Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prevence rizikového chování
Advertisements

rizikové chování Škola:
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Etopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Diagnostika. Hodnotíme:  Závažnost, dlouhodobé přetrvávání  Poruchy chování ve vztahu k rodině  Poruchy chování vázané na činnost v partě  Poruchy.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
Sociální patologie SCPT SCPA
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Rozdíly mezi osobnostmi
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Sociálně patologické jevy
Rizikového chování v dospívání
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální patologie SCPT SCPA
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
Sociální deviace a patologie
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální patologie SCPT SCPA
CHARAKTER Karolína Hejmová.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Sociálně patologické jevy
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální patologie SCPT SCPA
Kriminalita mládeže.
Sociální patologie SCPT SCPA
Mgr. Marika Kropíková.  Řešení záškoláctví je složitý proces, při kterém jsou zainteresovaní pedagogové, zaměstnanci státní správy a orgány činné v péči.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační.
Rodina a typologie rodin
ÚVOD DO PŘEDMĚTU, NORMALITA A NORMY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Rizikové skupiny 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ. N ORMY ve společnosti – socializace odchylka od normy - Deviace přijetí pravidel – INTERIORIZACE (zvnitřnění) Sociální kontrola.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Rodina jako sociální instituce
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie adolescentů
Psychologie výchovy a vzdělávání
Psychologie adolescentů
Náročné životní situace
Základní pojmy speciální pedagogiky
číslo: VY_32_INOVACE_14_11 Název: Kriminalita mládeže
Syndrom rizikového chování v dospívání
Školská sociální práce
Riziková mládež PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni

Dělení poruch podle míry společenské závažnosti Tradiční sociocentrické dělení chování disociální (nepřiměřené chování, zvládnutelné běžnými výchovnými prostředky, často vývojového, dočasného charakteru např. negativismus v pubertě) chování asociální (chování v rozporu se společenskou morálkou, nedostatek sociálního cítění, většinou sebepoškozující charakter, např, záškoláctví, drogové závislosti, sebevražda) chování antisociální (protispolečenské chování, porušující právní trestně právní normy, např. krádeže, sexuální trestné činy, vražda)

Dělení podle míry mravní narušenosti Historické dělení podle prof. Zikmunda mládež mravně ohrožená mládež mravně narušená mládež mravně vadná

Dělení poruch podle věkových období poruchy chování dětském věku a dospívání: lhaní krádeže záškoláctví útěky a toulání agrese poruchy dospělého věku: kriminalita týrání, zneužívání a zanedbávání dětí sexuální deviace drogové závislosti sociální nepřizpůsobivost

Dělení podle kriteria agrese agresivní poruchy chování neagresivní poruchy chování

Příčiny poruch chování Skupiny etiologických faktorů vlivy predisponující vlivy preformující vlivy provokující

Etiologické faktory predisponující faktory predisponující (vrozené): především dědičné pohlaví poruchy osobnosti lehká mozková dysfunkce (ADHD) snížená úroveň intelektu

Etiologické faktory preformující faktory preformující (socializační): ovlivňují utváření osobnosti, vycházejí z bezprostředního sociálního okolí dítěte - hlavní - rodina Základní funkce rodiny:biologická materiální socializačně - výchovná Podle úrovně plnění těchto funkcí dělíme rodiny na: funkční problematické (problémové) dysfunkční afunkční Poruchové plnění socializačně výchovné funkce rodiny souvisí s: - abnormální osobností rodičů - abnormální strukturou rodiny (např. neúplná rodina) - subdeprivací (mírnější forma psychické deprivace) Rodiče svoje funkce plnit nemohou - neumějí - nechtějí Další socializační prostředí: škola - místo první systematické práce - místo budování sebehodnocení - místo zařazení do skupiny vrstevníků - místo vzniku prvních poruch chování (lhaní, drobné krádeže, záškoláctví, šikana) skupina vrstevníků - zdroj pozitivních a nepostradatelných vztahů - zdroj negativních vztahů - zdroj sociálních deviací (zvláště v kombinaci s dysfunkční rodinou) nejnebezpečnější: »subkultura drogová »subkultura rasistická »subkultura pseudonáboženská

Vlivy ze širšího sociálního okolí Sociologické teorie sociální patologie Teorie anomie: (Durkheim): po rozpadu sociálních norem ve společnosti ve válkách, revolucích atd. dochází k dramatickému nárůstu sociálních deviací Subkulturní teorie: deviace je výsledkem přičlenění k subkultuře, která uznává odlišné hodnoty a normy Teorie společenské dezorganizace: společnost se rozděluje na jednotlivé sektory, které jsou ve vzájemně konfliktních vztazích a nesou sebou vznik jednotlivých subkultur a tzv. sekundárních vztahů (anonymita, ztráta sociální kontroly, skepse, rezignace) Teorie etiketace: společnost označí po prvním, často náhodném přestupku, jedince nálepkou (etiketou) a příště již od něj přestupkové chování očekává (negativní očekávání) Teorie blahobytu: kriminalita v západních zemích vzniká nikoli z nouze, ale z tendence střední vrstvy srovnat životní úroveň s vyššími vrstvami, souvisí s krizí morálky

Etiologické faktory provokující faktory provokující (zátěžová situace, období): narušení homeostázy, snížení frustrační tolerance (odolnost vůči zátěži) podmíněna: –vrozenými vlastnostmi CNS –věkem –inteligencí –dosavadními životními zkušenostmi jedince Krize = v krátkém čase se vyostřující situace, jíž postižený není schopen sám překonat Krize traumatická: fáze alarmující, kritická a integrační Krize životních změn - změny v socializaci, rytmu života, v sociálních rolích - pomoc: obřady přechodu (iniciační, pohřební rituály) = veřejné potvrzení změny Adolescence (adolescere - vyrůstati, mohutněti) má několik vývojových úkolů: 1. separace od primární rodiny 2. dosažení dospělé sexuality 3. získání pracovní a sociální kompetence 4. dosažení osobní identity (psychosomatická a sociální identita) Psychosociální problémy adolescentů (adolescentní krize) = rozpor mezi aktuální realitou a tím, čeho je třeba dosáhnout, může mít dvě formy: 1) pasivní forma - únikové reakce: útěky, záškoláctví, sebevraždy 2) agresivní forma - vandalismus, šikanování, delikvence, terorismus 3) kompromisní forma - instabilita, zneužívání návykových látek