Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Zobrazení rovinným zrcadlem
OPTIKA.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Lom světla.
Paprsková optika hanah.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
Digitální učební materiál
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
OPTIKA. SVĚTELNÝ PAPRSEK PO DOPADU : 1) ODRAZÍ SE 2) JE POHLCEN 3) PRONIKNE DO PROSTŘEDÍ PŘI PRONIKNUTÍ SVĚTELNÉHO PAPRSKU ZÁVISÍ NA:  Typu prostředí.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
L OM SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Základní vlastnosti světla
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_238 Ročník: 7. Sada: Fyzika Druh: Prezentace Autor: Mgr. Květoslava Latoňová Název: Lom světla Anotace: Prezentace slouží k výkladu učiva – Lom světla. Objasňuje žákům pojem lom světla, lom ke kolmici a od kolmice, mezní úhel a zabývá se využitím lomu světla. Datum vytvoření: Datum ověření:

Lom světla

Proč? mince ve fontáně se zdají být tak blízko, přesto na ně nedosáhneš veslo ponořené do vody se zdá být zlomeno obr. 1obr. 2

lom světla na rozhraní dvou prostředí: dopadá-li světlo na hladinu, část paprsků se odrazí a část prochází, ale mění svůj směr – láme se ve vzduchu se paprsky šíří vyšší rychlostí – opticky řidší prostředí ve vodě se paprsky šíří nižší rychlostí – opticky hustší prostředí obr. 3

lom ke kolmici: šíří-li se paprsek z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí, nastane lom ke kolmici α β α  βα  β

lom od kolmice: šíří-li se paprsek z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí, nastane lom od kolmice α β α  βα  β

zvláštnosti lomu světla: dopadá-li paprsek kolmo na rozhraní, neláme se – prochází přímo mezní úhel = úhel, při kterém nastane lom do rozhraní zvětšujeme-li úhel dopadu nad hodnotu mezního úhlu, paprsek se neláme, ale odráží – nastává úplný (totální) odraz

relativní index lomu: udává poměr rychlosti šíření světla v látkách, které vytvářejí optické rozhraní; je to poměr rychlosti šíření světla v dané látce s rychlostí šíření světla ve vakuu látkaIndex lomu vakuum1 vzduch1,00026 led1,31 voda1,33 etanol1,36 glycerol1,473 sklo1,5 – 1,9 sůl1,52 safír1,77 diamant2,42

využití lomu světla: optická vlákna světlovody optické přístroje měřící přístroje obr. 4

otázky a úkoly: 1)Uveď příklady lomu světla. 2)Vysvětli, kdy dochází k lomu od kolmice a ke kolmici. 3)Která látka má nejmenší a která největší lom světla? 4)Kde v praktickém životě využíváme lomu světla?

zdroje: obr. 1: RÉVAYOVÁ, Katerína. blog.sme.sk [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. Střední odborná škola Otrokovice [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 3: SÁNDOR, Zátonyi. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 4: AUTOR NEUVEDEN. bydlení.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: