1 Pozice ČR k budoucnosti kohezní politiky EU Mgr. Jan Fluxa zástupce ředitelky Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro místní rozvoj Seminář „Reforma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Role Evropského parlamentu při vytváření víceletého finančního rámce EU Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Budoucnost politiky soudržnosti v oblasti řešení infrastrukturních projektů ve vazbě na klíčové dokumenty na úrovni EU Evropský sociální fond Praha & EU:
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Budoucnost kohezní politiky EU po 2013
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Konference „ČR a budoucnost kohezní politiky”. MUDr. Luděk Sefzig Výbor pro záležitosti EU Senátu Parlamentu ČR.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
FONDY EU Programové období
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Příprava na období 2014 – 2020 Cíl 2 „Evropská územní spolupráce“ Ostrava, 29. listopadu 2012.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Aktuální informace o přípravě budoucího programového období Daniela Grabmüllerová Praha, 21. března 2011.
Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
TŘINÁCTÉ ZASEDÁNÍ Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Barokní refektář Dominikánského kláštera u sv. Jiljí Jilská 7a, Praha 1.
Evropské fondy a budoucnost obcí a měst Městská a územní dimenze politiky soudržnosti Oldřich Vlasák Místopředseda Evropského parlamentu Místopředseda.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Příprava na programovací období východiska a přístupy.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Aktuální stav přípravy programového období František Kubeš odbor regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR RSK Pardubického.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
ÚZEMNÍ AGENDA EU LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech PRVNÍ AKČNÍ PROGRAM pro implementaci ÚA EU ÚZEMNÍ AGENDA EU LIPSKÁ CHARTA o udržitelných.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
ESPON Priorita 4 – projekt ESPONTrain
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Jednání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Nástroj změny v místním prostředí
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Nástroj změny v místním prostředí
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Nástroj změny v místním prostředí
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

1 Pozice ČR k budoucnosti kohezní politiky EU Mgr. Jan Fluxa zástupce ředitelky Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro místní rozvoj Seminář „Reforma kohezní politiky“ Praha, 29. března 2010

2 Politická debata na evropské úrovni  Francouzské předsednictví - neformální setkání ministrů EU v Marseille – nebyl přijímán společný dokument.  České předsednictví – neformální politická debata ministrů EU v Mariánských Lázních – společné komuniké k budoucnosti kohezní politiky - schváleno dne 23. dubna  Společné komuniké: „Ministři podporují harmonický, vyrovnaný a udržitelný rozvoj EU a jsou toho názoru, že největší důraz politiky soudržnosti by měl být kladen na konvergenci méně prosperujících oblastí. Jsou toho názoru, že kohezní politika by měla být aplikována na celém území EU a uznávají potřebu průběžné debaty v rámci celé EU o politických a strategických otázkách kohezní politiky.“

3 Politická debata na evropské úrovni  Švédské předsednictví nemělo agendu budoucnosti kohezní politiky ve svém pracovním programu.  Španělské předsednictví – neformální setkání ministrů EU v Zaragoze dne 19. února Nebyl přijímán žádný písemný dokument. „Shrnutí debaty“ – většinová shoda nad silnou kohezní politikou přítomnou na celém území EU.  Neformální setkání ministrů pro regionální politiku v Malaze dne 17. března 2010 – výstupem „Závěry předsednictví“ – vztah kohezní politiky a víceúrovňového řízení – aspekt územní soudržnosti.  Společným politickým dokumentem na úrovni celé EU tak zůstává (min. do podzimu 2010) komuniké z Mariánských Lázní.

4 Politická debata na evropské úrovni  Evropský parlament – Výbor pro regionální politiku REGI – nová pracovní skupina pro budoucnost kohezní politiky – ČR zastoupena poslancem Oldřichem Vlasákem.  Od 9. února komisař pro regionální politiku Johannes Hahn - vystoupení na jednání neformálním ministrů EU dne 19. února 2010: Potřeba debaty na vysoké politické úrovni. Provázanost se „Strategií EU 2020“. Kohezní politika není redistribučním systémem, ale silnou rozvojovou politikou pro ekonomický rozvoj všech evropských regionů se zvláštním důrazem na zaostávající oblasti.  Výbor regionů - při formování budoucí kohezní politiky bude hrát důležitou roli; nové obsazení pro období od ledna 2010 do ledna 2014.

