Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_18 Dějiny umění: Kubismus Téma sady: Výtvarné aktivizační činnosti Obor, ročník: Sociální činnost, Výchovná a humanitární činnost - sociální činnost – 4. ročník Datum vytvoření:únor 2014 Anotace:Znaky kubismu, jeho hlavní představitelé a díla Metodický obsah:Výklad nového učiva
OSNOVA 1.Základní znaky kubismu 2.Malířství 3.Nejvýznamnější představitelé malířství 4.Sochařství 5.Užité umění 6.Praktický úkol
KUBISMUS Poprvé se s kubismem setkáváme počátkem 20. století (kolem roku 1906) Vznik v Paříži, kde se konaly první výstavy Pojem „cubisme“ zavádí roku 1909 kritik Henri Vauxcelles Hned od počátku se k tomuto směru řadí díla Pabla Picassa a Georgese Braqua Významným autorem, jehož tvorba předcházela kubismu, byl Paul Cézane – užíval geometrické tvary pro zobrazení prostoru v ploše
KUBISMUS Prostor je zachycen zobrazením z více úhlů najednou – vícepohledovost Objekt je rozkládán na jednoduché geometrické tvary („cubus“ = krychle) Obraz je zpětně složen z těchto tvarů, zobrazované předměty tak působí deformovaně Vliv afrického umění
KUBISMUS Častým námětem je zátiší (ovoce, hudební nástroje, sklenice vína a jiné), lidská figura, město Objevuje se nová technika – koláž. Do obrazů se vlepují útržky, vstupenky, noviny ale i písek a další Kubismus je uměním představivosti, ne napodobování Často celému obrazu dominuje jedna barva, neutrální okrové nebo šedé tóny
KUBISMUS Kubismus se dělí na několik období: –Raný kubismus (pre-kubismus): , postupná geometrizace, okrové a šedé odstíny –Analytický kubismus: , různá perspektiva, rozklad na malé geometrické formy –Syntetický kubismus: , užití koláže, větší důraz na linii a plochu, větší barevnost, abstraktnější –Orfický kubismus (orfismus): důraz na barvu, světlo a dynamiku Dále se kubismus rozvíjí ve futurismus, surrealismus a jiné
PABLO PICASSO 1881 – 1973 Malíř a sochař původem ze Španělska, tvořil v Paříži Spolu s Georgem Braquem hlavní představitel a průkopník kubismu Byl pacifista – jeho odpor k válce se odrazil i díle (Guernica z roku 1937) Byl členem francouzské komunistické strany (navrhl sochu Stalina – ale byl kritizován, byl nerealistický)
PABLO PICASSO Během své tvorby prošel Picasso několika obdobími: Modré období: modré a zelené odstíny Růžové období: růžové odstíny, harlekýni, cirkus Africké období: vliv afrického umění, „Avignonské slečny“ Analytický kubismus: vícepohledovost, odstíny hnědé Syntetický kubismus: vznikají i koláže, užití linie Vliv surrealismu: např. „Guernica“ – reakce na válku Pozdní tvorba: expresní výraz, míšení stylů, interpretace starých mistrů
PABLO PICASSO - DÍLO Avignonské slečny, 1907 Chléb a mísa ovoce na stole, 1909 Tři hudebníci, 1921 Nádraží v Hortě, 1909 Guernica, 1937
GEORGES BRAQUE 1882 – 1963 Francouzský malíř a sochař, spoluzakladatel kubismu Užívá neutrální barvy, geometrické tvary ve složitých kompozicích V roce 1912 začíná s koláží a lepením předmětů do obrazů Během války byl zraněn, k tvorbě se vrací roku 1917, kdy přechází na jasnější barvy a textury
Velký akt, 1908 Zámek u La Roche-Guyon, 1909 Housle a paleta, 1909 Dýmka, sklenka, kostka a noviny, 1914 GEORGES BRAQUE - DÍLO
DALŠÍ PŘEDSTAVITELÉ Fernand Léger: námět současnosti a techniky, figury, „válcová“ forma – často užívá válce (tubes) – odtud označení „tubista“ Robert Delaunay: zachycuje viděnou realitu, dynamičnost Juan Gris: představitel především syntetického kubismu Albert Gleizes: teoretik kubismu, dramatické kompozice Jean Metzinger: teoretik kubismu, užívá „kaleidoskopickou“ metodu
KUBISMUS – SOCHAŘSTVÍ Rozvoj po roce 1910 V sochařství se kubismus projevuje zjednodušením tvarů – geometrické tvary Uplatnění výrazně vystupujících hran a prohlubní Představitelé: Pablo Picasso, Raymond Duchamp-Villon Ossip Zadkine u nás např. Otto Gutfreund
KUBISMUS – UŽITÉ UMĚNÍ Kubismus zasáhnul i do běžného života, do užitého umění. V duchu kubismu vzniká nábytek, nádobí, šperky, osvětlení, bytové doplňky, užitá grafika (plakáty, písmo…) a jiné. Užití jednoduchých geometrických tvarů, zalamovaných linií, užití tupých i ostrých úhlů
PRAKTICKÝ ÚKOL Namalujeme vlastní kubistický autoportrét Využijeme to, co jsme se o kubismu dozvěděli a pokusíme se aplikovat jeho základní znaky do zobrazení vlastního obličeje Pomůcky: čtvrka A4 nebo A3, tempery, štětce
ZDROJE GANTEFÜHRER-TRIER, Anne. Kubismus. 1.vyd. Praha: Slovart, ISBN LAHODA, Vojtěch, Mahulena NEŠLEHOVÁ a Marie PLATOVSKÁ. Dějiny českého výtvarného umění 1899/ vyd. Praha: Academia, ISBN MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 1. vyd. Praha: Idea Servis, 220 s. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1986, 335 s.
AUTORSKÁ PRÁVA „Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna necitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového SW Smart Notebook a MS Office.“