Paměť DUM_18
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_18 Vytvořeno: Autor:Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: PsychologieRočník:I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák charakterizuje druhy a typy paměti, popíše fáze paměťového procesu Typ interakce:Kombinované Druh výukového zdroje: PrezentaceKlíčová slova:Paměť, typy paměti, fáze paměti, zapomínání Anotace:Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů z obecné psychologie. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.
Paměť 1 z nejdůl. vlastností živých organismů všemu se musíme učit a pamatovat si = psychický proces, při kterém se ve vědomí člověka odrážejí minulé prožitky. Možnost získávat, uchovávat a vybavovat si dřívější myšlenky, vjemy, prožitky,…
Fáze paměti 1) zapamatování - nejdůležitější fáze - můžeme použít tzv. mnemotechnické pomůcky (např. průměr země = 6378 km – pomůcka: „šetři se osle“) - ovlivněno: motivací, IQ,… 2) uchování 3) vybavování - znovuuvedení do vědomí - úmyslné x spontánní
Druhy paměti mechanická paměť: - schopnost zapamatovat si např. seznam slov (např. nákupní seznam), mnohonásobné opakování téhož, často bez pochopení logická: - pochopení důležitého - rychlejší osvojení, méně se zapomíná
záměrná - slouží k osvojení většího rozsahu, je cíl zapamatovat si bezděčná - spontánní, chybí cíl
krátkodobá - slouží k zapamatování na dobu minut (např. telefonní číslo) dlouhodobá - zapamatování informací, které budeme ještě potřebovat
Typy paměti názorná - vychází ze smyslového vnímání, uplatňují se představy slovně logická - zapamatování slov, pojmů emocionální - citové prožitky
Zapomínání vyhasínání nervových spojů pokud danou informace nevyužíváme, je vytěsněna do nevědomí při častém užívání se nervový spoj posiluje
zapomínání je obranný mechanismus paměti – abychom mohli přijímat nové informace nejčastěji zapomínáme: věci, které by nás ohrožovaly, co nás nezajímá, mechanicky naučené, nepříjemné
Amnézie ztráta paměti může jí způsobit zranění, intoxikace (např. alkoholové okno, Alzheimerova choroba, stařecká demence dětská amnézie: neschopnost si vybavit vzpomínky na 1. roky života
Úkol č.1 Podtrhněte správnou odpověď: 1) slouží k osvojení většího rozsahu, je cíl zapamatovat si záměrná paměť/bezděčná paměť 2) slouží k zapamatování na dobu minut krátkodobá paměť/dlouhodobá paměť 3) nejdůležitější fáze paměti, ovlivěna např.inteligencí, IQ vybavování/zapamatování
Úkol č. 2 Spojte pojmy, které spolu souvisí: amnézie citové prožitky zapomínání ztráta paměti emocionální paměť telefonní číslo krátkodobá obranný mechanismus
Zdroje DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN GILLERNOVÁ, I; MALOTÍNOVÁ, M. Psychologie pro SŠ. Praha: SPN, 1996, ISBN HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN :