Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_ V_LIDSKÉM_SPOLEČENSTVÍ_01 Kultura a multikulturalita, interkulturní vzdělávání Téma sady:Člověk v lidském společenství Obor, ročník:Ekonomické lyceum / Obchodní akademie, 1. / 3. ročník Datum vytvoření:únor 2013 Anotace:Kultura, subkultura, multikulturalita, interkulturalita Metodický obsah:Výklad nového učiva, námět k diskusi
Kultura Považujeme za kulturního člověka jen toho, kdo je elegantně oblečený, hladce oholený, chodí do divadla a sleduje ČT2? Kultura je vše, co vytvořil člověk Vytváří se z přírody (prales – park). Dělí se na hmotnou, nehmotnou a normativní (oblast práva, morálky a zvyků). Funkce kultury jsou humanizační, socializační, akumulační, zábavná a kompenzační. Kultura podléhá změnám v čase a prostoru Nelze říci, že jedna kultura je lepší či horší
Subkultura Sociolog Miloslav Petrusek v příručce Sociální a kulturní antropologie definuje subkulturu jako „specifickou skupinu, která je tvůrkyní a nositelem zvláštních, odlišných norem, hodnot, vzorců chování a zejména životního stylu, i když se podílí na dominantní kultuře a na fungování širšího společenství.”
Multikulturalismus stav společnosti, ve které vedle sebe žijí různé sociokulturní skupiny se specifickými systémy institucí, tradic, postojů a hodnot proces, při kterém dochází k výměně kulturních statků, k vzájemnému ovlivňování kulturních systémů a případně k vytváření systémů nových
Multikulturalismus vědecká teorie, která se zabývá různými aspekty sociokulturní rozmanitosti. Multikulturalismus zkoumá a srovnává odlišné náhledy na svět. společenský cíl, multikulturalismus v tomto pojetí znamená vědomé úsilí o vytvoření pluralitní společnosti zahrnující množství odlišných sociokulturních skupin. Jejich soužití má být založeno na principech rovnosti, tolerance, respektu, dialogu a konstruktivní
Multikulturalita x interkulturalita Multikulturní znamená pouze existenci několika kultur (např. jen 2) vedle sebe, ale zároveň v ní může docházet k segregaci nebo diskriminaci Interkulturní (lat. inter = mezi) zahrnuje vzájemnost, výměnu, dialog odlišných sociokulturních skupin V interkulturní společnosti dochází k mezikulturnímu dialogu, spolupráci, ke vzájemnému obohacování jedněch druhými – odlišnými
Začlenění / nezačlenění cizinců Integrace – příchozí cizinci se začlení do většinové společnosti, ale uchovávají si i svoji kulturu Separace – příchozí cizinci se většinové společnosti straní, zachovávají si své tradice Asimilace – příchozí cizinci se začlení do většinové společnosti, ale ztrácí původní kulturu Marginalizace – příchozí cizinci se nezačlení do většinové společnosti, ale ztrácí i původní zvyky Která z variant je nejlepší? Proč? Uveďte příklady.
Pojmy Pokuste se vysvětlit pojmy: Předsudek Stereotyp Rasismus Xenofobie Tolerance
Cíl interkulturního vzdělávání Uvědomit si, že rozmanitost a různost je založena na bezpodmínečné rovnosti Snažit se poznat odlišné kulturní identity a respektovat je jako rovnocenné Naučit se řešit konflikty pokojnou cestou
Zdroje a autorská práva DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN KOŠŤÁLOVÁ, Hana, ed. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu: [sborník z projektu "Varianty - projekt interkulturního vzdělávání]. Praha: Kritické myšlení, s. ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Menšiny a migranti v České republice. Vyd. 1. Praha: Portál, s. ISBN Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.