Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Advertisements

Česká kultura v 16. století renesance
Gotická kultura a vzdělanost
Gotická kultura.
DUM (digitální učební materiál)
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Ve znamení gotického slohu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
pol. 12. století - konec 15. stol.
GOTIKA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_206_Gotika Šablona Identifikátor školy:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_ 32_ INOVACE _03_10_gotická kultura
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VI_3_06: Gotika - prezentace Šablona číslo: VI Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 06 Autor: Mgr. Radmila Smolíková

Anotace: seznámení s obdobím gotiky. Očekávaný výstup: žáci se seznámí s kulturou gotiky (architektura a její prvky, univerzity, písemnictví, vynález knihtisku) Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12– 13let Klíčová slova: gotika, knihtisk, univerzita, Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, sešit, psací potřeby Potřebný čas pro výuku DUM: 35 – 40 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům prezentuje látku na interaktivní tabuli a žáci potom ústně rekapitulují získané vědomosti. V následující besedě si připomenou některé památky gotické architektury. Žáci si učiní krátký zápis do sešitu.

Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 2. vydání. Liberec: Dialog, 2010.

Školy vzniklé u biskupství a klášterů – zde studovali budoucí kněží, řeholníci a další zájemci o studia na univerzitě. Školy městské – zde studovali budoucí obchodníci a městští úředníci, řemeslníci, zájemci o studia na univerzitě. Univerzity – nejvyšší možné vzdělání.

V čele byl volený REKTOR. Úplná univerzita se skládala ze čtyř FAKULT (artistická, teologická, právnická, lékařská). V čele každé fakulty byl volený DĚKAN. Na fakultách vyučovali MISTŘI, DOKTOŘI. V kterém roce byla založena Univerzita Karlova? Znáš nějakého Mistra, který zde vyučoval? Co se vyučovalo na jednotlivých fakultách?

Univerzita Karlova byla založena v roce Na Univerzitě Karlově vyučoval například Mistr Jan Hus. Fakulta artistická připravovala zájemce ke studiu na ostatních třech fakultách. Fakulta teologická se věnovala církevnímu učení. Fakulta lékařská se věnovala vzdělávání v medicíně. Fakulta právnická vzdělávala budoucí právníky a soudce.

Světská literatura naučné knihy – cestopisy hrdinské příběhy, milostné básně, rytířské písně, studentské písně, lidové hry Bible, bohoslužebné knihy, kázání, zpěvníky, legendy, pojednání o náboženských otázkách Náboženská literatura

Jako vynálezce knihtisku bývá uváděn Jan Gutenberg. V roce 1450 vytiskl několik kratších textů a v roce 1452 první Bibli. Do konce 15. století bylo v Evropě 930 tiskáren. V českých zemích se tisk šířil velmi rychle. V Plzni byla první kniha vytištěna v roce V Praze kolem roku 1500 pracovaly již tři tiskárny. Napadá tě, na kterou oblast mohl mít vynález knihtisku pozitivní vliv?

Vynález knihtisku a jeho rozšíření mělo za následek zlevnění tisku a ceny knih. Knihy se tak staly přístupnější širšímu okruhu čtenářů a to vše vedlo k růstu vzdělanosti světských vrstev.

Architektura světská  Pro panovníka – k bydlení, reprezentaci, správě, obraně.  Pro šlechtu – hrady, paláce a tvrze.  Pro měšťany – domy, paláce, radnice, hradby, mosty, solnice, …..  Katedrály, kostely, kaple.  Obydlí duchovních – paláce papeže.  Kláštery, koleje, špitály. Architektura církevní

vitráž rozeta relikviář polychromie pieta chrlič arkády opěrný systém fiála

Vitráž – obrazec v okně nebo na desce složený z barevných sklíček. Rozeta – kruhové okno zdobené kružbami. Relikviář – schránka na relikvii. Polychromie – mnohobarevnost. Pieta – zobrazení Panny Marie s tělem Krista sňatého z kříže. Chrlič – zařízení k odvádění dešťové vody ze střechy. Arkády – oblouky na sloupech nebo pilířích. Opěrný systém – pilíře u vnější zdi kostela, které zachycují tlaky klenby. Fiála – zdobený vrchol opěrného pilíře.