EVANGELIZOVAT VÝCHOVOU a VYCHOVÁVAT EVANGELIEM P. Michal Kaplánek, SDB Praha, 28. května 2007 KTF UK – Celoživotní vzdělávání pro kněze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rastafariánství. Rastafariánství či rastafari je náboženské hnutí pocházející z Jamajky, kde vzniklo ve 30. letech 20. století. Toto náboženství kombinuje.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.

Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Plánování ve školní tělesné výchově
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Společenská odpovědnost ve školství
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Úzká brána a cesta k životu
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Poměr v základním tvaru.
Eucharistie Křesťanská svátost.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Náboženství v ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vychovávejme srdcem Dona Boska,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Katechetika Petr Smolek.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska - druhé největší sdružení v ČR ( ) členů - založeno 1990 Základní poslání a cíle Sdružení:
Hledáme klíč k právům dětí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Československá republika-demokratický stát
Reflexe: teorie a modely
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
HNĚV.
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
0. UKOTVENOST / IDENTITA Jakožto součást církve Kristovy nemá ČCE svůj původ ani svůj cíl sama v sobě, ale v Hospodinu, Bohu Izraele, který se v dějinách.
Život bez střeva , Praha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
TÉMA: ZBOŽNOST Víra je darem Ducha svatého a zázrakem nového zrození, kdy člověk zahlédne svět biblickýma očima. Zbožnost je lidská stránka víry, tedy.
VY_ 32_ INOVACE _18_10_křesťanství
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

EVANGELIZOVAT VÝCHOVOU a VYCHOVÁVAT EVANGELIEM P. Michal Kaplánek, SDB Praha, 28. května 2007 KTF UK – Celoživotní vzdělávání pro kněze

Poslání evangelizovat Kristus je ten, který přináší radostnou zvěst o Božím království Iz 61,1 – Lk 4,18: ευαγγελισασθαι Mk 1,15: πιστευετε εις τον ευαγγελιον Toto poslání předal apoštolům Mk 16,15: κηρυσσατε τον ευαγγελιον

Od evangelizace k misii První tři století křesťanství Výsledkem hlásání evangelia bylo obrácení jednotlivců - μετανοια Středověk, novověk V centru pozornosti misie „ad gentes“: „obrácení“ (získání – i politické) celých národů a území Od osobního rozhodnutí k principu „cuius regio – euis religio“

Od misie (zpět) k evangelizaci „Církev je svou podstatou misionářská“ (Ad gentes, 35) Také Evropa je „misijním územím“ (20. stol. – Německo, Francie) Biskupský synod o evangelizaci (1994) EVANGELII NUNTIANDI (1995): Vše proměnit silou evangelia!

Naléhavé otázky evangelizace Biskupský synod (1974) hledal odpověď na otázky: Co se v našich dnech stalo se skrytým pramenem síly evangelia, které je schopné hluboce pohnout se svědomím člověka? Do jaké míry a jakým způsobem je tato síla evangelia schopná změnit dnešního člověka? Jaké metody musíme užívat při hlásání evangelia, aby se rozvinula jeho síla? (EN, 4)

Naléhavé otázky evangelizace Otázky „přeložené“ do naší dnešní situace: Co se stalo s evangeliem? Co z něho zbylo? Co jsme s ním udělali? Jak může evangelium změnit dnešního člověka? V čem? K čemu? Co máme dělat, aby mohlo evangelium působit jako osvobozující zvěst?

Dva modely nové evangelizace Eklesiocentrický model inkulturace –je rozšířen hlavně v katolickém prostředí –předpokládá kulturní zakotvení v křesťanské tradici –usiluje o překlenutí propasti mezi náboženstvím a kulturou Bibliocentrický model překladu –je rozšířen zejména u letničních křesťanů –předpokládá právo člověka seznámit se s evangeliem –usiluje o „překlad evangelia“ do kulturního jazyka dnešního člověka a jeho cílem je osobní obrácení

Situace v České republice (reflexe na základě výzkumu rodin konvertitů) Zbytky křesťanské tradice –Křesťanské hodnoty platí, ale ztrácí na samozřejmosti –Náboženské pojmy se užívají, ale jsou nepochopitelné –Náboženské obřady při významných událostech jsou aktuální –„Posvátno a tajemno“ přitahuje Zbytky ateistické tradice –Náboženská témata jsou na veřejnosti tabu –Materialismus je považován za „vědecký světový názor“ –Nedůvěra – někdy i nepřátelství – vůči církvi

