Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16 Waldorfská škola, Freinetova moderní škola Téma sady:Pedagogika a psychologie Obor, ročník:Sociální činnost, 4. ročník Datum vytvoření:leden 2014 Anotace: Alternativní školství – Waldorfská škola, Freinetova moderní škola, moderní pedagogické teorie Metodický obsah:Výklad nového učiva, pojmy, upevnění vědomostí
Školy waldorfské Typickým modelem alternativního školství např. v Německu, v Beneluxu, Skandinávii, Švýcarsku, Kanadě, USA Zakladatelem Rudolf Steiner ( ) V současné době jsou v České republice rozděleny na základní a střední školy – tříleté učební obory, čtyřleté gymnázium (Příbram) a čtyřleté kombinované lyceum (Ostrava, Praha, Semily)
Steinerovo pojetí výchovy Jedinci poskytnout svobodu k rozvoji individuálních vnitřních sil a schopností Odmítá státní školu Požaduje volnou školu orientovanou všelidsky Prosazuje žákovskou samosprávu, zdůrazňuje iniciativu žáků Uplatnění tvůrčích a pracovních vyučovacích metod Na těchto principech vzniká r u Waldorfských cigaretových závodů ve Stuttgartu první waldorfská škola
Znaky Waldorfské školy 1. Maximální rozvoj aktivity žáků 2. Důraz na estetickovýchovné předměty, na výchovu pracovní a jazykovou 3. Výchova náboženská v duchu křesťanské morálky 4. Ruší se tradiční vyučovací hodiny, vzdělávací činnost probíhá v časových blocích - epochy
5. Neexistují osnovy, o obsahu vyučování svobodně rozhoduje učitel se žáky 6. Místo známkování tzv. charakteristiky žáků s doporučením pro další rozvoj 7. Pozitivní atmosféra školy a osobnost učitele ( silný výchovný činitel) Znaky Waldorfské školy
Freinetova moderní škola Zakladatelem Célestin Freinet ( ) Tradiční škole vytýká: pasivitu, jednostranný rozvoj intelektu, zanedbávání citové a volní stránky je nezajímavá a nudná, stresuje žáka možným nezdarem (formami nátlaku a trestu)
Znaky moderní školy 1. Základním principem - aktivnost - aktivita pracovní 2. Práce má uspokojovat přirozené potřeby žáků, žák má mít možnost práci si zvolit, využít vlastní postup, vlastní tempo 3. Kázeň - ne výsledkem nátlaku, má vyplynout z pracovního režimu 4. Výchova probíhá v tvůrčí a radostné atmosféře 5. Činnost dětí je individualizovaná, ale má vést ke kooperaci (spolupráci)
Soubor prostředků moderní školy Školní tiskárna - tisk různých projevů žáků, korespondence se školami, vydávání časopisů Organizovány ankety, konference Umělecké aktivity, činnosti sběratelské, řemeslnické, technické kroužky, exkurze Učebnice nahrazeny školní kartotékou, pracovní knihovnou, časopis, audiovizuální technika Třída uspořádána podle činností
Otázky a úkoly 1. Uveďte, jak jsou v současnosti rozděleny Waldorfské školy v ČR s příklady. 2. Vyjmenujte znaky Waldorfské školy. 3. Co vytýká C. Freinet tradiční škole? 4. Vyjmenujte, co tvoří soubor prostředků moderní školy.
Použitá literatura a obrázek JŮVA V. Stručné dějiny pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 1997, 76 s. ISBN PRŮCHA J; WALTEROVÁ E.; MAREŠ J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN HARTL P.; HARTLOVÁ H. Psychologický slovník.1. vyd. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN X.
Použité zdroje Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.