Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:"— Transkript prezentace:

1 Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:  Mgr. Milena RÁČKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_485_SLOVNÍ DRUHY Téma:  OPAKOVÁNÍ – URČOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN PODLE VZORU, SKOŇOVÁNÍ Číslo projektu:  CZ.1.07/1.4.00/

2 Anotace Materiál určen pro práci žáků na ZŠ – 1. stupeň v předmětu Český jazyk a literatura pro 5. ročník Cílem Microsoft PowerPointové prezentace je opakování a určování přídavných jmen tvrdých a měkkých Součástí prezentace je pracovní listy, ve kterých děti doplňují vhodná přídavná jména, určují jejich druh a skloňují je, na tabuli provedou společnou kontrolu

3 Datum vytvoření: LISTOPAD Klíčová slova: Metodické pokyny: List č. 6:
PŘÍDAVNÁ JMÉNA, TVRDÁ, MĚKKÁ, SKLOŇOVÁNÍ Metodické pokyny: List č. 6: Opakování – Doplňování vhodných přídavných jmen a určení jejich druhů List č. 7: Kontrola doplnění vhodných přídavných jmen a určení jejich druhů List č. 8: Opakování – Doplňování 1. a 7. pádu mn. č. příd. jmen List č. 9: Kontrola doplnění 1. a 7. pádu mn. č. příd. jmen

4 Metodické pokyny: List č. 10:
Opakování – Doplnění přídavných jmen v závorkách do správného tvaru List č. 11: Kontrola doplnění přídavných jmen v závorkách do správného tvaru List č. 12, 13, 14: Pracovní listy

5 ČESKÝ JAZYK a LITERATURA 5. ročník Skupiny –bje-, -bě-, -vje-, -vě-
mě, mne (tě) mně, mi (tobě) o mně (o tobě) mnou ČESKÝ JAZYK a LITERATURA Skupiny –bje-, -bě-, -vje-, -vě- PŘEDPONY S – (SE-), z – (ZE-), VZ – (VZE-) zy, zý: brzy, jazyk, nazývat se č. j. = číslo jednací, jednotné číslo s. = slečna, sestra, … Zkratky a značky: p.= pan,… 5. ročník Pravopis předložek S (se), z (ze) se často liší od výslovnosti, např.: S bratrem /z/ z Písku /s/ S důvtipem /z/ z přesvědčení /s/

6 PŘÍDAVNÁ JMÉNA, DRUH Doplň vhodná přídavná jména do vět a urči jejich druh 1. Tovární komín je …….. . (…) 2. Pohádka byla …….. . (…) 3. Jablka jsou …….. . (…) 4. Zima byla letos …… (…) 5. Každý začátek je …… (…) 6. Andulka je ještě …… (…) 7. Voda v moři je … (…) 8. Naše třída nebude v soutěži …… (…) 9. Ocet je …… (…) 10. Voda v řece je …… (…) 11. Milošův obrázek byl …… (…) 12. Alenka nebyla s odměnou …… (…) 13. Strýčkovo auto je …… (…) 14. Sousedova kočka je …… (…) 15. Mirek byl v závodě …… (…)

7 PŘÍDAVNÁ JMÉNA, DRUH Kontrola doplnění vhodných přídavných jmen do vět a určení jejich druhů 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. Tovární komín je vysoký (T) …….. Pohádka byla ……… krásná (T) Jablka jsou kyselá (T) …..… Zima byla letos dlouhá (T) ……... Každý začátek je …..... těžký (T) Andulka je ještě ……... malá (T) Voda v moři je …….. slaná (T) Naše třída nebude v soutěži ….… první (M) Ocet je kyselý (T) Voda v řece je …….. čistá (T) Milošův obrázek byl ……... pěkný (T) Alenka nebyla s odměnou ………….. spokojená (T) Strýčkovo auto je ……….. červené (T) Sousedova kočka je …….... přítulná (T) Mirek byl v závodě …….. druhý (T)

8 Tvary 1. a 7. pád množného čísla
Přepiš do tvarů 1. a 7. pádu množného čísla: P.č. Text 1. pád mn. č. 7. pád mn. č. 1. Lv… mládě. 2. Holub… vejce. 3. Sob… kožešina. 4. Kos… zpěv. 5. Orl… dráp. 6. Hust… kožich. 7. Hladov… vlk. 8. Nadan… student. 9. Pilná včela.