„Uchopení“ obou tradic Odpověď pastorace na „zbytky katolické tradice“: Úsilí o rozvoj života farností a schopnost svědčit o víře životem a slovem Odpověď pastorace na „ateistickou tradici“ Úsilí o nové (pozitivní) ocenění kritiky církve a kritiky náboženství List francouzských biskupů (1996): Uznat pozitivní stránku postavení církve v laicistickém státě Uznat, že církev nemůže vyžadovat, ale spíš nabízet.

Evangelizace zaměřená na osobní obrácení (model překladu) Předpoklady realizace Porozumění jazyku a myšlení lidí Svědectví života křesťanů Svědectví není nějaká speciální činnost. Každý křesťan je natolik svědkem, nakolik autenticky prožívá svoje křesťanství a nakolik rozvíjí svůj vztah k Bohu. Schopnost vyjadřovat svoji víru slovy i symboly „Religiöse Sprach- und Zeichenkompetenz“ (J. Wanke)

Naléhavé otázky evangelizace pro salesiány Evangelizujeme tím, že vychováváme, a vychováváme tím, že evangelizujeme! Co máme dělat, abychom skrze evangelium vychovávali ke svobodě? Co máme dělat, abychom ve výchovném procesu poskytli dětem a mládeži příležitost poznat, že tím, kdo je osvobozuje, je Ježíš Kristus?

Evangelizace v salesiánské tradici V době dona Boska se nepoužíval pojem evangelizace. Don Bosko pracoval s chlapci, kteří byli a)aktivní věřící (ti mu pak pomáhali) b)zanedbaní ve výchově (i náboženské) V roce 1990 (23. generální kapitula): Mládež vzdálená víře Mládež se zájmem o náboženství Praktikující křesťané Angažovaní křesťané Členové jiných křesťanských církví Příslušníci jiných náboženství

Evangelizace v salesiánské tradici Výchova k plnému lidství v Ježíši Kristu Pedagogické principy: Evangelizujeme výchovou Přistupujeme diferencovaně dle situace Výchovu (i k víře) chápeme jako proces

Evangelizace v salesiánské tradici Evangelizačně-katechetická dimenze našeho poslání Evangelizovat znamená přinášet Kristovu radostnou zvěst do všech sfér lidství, aby se zevnitř obnovilo Evangelizace je komplexní proces, který obsahuje různé prvky Centrálním prvkem evangelizace je výslovné hlásání Krista – Spasitele (La pastorale giovanile salesiana)

Evangelizace v salesiánské tradici Evangelizačně-katechetická dimenze Soulad s evangeliem a otevřenost evangeliu Podpora rozvoje náboženského rozměru člověka Nabídka první evangelizace Systematický program rozvoje víry Povzbuzování k aktivní účasti na eucharistii a přijímání svátostí Povzbuzování k misionářské otevřenosti (La pastorale giovanile salesiana)

První evangelizace Výraz „první evangelizace“ (počáteční evangelizace, příprava na evangelium) se používá jako označení pro celek příprav, které obvykle předcházejí výslovnému zvěstování Krista. Sedm prvků počáteční evangelizace (Geavert): Osobní vztahy s přesvědčenými křesťany – svědectví Uzdravující a osvobozující zkušenost s křesťanstvím Otázky smyslu života Odhalení falešných ideologií a falešných hodnot Obrácení k Bohu Rozumové zakotvení víry Explicitní zvěstování Krista

Salesiánská evangelizace v ČR Typy mládeže, s nimiž se setkáváme: 1.Mládež vzdálená víře 2.Mládež se zájmem o náboženství 3.Praktikující křesťané 4.Angažovaní křesťané

Salesiánská evangelizace v ČR U mládeže vzdálené víře jde především o to, aby hodnoty, k nimž vychováváme, byly ve shodě s evangeliem (VPP ) U mládeže se zájmem o náboženství se pokoušíme vzbudit a kultivovat tento zájem, nabízet „první evangelizaci“ U praktikující a angažované mládeže chceme poskytovat duchovní doprovázení a prostor k rozvoji jejich náboženského života

Děkuji za pozornost!