Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu.
NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb. Upravuje práci řidičů jako zaměstnanců V silniční dopravě jde o: členy osádky nákladního automobilu nebo autobusu dle nařízení č.561/2006 Sb. nebo AETR zaměstnance údržby pozemních komunikací, kteří zajišťují sjízdnost a schůdnost silnic a místních komunikací zaměstnance městské hromadné dopravy, včetně zaměstnanců městské drážní dopravy a členy osádky autobusu linkové osobní dopravy, u kterého délka žádného ze spojů nepřesahuje 50 km
PRACOVNÍ DOBA ČLENA OSÁDKY NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU NEBO AUTOBUSU
D oba řízení vozidla N akládka a vykládka K ontrola a dohled nad cestujícími při nástupu/výstupu do/ z autobusu Č ištění a prohlídka vozidla S ledování nakládky a vykládky P ráce sloužící k zajištění bezpečnosti vozidla, nákladu nebo cestujících T echnická údržba vozidla A dministrativní práce spojené s řízením vozidla N ezbytná jednání před správními orgány při plněním pracovních úkolů D oba kdy je připraven na pracovišti k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele, zejména čekání na nakládku vykládku, jejíž doba není předem známa
!!!! Do pracovní doby řidiče se započítávají bezpečnostní přestávky v řízení.
MUSÍ SE DODRŽOVAT: 1. DÉLKA PRACOVNÍ DOBY
Je obecně stanovena na 40 hodin týdně ( pro jeden pracovní poměr). Je nejvýše 48 hodin týdně (sjednané pracovní doby se sčítají, když má řidič více prac. poměrů resp. dohod o pracovní činnosti u různých zaměstnavatelů ). Je možné ji prodloužit až na 60 hodin týdně za podmínky, že její průměr bez práce přesčas nepřesáhne za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích určenou týdenní pracovní dobu(tj.40 nebo max. 48 hodin týdně)
2. PRÁCE PŘESČAS
může ji zaměstnavatel nařídit v rozsahu nejvýše 8 hodin týdně a 150 hodin v kalendářním roce může ji zaměstnavatel navýšit po dohodě se zaměstnancem tak, že nesmí přesáhnout v průměru 8 hodin týdně za období 26 týdnů po sobě jdoucích může ji zaměstnavatel navýšit na základě kolektivní smlouvy tak, že nesmí přesáhnout v průměru 8 hodin týdně za období 52 týdnů po sobě jdoucích
3. DÉLKA PRACOVNÍ SMĚNY
smí být max. 13 hodin při splnění požadavku denní doby odpočinku v délce 11 hodin smí být ve výjimečných případech i jiná, ale musí být dodrženy všechny ostatní omezení a limity ( přesčasová práce, doba řízení atd.), např. max. 15 hodin při splnění požadavku denní doby odpočinku v délce 9 hodin smí být v noční době (od 22:00 do 6:00 hod.), max. 10 hod. během 24 hodin po sobě jdoucích bez ohledu na délku práce v noční době ( i když řidič vyjede v 5:30 hod.)
4. DOBA PRACOVNÍ POHOTOVOSTI
není součástí pracovní doby není považována za dobu denního nebo týdenního odpočinku
Pracovní pohotovost člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu je: doba během níž člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu doprovází vozidlo přepravované trajektem nebo vlakem čekací doba na hranicích čekací doba z důvodu zákazu jízdy doba strávená řidičem za jízdy na sedadle spolujezdce nebo na lehátku doba čekání člena osádky autobusu mezi spoji ve veřejné linkové osobní dopravě v rámci linky časově a místně určené jízdním řádem
KAŽDÝ ZAMĚSTNAVATEL písemně požádá člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě o stejnopis evidence pracovní doby odpracované u jiného zaměstnavatele, ten je povinen ho neprodleně poskytnout uchovává evidenci pracovní doby a pracovní pohotovosti člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě po dobu nejméně 2 let po skončení jednotlivých kalendářních roků
Kontrolní otázky: 1.Vyjmenuj co patří do pracovní doby člena osádky nákladního automobilu? 2.Popiš práci přesčas? 3.Popiš délku pracovní směny? 4.Popiš dobu pracovní pohotovosti?
Použité zdroje: NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 ze dne 6. prosince 2006, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě. BŘEZINA, Jiří. Přehled předpisů v silniční nákladní dopravě. Ostrava: REPRONIS, 2012, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora