Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Úvodní informace rozsah: 1 hodina přednášky út 13:00-13:45 na teorii z přednášky navazuje seminář (=> procvičení teoretických poznatků v praxi) výuka probíhá každý týden ukončení zápočet před testem z přednášky je třeba získat zápočet ze semináře podmínky ukončení: písemný test maximum: 30 bodů je třeba získat: aspoň 22 bodů
Osnova přednášek didaktiky přírodopisu 1 Didaktika přírodopisu jako vědecká disciplína (+ stručné dějiny didaktiky přírodopisu) RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV Učivo a jeho analýza (obsah, rozsah, strukturace, didaktická analýza) Výchovné a vzdělávací cíle Formy výuky přírodopisu
Studijní literatura DVOŘÁK, František. Základy didaktiky biologie. Vyd. 1. Brno : UJEP, s. MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie. 1. Vyd., Olomouc : PřF UP, s. ŠVECOVÁ, Milada, ČÍŽKOVÁ Věra, RŮŽKOVÁ Ivana, STOKLASA Jan. Cvičení z didaktiky biologie I. Praha : Univerzita Karlova, Karolinum, s. I. Oborová didaktika
Studijní literatura ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii (Kapitola z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: SPN, s. ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha : SPN, s. ALTMANN, Antonín, Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie I. Vyd. 1. Praha: SPN, s. ALTMANN, Antonín, Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie II. Vyd. 1. Praha: SPN, s. ALTMANN, Antonín. Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. Vyd., Praha: SPN, s. ALTMANN, Antonín. Pomůcky pro výuku biologii. 1. Vyd., Praha: SPN, s. I. Oborová didaktika
II. Obecná didaktika, pedagogika KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, s. ISBN X. PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, s. ISBN PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, s. ISBN X. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vyd. Praha: Portál, s. ISBN X. SKALKOVÁ Jarmila [ed.]. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, s. ISBN JEŘÁBEK, Jaroslav & TUPÝ Jan. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006, 92 s. ISBN: Studijní literatura
Student bude schopen…. vlastními slovy vysvětlit čím se didaktika přírodopisu zabývá shrnout postavení didaktiky přírodopisu v systému věd popsat vztah didaktiky přírodopisu k ostatním vědám
Didaktika přírodopisu jako věda - věda => předmět studia, metody bádání, historii - objekt studia didaktiky přírodopisu: teorie a praxe výuky Př => zákonitosti výuky přírodopisu na ZŠ (obecné i specifické) Postavení v systému věd Společenské vědy Pedagogika Didaktika Didaktika přírodních věd (Didaktika biologie) Didaktika přírodopisu => Didaktika přírodopisu je věda společenská, pedagogická, náležící k oborovým didaktikám Didaktika přírodopisu je vědním oborem i učebním předmětem => má vědecký i didaktický systém
DIDAKTIKA PŘÍRODOPISU JAKO VĚDA Didaktiku lze členit také podle jednotlivých typů škol Didaktika přírodopisu spadá pod didaktiku biologie na ZŠ – Didaktika přírodopisu na gymnáziu: Didaktika biologie na gymnáziu na SZŠ: Didaktika biologie na střední zdravotnické škole Na SZeŠ: Didaktika biologie na střední zemědělské škole ČLENĚNÍ DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Obecná didaktika přírodopisuDidaktika jednotlivých biologických disciplín – typické rysy výuky všech biologických disciplín Př. Didaktika botaniky Didaktika zoologie Didaktika biologie člověka atd.
DIDAKTIKA PŘÍRODOPISU JAKO VĚDA 1)K biologii a jejím dějinám (dějinám přírodních věd) – didaktik přírodopisu musí mít faktické znalosti z biologie 2) K pedagogice (2 složky: didaktika a teorie výchovy didaktická složka => vztah k obecné didaktice – teoretický a metodologický základ didaktiky přírodopisu, vztah k oborovým didaktikám ostatních přírodovědných předmětů) 3) K psychologii – pedagogická psychologie, vývojová psychologie, psychologie dítěte, obecná psychologie 4) K logice (pomocná věda pedagogická) –srozumitelné a přesné vyjadřování, logické vysvětlování, přirozený sled informací, návaznost 5) K matematickým vědám – použití matematických metod (plánování, statistické hodnocení apod.) 6) K jazykovědě – odborné termíny (z latiny, řečtiny, angličtiny) VZTAH K OSTATNÍM VĚDÁM
DIDAKTIKA PŘÍRODOPISU JAKO VĚDA POSLÁNÍ UČITELE PŘÍRODOPISU „Práce Darwina, Mendela, Fabra, Lorenze a Hutchinsonové jsou nadčasové a mohou být i dnes využity při řešení problematiky zachování naší planety. Je však dobré si uvědomit, že tito velcí přírodovědci získali svou lásku a nadšení pro svět přírody, když byli dětmi brouzdajícími se v rybníčku či louži, pozorujícími lupou miniatruní svět v kapce vody nebo kráčejícími po blatech i v hlubokých lesích, fascinováni životem kolem nich“ => vzbudit u žáků zájem o přírodu Učitel by měl mít…. faktické znalosti pedagogické schopnosti manažerské dovednosti nadšení pro svůj obor, protože…. „Jen ten, kdo sám hoří, může zapalovat!“