9 PŘÍDAVNÁ JMÉNA, DRUH Kontrola doplnění do tvarů 1. a 7. pádu množného čísla P.č. Text 1. pád mn. č. 7. pád mn. č. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Lv mládě. í Lví mláďata. Lvími mláďaty. Holub vejce. í Holubí vejce. Holubími vejci. Sob kožešina. í Sobí kožešiny. Sobími kožešinami. Kos zpěv. í Kosí zpěvy. Kosími zpěvy. Orl dráp. í Orlí drápy. Orlími drápy. Hust kožich. ý Husté kožichy. Hustými kožichy. Hladov vlk. ý Hladoví vlci. Hladovými vlky. Nadan student. ý Nadaní studenti. Nadanými studenty. Pilná včela. Pilné včely. Pilnými včelami.

10 Správné tvary Dej do správného tvaru přídavná jména v závorkách: 1.
Vynikající ( francouzský ) kuchyně. 2. Je ve ( vysoká ) skalách. 3. Z pralesa je slyšet ( lev ) řev. 4. ( Sobol ) kožešina je cenná. 5. ( Orel ) drápy. 6. ( Rychlá ) automobily. 7. Dobrý ( tvaroh ) dezert.

11 Správné tvary Kontrola správného tvaru přídavného jména: 1.
Vynikající ( francouzský ) kuchyně. francouzská 2. Je ve ( vysoká ) skalách. vysokých 3. Z pralesa je slyšet ( lev ) řev. lví 4. ( Sobol ) kožešina je cenná. Sobolí 5. ( Orel ) drápy. Orlí 6. ( Rychlá ) automobily. Rychlé 7. Dobrý ( tvaroh ) dezert. tvarohový

12 Pracovní list 485 Jméno: Doplň vhodné přídavné jméno do vět a urči jejich druh. 1. Tovární komín je _________ (_____) 2. Pohádka byla _________ (_____) 3. Jablka jsou _________ (_____) 4. Zima byla letos _________ (_____) 5. Každý začátek je _________ (_____) 6. Andulka je ještě _________ (_____) 7. Voda v moři je _________ (_____) 8. Naše třída nebude v soutěži _________ (_____) 9. Ocet je _________ (_____) 10. Voda v řece je _________ (_____) 11. Milošův obrázek byl _________ (_____) 12. Alenka nebyla s odměnou _________ (_____) 13. Strýčkovo auto je _________ (_____) 14. Sousedova kočka je _________ (_____) 15. Mirek byl v závodě _________ (_____)

13 P.č. Text 1. pád mn. č. 7. pád mn. č. 1. Lv… mládě. 2. Holub… vejce.
Pracovní list 485 Jméno: Přepiš do tvarů 1. a 7. pádu množného čísla: P.č. Text 1. pád mn. č. 7. pád mn. č. 1. Lv… mládě. 2. Holub… vejce. 3. Sob… kožešina. 4. Kos… zpěv. 5. Orl… dráp. 6. Hust… kožich. 7. Hladov… vlk. 8. Nadan… student. 9. Pilná včela.

14 Pracovní list 485 Jméno: Dej do správného tvaru přídavná jména v závorkách: 1. Vynikající ( francouzský ) kuchyně. 2. Je ve ( vysoká ) skalách. 3. Z pralesa je slyšet ( lev ) řev. 4. ( Sobol ) kožešina je cenná. 5. ( Orel ) drápy. 6. ( Rychlá ) automobily. 7. Dobrý ( tvaroh ) dezert.

15 Použité zdroje: Vlastní


Stáhnout ppt "Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google