LIBERALIZACE TRHŮ S ENERGIEMI V ČR A V EVROPSKÉM KONTEXTU II. ročník konference Fungování energetických trhů v ČR a EU: Budoucnost české energetiky a její legislativní rámec Ing. Tomáš Hüner Praha, Žofín, © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2 Liberalizace trhů s energiemi Liberalizace není cíl, ale prostředek ke zvýšení efektivity energetického sektoru, zajištění dodávek a zlepšení energetické náročnosti hospodářství Přeskupování sil v rámci změn akcionářských struktur energetických subjektů je důsledkem liberalizace, nikoliv nástrojem Liberalizace přibližuje energetiku ostatním tržním sektorům V rámci trhu je úspěšný ten subjekt, který získá obrat a zisk u spokojeného zákazníka, který akceptuje produkty a služby za daných podmínek
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 3 Liberalizace v praxi z pohledu zákazníka Předpoklady Snižování cen po liberalizaci, které zajistí boj o zákazníka Širší škála produktů a služeb Individuální přístup spolupráce při řešení zákaznických problémů Moderní způsob komunikace Široký přístup k informacím Realita je v mnoha případech právě opačná, především ve cenové oblasti.
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 Pro funkční trhy s energiemi je třeba zajistit: Kvalitní legislativu Kvalitní regulaci Nastavení pravidel pro funkční trhy s energiemi Odstranění problémů při realizaci Komplikované vyhlášky, legislativa Nejasné nastavení informačních toků Pozdní zahájení přípravy IS/IT pro OTE (obchod) Ochranářská opatření v oblasti mezinárodní spolupráce Malé využití krátkodobého trhu (OKO) Vstup relativně malého počtu hráčů, protože musí být finančně silní (C-F), mít alespoň minimální nicméně finančně náročné vybavení IS/IT Unbundling činností
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 5 Liberalizace trhů s energiemi v ČR a EU v praxi Změna vlastnických struktur (pohlcování slabších) i v souvislosti s privatizací státních podílů v členských státech EU) Minimální investice do nových zdrojů (i v IPP`s) Postupný útlum investic do sítí Skladba ceny přenos + distribuce + silová + systémové služby (odchylka) dává možnost odlišit se víceméně jen v neregulované části Odlišení cenové je minimální Snaha odlišit se v doplňkových službách (např. přebírání odpovědnosti za odchylku poradenství, apod) Překmitnutí systému z technické polohy do polohy obchodní Boj o zákazníka
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 6 Vazba mezi liberalizací a privatizací nS tvorbou pravidel hry energetického trhu úzce souvisí i způsob prodeje státních podílů akcií v důlních a elektroenergetických společnostech. nZpůsob prodeje státních podílů velmi silně ovlivňuje fungování trhu. nMajitel (stát) by měl mít na zřeteli podobu liberalizovaného trhu a podle toho stanovovat privatizační pravidla.
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 Problémy se zaváděním trhu v ČR a členských státech EU nNastavení podmínek pro investování v energetickém sektoru. nZpůsob zavádění netržních mechanismů do tržního prostředí (povinný výkup z obnovitelných zdrojů) v zájmu životního prostředí, zdraví a životů obyvatel nNeprovázanost legislativ jednotlivých členských států EU nNedostatečné kapacity mezinárodních propojení národních přenosových soustav nNeexistence evropských institucí podporujících trhy s energiemi (evropský regulační a antimonopolní úřad)
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 8 Výhled Zaměření opět na techniku (zajistit rovnováhu mezi technickými a obchodními aktivitami) Lokalizace zdrojů vyvolává potřebu posílení mezinárodního propojení (interconnections) Výstavba nových zdrojů (náhrada stávajících dožívajících) Propojení UCTE a RAO - UES resp. zemí SNS EU standardy dodávek
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 9 Závěr z pohledu ČR Prosazovat původní záměr liberalizace, jako prostředku ke zvýšení efektivity energetického sektoru, zajištění dodávek, snížení energetické náročnosti hospodářství a zreálnění cen pro zákazníky Stát prostřednictvím kontroly a nastavením pravidel by měl zajistit efektivní alokaci zdrojů (rozvoj výroby, sítí, využití pozice tranzitní země, zabezpečení soběstačnosti, spolehlivosti a udržitelného rozvoje) Zvýšit konkurenci na straně výrobců a dodavatelů energií
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 10 Evropský pohled nPodpora staveb mezinárodních propojení jakékoliv napěťové hladiny ze strukturálních fondů EU nPozitiva mezinárodních propojení nVytváří stabilnější elektroenergetickou soustavu na evropské úrovni, která zvyšuje spolehlivost dodávek elektrické energie, podpoří trh, zvýší tlak na efektivitu výroby elektrické energie a sníží cenu pro konečné spotřebitele nSilné subjekty národních trhů se brání rozšiřování mezinárodních propojení pod záminkou bezpečnosti provozu národních elektroenergetických systémů a jiných technických argumentů
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 11 Evropský pohled nMezinárodní spolupráce na technické (dispečerské) úrovni v rámci UCTE reálně funguje nTrhy jsou budovány převážně na národních úrovních, mezinárodní obchod není dostatečně rozšířen nZ dlouhodobé perspektivy se dá reálně očekávat další otevírání trhů na mezinárodní úrovni, což si vyžádá synchronizaci technických a obchodních dispečinků v rámci EU
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 12 Následné kroky, aby evropský trh byl realitou nZajistit jednotnou legislativu včetně jejího zavedení do praxe členských států, na základě shodného vnímání obsahu zákonů a vyhlášek nSladění technické a obchodní platformy na mezinárodní úrovni nZajistit fungování evropského regulátora nZajistit fungování evropského antimonopolního úřadu včetně udílení sankcí při porušování tržních mechanismů na základě mezivládních dohod V opačném případě bude evropský trh fikcí.
2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu 13 kontakt Děkuji za Vaši pozornost. Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo průmyslu a obchodu Na Františku PRAHA 1 Tel.: Fax: