Výzkum veřejného mínění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Marketingový výzkum.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
„Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Sociometrie = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů mezi členy skupiny(sympatie,antipatie) SOCIOMETRIE = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů.
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
VÝZKUM ASPEKTŮ PŘEKONTROLOVANOSTI DOPLŇKOVÉ EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ Praha 9
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Spotřebitelský výzkum
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
CZ / /0003 Digitalizace – digitální vysílání jako nová technologie a nový trh Hermes o.s. Czech Digital Group, Newton College Jan Vávra,
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Případová studie Seminář 2014.
ÚSTAV ZEMĚDĚLSKÉ EKONOMIKY A INFORMACÍ V Praze 6. května 2015.
Struktura bakalářské práce
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Specifika účtování ve vybraném zemědělském podniku Autor bakalářské práce: David Limberk Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Oponent bakalářské.
Závěrečná evaluace vzdělávání cílové skupiny, shrnutí projektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Financování a účetnictví základních škol
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Výzkum veřejného mínění
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Transkript prezentace:

Výzkum veřejného mínění Seminární práce do předmětu Regionální informace

Historie pol. 18. Stol. – J.J. Rousseau – pojem „VM“ 1945 – G. Gallup – Americký institut VM 1946 – Československý výzkumný ústav VM W. Lippmann – význam „stereotypů“

Základní pojmy Veřejné mínění – názor skupiny lidí, společnosti, populace Výzkum VM - zvláštní druh sociologického výzkumu. Nezkoumá sociální jevy, vztahy a procesy v celé jejich šíři a hloubce, ale omezuje se na zachycení názorů a postojů nějaké populace. Fáma – informace šířená ústně, pozitivní i negativní, vzniká z nedostatku informací o jevech, které veřejnost zajímají

Výzkum veřejného mínění Výzkum VM probíhá ve 3 základních fázích: fáze přípravná fáze realizační fáze vyhodnocovací

Přípravná fáze zahrnuje tyto etapy : 1. orientace v problému a teoretické uchopení výchozí problémové situace; vyústěním orientační etapy je zpracování námětu výzkumu 2. operacionalizace teoretických konceptů do podoby empirických indikátorů a jejich ověření; jedná se o vytvoření vlastního výzkumného nástroje – dotazníku 3. zpracování projektu výzkumu a jeho metodicko-organizační příprava

Realizační fáze Spočívá ve sběru empirických dat v terénu. Závisí na zvolených výzkumných technikách a metodách. Nejobvyklejší je metoda reprezentativního dotazování technikou standardizovaných řízených face-to-face interview s respondenty vybranými pravděpodobnostním nebo kvótním postupem. Po skončení dotazování odevzdávají nebo odesílají tazatelé výzkumné materiály zpět do výzkumné firmy. Zde se kontroluje splnění dotazovaného úkolu a dochází k úpravě dat pro potřeby statistického zpracování.

Vyhodnocovací fáze Obsahuje etapy: statistická analýza – z datového souboru se připraví základní přehled výsledků interpretace výsledků – poznatky z výzkumu a podrobné výsledky jsou obsaženy v závěrečné zprávě, ve formě tabulek, grafů, schémat a vysvětlujících komentářů prezentace výsledků – demonstrace výsledků s doprovodným komentářem archivace – ve výzkumné instituci pro další použití

Kvantitativní(omnibusový) výzkum VM vícetematické (a multiklientální) výzkumy, prováděné v pravidelných časových periodách jednotnou metodikou. Jde o kvantitativní, reprezentativní výzkumy, obvykle s použitím kvótního výběrového postupu. výhody: - standardní metodika - pravidelná periodicita

Kvalitativní výzkum VM „focus groups“ bývají zjišťovány hlubší názorové struktury, podrobnější představy lidí o určitých záležitostech, jejich náměty na řešení problémů nebo verbální i nonverbální reakce na určité stimuly. je třeba řešit 3 kroky: výběr populací a lokalit výběr a zajištění konkrétních míst provedení příprava scénáře diskuse

Centrum pro výzkum VM zabývá se výzkumem a analýzou veřejného mínění, názory obyvatel zejména na politické, ekonomické a sociální otázky v kontextu vývoje české společnosti a s ohledem na vlivy, kterými je tento vývoj formován. Zjištění svých výzkumů prezentuje CVVM formou tiskových zpráv (vycházejí téměř každý den) a tiskových konferencí, které jsou pořádány na půdě Akademie věd České republiky vždy k aktuálním tématům společenského a politického života. je součástí Sociologického ústavu AV ČR

Volební a stranické preference zjišťování provádí více agentur zabývajících se výzkumem VM včetně CVVM „vrchol“ výzkumů kvalita = reklama pro agentury různé metody výzkumu u jednotlivých agentur obtížné srovnávání výsledků

Financování výzkumných projektů Grantová agentura ČR Grantová agentura Akademie věd ČR ministerstva zahraniční instituce nezávislé nadace a fondy

Využití výsledků vědecké publikace domácí i zahraniční vědecké časopisy konference, semináře orgány státní správy, vláda, parlament vzdělávací instituce apod.

Náklady na výzkum „focus groups“ 48.000 - 54.000  Kč(za jednu skupinu) provádí se ve obvykle čtyřech skupinách Cena zahrnuje: scénář včetně doplňujících psychologických metod organizační zajištění včetně studia moderování rozhovoru odborným pracovníkem videozáznam vyhodnocení metod a výsledků závěrečná zpráva v češtině

Náklady na výzkum „individuální hloubkový rozhovor“ cena výzkumu zahrnuje: psychologických metod organizační zajištění výběr a nábor respondentů z požadované cílové sk. terénní výzkum(kvalifikovaní tazatelé) analýza a vyhodnocení metod zpracování závěrečné zprávy v češtině celková závěrečná zpráva z komb. výzkumů od 35.000Kč

Orientační ceník typických výzkumů

A to je vše!!! Vypracovali: Vlastimil Fiala Jiří Kadlec Děkujeme za pozornost!