ivan objel dvůr. Oběhněte hřiště. Vychutnal si nedělní oběd. Upletla věneček z pampelišek. Zhlédli pomník válečným obětem. Dostal objemný balík. Ocenili důležitý objev. Bylo mu milé matčino objetí. Opravil vjezd do garáže. Objevily se bělavá oblaka. Ovoce rychle zčervivělo.
5. DOPLŇ -NĚ-, -Ě- Uviděl osam….lé stavení. Porozum….l všem. Počínal si skrom….. Zřejm…. se bál. Způsobil nedorozum….ní. Je to zapom….tlivý člověk. Vzpom….l si na babičku. Připom….l mi povinnost. Je to nejznám….jší píseň. Ivan vědom…. lhal. Vzájem…. si pomáhejte. Její dom….nka je správná. Ve váze kvetly pom….nky. ŘEŠENÍ
Uviděl osamělé stavení. Porozuměl všemu. Počínal si skromně. Zřejmě se bál. Způsobil nedorozumění. Je to zapomnětlivý člověk. Vzpomněl si na babičku. Připomněl mi povinnost. Je to nejznámější píseň. Ivan vědomě lhal. Vzájemně si pomáhejte. Její domněnka byla správná. Ve váze kvetly pomněnky.
6. OPRAV PRAVOPISNÉ CHYBY Připoměl mu jeho povinnost. Vzájemě nás představil. Věl autem do garáže. K obědu jsme si v restauraci obědnali hovězí polévku. S napjetím jsme tě sledovali. Choval se nerozumě. Zapomětliví žáci nepřinesli úkol. Poměnka kvete modře. Ivana se chovala skromě. ŘEŠENÍ
Připomněl mu jeho povinnost. Vzájemně nás představil. Vjel autem do garáže. K obědu jsme si v restauraci objednali hovězí polévku. S napětím jsme tě sledovali. Choval se nerozumně. Zapomnětliví žáci nepřinesli úkol. Pomněnka kvete modře. Ivana se chovala skromně.
ZDROJE Vlastní zdroje MICROSOFT POWERPOINT 2010 Držitel licence 2. základní škola, Rakovníku, Husovo nám.