Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB. TURECKO - ISTANBUL BRT ©METROBÜS (spojení Evropa – Asie) – 2. nejvytíženější systém BRT na světě: 43 km, 33 zastávek,
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Zklidňování komunikací v městské části Praha 18 - Letňany
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Charakteristické znaky MHD
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
Dopravní a liniové stavby
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Mimoúrovňové křižovatky
PPK vs. 3Dosa Školení dodavatelů geodetických prací, Brno,
Trasování lesních cest
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Přístupnost IDS pro OOSPO
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Zastávky hromadné dopravy. 1.Hlavní trendy úprav Autobusové zastávky  ústup od zastávkových zálivů  spíše zastávky na jízdním pruhu (lze u dvoupruhové.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v. Upravené značky A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Název: Dopravní prostředky-specifikace kamionů Autor: Ing. Jaroslav Vrchota Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast: Logistika - Dopravní.
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, Úřad Regionální rady Dopravní infrastruktura v ROP Datum: Místo: Prezentuje: Praha Jiří.
Nová koncepce systému odměňování za výkon funkce členů zastupitelstev ÚSC Ing. Tomáš Pösl Vedoucí oddělení kontroly Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly.
Tabulky traťových poměrů
Integrovaný regionální operační program
REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU
Navrhování tunelových staveb
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Regionální integrovaná doprava
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Výbory a pracovní skupiny
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Efektivní dopravní obslužnost vybraného mikroregionu Jihočeského kraje
REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
POHYB DVOJKOLÍ A PODVOZKU V KOLEJOVÉM KANÁLU
Dopravní značení Podklad ke cvičení
ING. MARTIN AMBROŽ AŽD Praha s.r.o..
Transkript prezentace:

Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního prvku místních komunikací Ing. Vojtěch Novotný, Ing. Tomáš Javořík, Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy, odbor projektování dopravy ČVUT v Praze Fakulta dopravní, Ústav dopravních systémů 1

Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha 2 Provoz autobusů VHD po tramvajovém tělese?

3 „Proč by autobusy VHD nemohly využít prostor komunikace, který je už tak vyhrazen veřejné dopravě?“  PROSTOROVÉ PREFERENČNÍ OPATŘENÍ Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

4 „Je nesmysl, aby stejným směrem odjížděly spoje veřejné dopravy ze dvou různých zastávek – tramvajové a autobusové...“  SOUSTŘEDĚNÍ NABÍDKY VHD DO JEDNÉ OSY Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

5 „Zastavení přípojného i návazného spoje u stejné nástupní hrany tvoří krátkou, komfortní a kvalitní přestupní vazbu.“  EFEKTIVNÍ ŘEŠENÍ PŘESTUPNÍ VAZEB TRAM-BUS Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

6 Má to oporu v legislativě? V technických normách? Jaké jsou prostorové podmínky? §?

7 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Má to oporu v legislativě? V technických normách? Jaké jsou prostorové podmínky? §? !!  průzkum situace v ČR a definice podmínek

dodatečně zavedený provoz BUS na tramvajovém pásu situace dodatečného zavedení provozu BUS na tramvajový pás, který pro to nebyl primárně konstruován sdružený tramvajový a autobusový pás nový skladební prvek místních komunikací zřizovaný při novostavbách či zásadní rekonstrukcích místních komunikací Terminologie: Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

§ Z hlediska zákona je provoz BUS po tramvajové pásu vyznačením vyhrazeného jízdního pruhu pro autobusy na tramvajovém tělese. Právní úprava v ČR Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

hlavní princip: prostorové proložení parametrů tramvajového pásu dle ČSN a parametrů autobusového pásu dle ČSN Stanovení prostorových parametrů sdruženého … pásu Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

Při posouzení bylo potřeba kombinovat „silniční“ a „kolejové“ přístupy, a to zejména pro vyřešení otázek: vzájemného bočního míjení všech vozidel provozovaných v profilu tramvajové trati (tj. tramvají a autobusů VHD), respektive vzájemná poloha průjezdného průřezu, stanovení hodnot rozhodných šířkových rozměrů pro umožnění bezpečného provozu autobusů VHD v profilu tramvajové trati – jak v přímé, tak ve směrovém oblouku – a ve sdružených zastávkách. Stanovení prostorových parametrů sdruženého … pásu Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

Základní východiska: osa tramvajového pásu (tramvajové tratě) je totožná s osou autobusového pásu TRAM: poloha vozidla je jednoznačně dána osou tramvajové koleje (obrysem vozidla) BUS: použit prostorový průmět jízdního pruhu pro autobusy ve smyslu „maximálního možného obrysu autobusu“; u rozboru bočních odstupů se předpokládá pohyb BUS v ose jízdního pruhu Šířkové rozbory v přímé Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

13 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

14 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

15 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

Základní východiska: TRAM: vedení vozidla jednoznačně dáno tramvajovou kolejí rozšíření obrysu tramvajových vozidel ve směrovém oblouku dle ČSN (s přesností na mm v závislosti na poloměru) BUS: jiné chování silničních vozidel v oblouku – vlečné křivky rozšíření jízdního pruhu ve směrovém oblouku dle ČSN (dáno tabelárně pro vybrané druhy poloměrů) Šířkové rozbory ve směrovém oblouku Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

17 Princip: stanovení reálné osy pásu posouzení vnější a vnitřní části oblouku zvlášť pro vnější i vnitřní část jsou posouzeny prostorové nároky tramvajové i autobusové dopravy, směrodatná hodnota rozšíření je ta vyšší Šířkové rozbory ve směrovém oblouku Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

18 TRAM BUS „vnitřní pruh“ (Ri) (Re) „vnější pruh“ Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

21 Základní východiska: v prostoru zastávky dosahují vozidla VHD poměrně malé rychlosti základ: parametry tramvajových zastávek + ověření, zda vyhovují provozu autobusů Šířkové rozbory ve sdružené zastávce Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

22 Šířkové rozbory ve sdružené zastávce Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

23 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

zřizuje se standardně jako nezvýšený (usnadnění nájezdů BUS na TT a sjezdů z něj) optimálně fyzicky oddělený od ostatních jízdních pruhů je třeba věnovat pozornost konstrukci krytu tratě a zimní údržbě sdruženého pásu Sdružený tramvajový a autobusový pás nový skladební prvek místních komunikací Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

označenínázev skladebního prvkušířka [m]použití poznámka sdružený tramvajový a autobusový pás 7,00 (6,50 ve stísněných poměrech) při novostavbách a rekonstrukcích místních komunikací zřizován standardně jako nezvýšený a fyzicky oddělený od ostatních jízdních pruhů  Návrh doplnění ČSN , Tabulky 3 – Skladební prvky místních komunikací šířkové poměry osová vzdálenost kolejí základní šířka jízdního pruhu pro autobusy šířka sdruženého tramvajového a autobusového pásu v přímé šířka sdruženého tramvajového a autobusového pásu ve směrovém oblouku ve stísněných poměrech v nestísněných poměrech  Přehledová tabulka šířkových parametrů sdruženého tramvajového a autobusového pásu Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

Děkujeme za pozornost… Ale ještě to není vše! Ing. Vojtěch Novotný, Ing. Tomáš Javořík, Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy, odbor projektování dopravy ČVUT v Praze Fakulta dopravní, Ústav dopravních systémů

nfo nový odborný web zabývající se problematikou preference VHD Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha pro projektanty, státní správu a samosprávu a dopravní odborníky ČVUT v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravních systémů projekt „PREFOS“