Tereza Janderková.  suite (fr. = sled, sada)  sled několika tanečních skladeb  pěstovala se především v baroku (17. a 18. století) → GB, F, D  jednotlivé.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Advertisements

Fryderic Chopin.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Společenské TANCE Občanská výchova 7. ročník
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
zpracovaný v rámci projektu
POZNÁVEJ HUDEBNÍ SKLADATELE. v této úvodní části pracujte v základním nastavení PowerPointu, nikoliv v režimu prezentace v případě, že je k dispozici.
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Varhany.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Fagot Eva Michalisková.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Madrigal a Fuga.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
JOHANN SEBASTIAN BACH.
SALSA.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Hudba Rakousko-Uherska Autor: Květa Stejskalová. Rakousko-Uhersko byl státní útvar, který existoval v letech 1867 – Rakousko-Uhersko byl státní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_347_Tanec, balet AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
 Složité hudební dílo  Skladba pro symfonický orchestr  Rozvoj od klasicismu.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Druhy skladeb a hudební formy
HUDBA V BAROKU.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Tereza Šípková, sekunda
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Johann Sebastian Bach
Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Gymnastika I. – Společenské tance Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Tance Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_14_TANCE Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu:
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
R USKÁ HUDBA Martin Otýpka. R USKO - INFORMACE Státní zřízení: federativní republika Hl. město: Moskva Rozloha: asi tisíc km 2 Počet obyvatel:
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_HUDEBNÍ VÝCHOVA_Z ČEHO SE SKLÁDÁ HUDBA? Název: Z.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Swing Rebeka vitová.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Hudební výrazové prostředky
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
FILIP SMIČKA Prezentace pod vedením Mgr. Barbory Pacalové
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Eliška Smýkalova VĚK: 10 Škola: 3 ZŠ, Šumperk.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Základní hudební pojmy
Název školy: Základní škola Netvořice
Renesancia a Barok.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Dějiny hudby a její osobnosti
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Tereza Janderková

 suite (fr. = sled, sada)  sled několika tanečních skladeb  pěstovala se především v baroku (17. a 18. století) → GB, F, D  jednotlivé části - tance jsou stylizované (tzn. určené k poslechu, ne k tanci)  tance měly zpravidla stejný motiv a většinou stejnou tóninu  suity byly obvykle psány pro klávesové nástroje  části se liší charakterem  pravidelné střídání rychlých a pomalých částí (tempo, princip kontrastu)  jednotlivé části mají také jiný takt → (specifický rytmus tance)  tance se hrály v předem určeném pořadí bez delších přestávek  na začátek se také často vkládalo preludium  Po jednotlivých částech suity se netleská!

Spojením několika tanců do jednoho cyklu vznikla suita. Původně se jednalo o dvojici tanců, kdy pomalou a v sudém taktu hranou pavanu vystřídala třídobá rychlá gagliarda, jež zpracovávala hudbu pavany. Jak se měnila obliba tanců, proměňovala se i suita. Ustálilo se užití čtyř tanců: allemande, courante, sarabande a gigue. K nim se přidávaly další tance, nebo také části netaneční.

Allemande je původně německý tanec v sudém taktu s předtaktím, v mírném tempu. Pohyb v šestnáctinových hodnotách využívá ve vrcholném baroku komplementárního rytmu. Courante je mírně rychlý tanec v lichém taktu s předtaktím. U J. S. Bacha se vyskytuje i v taktu sudém. Přesouvání akcentu v průběhu skladby způsobuje v průběhu skladby faktické střídání metra třídobého a dvoudobého.

Sarabande je pomalý, vážný tanec španělského původu v lichém taktu bez předtaktí. Vyznačuje se charakteristickým tečkovaným rytmem a homofonním zpracováním. Gigue je závěrečným tancem barokní suity. Je v rychlém tempu a v lichém taktu, s předtaktím. Výjimkou je gigue v taktu sudém, kde charakter „triolového“ frázování čtvrťová - osminová nota nahrazuje ostřejší rytmus tečkovaný.

Čtyřdílná barokní suita bývá doplňována o další tance. Největší oblibě se těšil menuet, jeho popularita vydržela až do počátku 19. století. Je to tanec mírného tempa v lichém taktu, v baroku bez předtaktí. Gavota je tanec sudý, mírného tempa. Předtaktí tvoří dvě čtvrťové hodnoty, tedy polovina taktu.

Bourrée je tanec rychlý, v sudém taktu, s předtaktím. K rychlým tancům patří ještě rigaudon, anglaise a passepied. Sarabandě je podobný pomalý loure. Často se vyskytoval i tanec polského původu – polonaise. Toto jsou jen vybrané z celé řady tanců barokní suity.

Z netanečních části je třeba jmenovat vstupní část preludium – užívala se i jiná označení: preambullum, sinfonia, ouvertura a další, nebo jen označení tempa, například grave. Uvnitř suity býval zařazován zpěvný air, nebo také např. ciacona, variace, rondeau [rondó] atd. Suitu mohlo ukončit presto.

- taneční charakter - stejné nástrojové obsazení - monotematičnost jednotlivých částí - shodná tónina všech částí - dvoudílnost formy tanců - tonální plán uvnitř tanců, vztah hlavní a dominantní tóniny

 v klasické suitě se tance ustálily v tomto pořadí:  allemande [almán]  courante [kurán]  sarabande  gigue [žig]  mezi 2 poslední tance se dále vkládaly :  menuet, gavota, bourrée [buré], passepied ​ [paspjé]  netaneční části: preludium, air, ciacona…

 Suita pro klávesové nástroje  J.S.BACH: 6 anglických suit, 6 francouzských suit  Komorní sonáta  sled tanečních a výjimečně i jiných netanečních vět  Baletní a orchestrální suita  Grieg - Peer Gynt - orchestrální suity I a II  Čajkovskij – suita z baletu Louskáček  Aaron Copland's suita z baletu Appalachian Spring.

 Johann Sebastian Bach   Arcangelo Corelli   Petr Iljič Čajkovskij 

 partita (od 17. stol.)  ordre - řada hudebních kusů  ouvertura (v 18. stol.) - sled vět pojmenovaných po úvodním kuse; ale též obecně název pro předehru  potpourri  medley

 