5 Politická vize rozvoje EU  Základní vize EU pro tuto dekádu – „Strategie EU 2020“ – Sdělení s návrhem Strategie – bylo zveřejněno 3. března 2010; debata na Evropské radě března 2010; finální text by měl být schválen na červnové Evropské radě.  Strategie EU 2020: Kohezní politika a strukturální fondy představují klíčové mechanismy pro dosažení priorit růstu v členských státech a jejich regionech.  Priority „inteligentního a udržitelného růstu podporujícího začlenění“: „Smart growth“ - rozvoj hospodářství založeného na znalostech a inovacích. „Sustainable growth“ – podpora efektivnějšího využívání zdrojů pro zelenější a konkurenceschopnější ekonomiku. „Inclusive growth“ – podpora hospodářství s vysokým podílem zaměstnanosti zajišťujícím ekonomickou, sociální a územní soudržnost.

6 Evropská debata na pracovní úrovni  Evropská komise – od října nová „Pracovní skupina pro budoucnost kohezní politiky“; zatím 4 jednání.  Shoda na potřebě vyšší provázanosti - jak při tvorbě politiky, tak při jejím provádění na všech úrovních Shoda nad potřebou koncentrace finančních zdrojů na omezené množství priorit provázaných s prioritami EU 2020; je však nutné ponechat dostatečnou flexibilitu členským státům a regionům při stanovení vlastních priorit odpovídajících jejich specifickým potřebám.  Vazba mezi kohezní politikou a Strategií EU 2020; avšak názory se různí, jakým způsobem by toho mělo být dosaženo.  Do konce roku 2010 – zveřejnění „Páté kohezní zprávy“.

7 Debata v rámci skupiny zemí V4  Pracovní debata expertů zemí V4 + Slovinska – v listopadu 2009 v Praze pracovní setkání - výměna názorů v návaznosti na výsledky českého předsednictví - hledání shody nad postojem k očekávaným aktivitám spojeným s debatou nad revizí rozpočtu (Budget Review), která bude na úrovni EU teprve zahájena (nejdříve v červenci 2010).  Setkání ministrů zemí V4 a Slovinska – března 2010 v Budapešti – účast komisaře Johannese Hahna.  Setkání ministrů zemí V4, Bulharska a Rumunska – odpoledne dne 29. března 2010 – společná deklarace týkající se prací na „Společném dokumentu o územním plánování“ – zejména dopravní infrastruktura (návaznost sítí – propojení rozvojových pólů a os).

8 Diskuse v rámci ČR Rámcová pozice ČR k budoucnosti kohezní politiky EU - schválena vládou dne 5. října 2009 (v pořadí třetí aktualizované znění) – hlavní potřeby pro budoucí období :  Dopravní infrastruktura (silniční, železniční).  Malé a střední podnikání, služby obecného zájmu.  Výzkum, vzdělání a inovace; propojení průmyslu s terciárním vzděláváním.  Zaměstnanost - zejména některých sociálních skupin; pružnost pracovního trhu.  Bydlení – dostupnost, sociální soudržnost, energetické úspory.  Ochrana přírodních zdrojů, řešení znečištění povrchových vod, řešení dopadů změny klimatu.

9 Diskuse v rámci ČR Rámcová pozice ČR k budoucnosti kohezní politiky EU – hlavní body:  Důraz na zaostávající státy a regiony; důraz na prorůstové aktivity.  Integrovaný přístup k území – polycentrický rozvoj, vztah „město- venkov“.  Zachování cíle zaměřeného na evropskou územní spolupráci – přeshraniční, meziregionální, nadnárodní, makroregionální.  Rozšíření Fondu soudržnosti i na vědeckovýzkumné projekty.  Využití prostředků i na systematické zvyšování efektivity institucí a profesionalizaci veřejné správy.  Ukazatel výše HDP na osobu (v PPS) – vhodný a postačující ukazatel pro alokaci prostředků.

10 Diskuse v rámci ČR Rámcová pozice ČR k budoucnosti kohezní politiky EU – modely: (zdroj: Aleš Michl)

11 Diskuse v rámci ČR  Intenzivnější zapojení krajů do koncepčních debat o budoucí kohezní politice – nová „Meziregionální poradní skupina“ na pracovní úrovni – aktuální výměna oboustranná informací a účast na formulování Rámcové pozice.  Formulace problémů a budoucích potřeb z hlediska 14 krajů – „bottom-up“ přístup; „místní pohled“.  MMR zajišťuje vypracování 14 krajských analýz zaměřených na socio- ekonomický vývoj a definování hlavních potřeb pro budoucí programové období po roce  Podobná analýza bude zpracována z hlediska měst a obcí – tři skupiny sídel: statutární města, města a obce.  Další rámcová pozice bude vládě předložena v říjnu 2010.

12 Děkuji za pozornost.