EUR-ACE Seminář ČSVTS – Svaz průmyslu a dopravy ČR Praha 14. prosince 2015 Doc. Ing. Daniel Hanus, CSc., EUR ING, AFAIAA Akreditace inženýrských programů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

VOICE of European TeacherS (VOICES) je partnerská síť, která spojuje akademické pracovníky, učitele z praxe, studenty učitelských oborů a instituce, které.
SOUČASNOST A PERSPEKTIVY ČSVTS Jaromír Volf. Historie ČSVTS  Současný ČSVTS je právním nástupcem bývalé Československé vědeckotechnické společnosti,
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
ECVET v Programu celoživotního učení
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
PhDr. Marie HANZLÍKOVÁ FF UK v Praze MŠMT 9/2010 CercleS - CASAJC.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Rektor Zdroj:
SOUČASNOST A PERSPEKTIVY ČSVTS VE VZTAHU KE KULATÉMU STOLU 2014 Jaromír Volf.
Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Akreditace programů nebo institucí ? Akreditace programů a vnitřní hodnocení kvality ? Diskuse nad náměty z doporučení.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
doc. Ing. František HELEBRANT, CSc.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Budoucnost restaurátorů v památkovém zákoně – budoucnost památek, Poslanecká sněmovna České republiky, Současná situace v oblasti praktické.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Použitelnost a výhody Optimedu pro pedagoga Julie Bienertová-Vašků.
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
EURES – vaše práce v Evropě
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ Zkušenosti se zaváděním moderních metod.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Studentská PARDUBICE
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Kvalita terciálního vzdělávání Daniel Münich. Otázky do diskuse Reflektuje navrhovaná reforma terciálního vzdělávání v ČR doporučení Rady z června tohoto.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
1 Ministry of Education, Youth and Sports CZECH REPUBLIC PROGRAM EUREKA – Evropská spolupráce v oblasti aplikovaného a průmyslového výzkumu a vývoje Ing.Josef.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
”Národní tým expertů ” Dům zahraniční spolupráce Národní agentura pro evropské vzdělávací programy.
MANAGEMENT V PODMÍNKÁCH ZEMÍ VÝCHODNÍ EVROPY A RUSKA. Dle strategií České republiky jsou oblasti působení českých podniků na mezinárodních trzích jednou.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Vývoj systému akreditace v evropském kontextu Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Praha.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
ČINNOST FEANI V OBLASTI PÉČE O KVALITU INŽENÝRŮ Seminář ČSVTS – Svaz průmyslu a dopravy ČR Praha 14. prosince 2015 Doc. Ing. Daniel Hanus, CSc., EUR ING,
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
TVIP 2017 Institut environmentálního inženýrství
Ostravská univerzita (1991 → )
Česká inspekce životního prostředí
Systém zajišťování kvality na UK
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Zajištění kvality studijních programů
Zkrácený název projektu: „Rozvoj kompetencí“
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
PROFESNÍ INŽENÝR NOSITEL TECHNICKÝCH INOVACÍ
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Institucionální akreditace
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání
Transkript prezentace:

EUR-ACE Seminář ČSVTS – Svaz průmyslu a dopravy ČR Praha 14. prosince 2015 Doc. Ing. Daniel Hanus, CSc., EUR ING, AFAIAA Akreditace inženýrských programů dle kritérií kvality EUR-ACE ENAEE Framework

EUR-ACE EUR-ACE EURopean Accredited Engineer Založen 28. února 2006 Navázán na Boloňský proces Výsledkem řešení projektu EU Programu Socrates a Tempus 14 Evropských asociací inženýrského vzdělávání ESOPEE „European Standing Observatory for the Engineering Profession and Education“ FEANI byla jednou z institucí podílejících se na řešení projektu Cíl EUR-ACE: Zvýšení kvality a konkurenceschopnosti vzdělávacího systému v oblasti vzdělávání inženýrů v Evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání Usnadnění pracovní mobility inženýrů Zvýšit individuální a kolektivní schopnost inženýrů plnit potřeby ekonomiky a společnosti v Evropě

EUR-ACE KRITÉRIA HODNOCENÍ KVALITY ENAEE – European Network of Accreditation of Engineering Education Nezisková mezinárodní organizace, která uděluje autorizaci konkrétním akreditačním agenturám k provádění hodnocení inženýrských studijních programů na technických univerzitách a k udělování známky kvality EUR-ACE Hlavním cílem ENAEE je sloužit společnosti tím, že propaguje vysokou kvalitu inženýrského vzdělávání v Evropě i ve světě a vybudovat panevropský systém pro akreditaci inženýrských studijních programů ENAEE je koncipován na principu decentralizovaného systému hodnocení dle jednotných akreditačních kritérií, který vede k panevropskému uznávání národních akreditačních rozhodnutí ENAEE publikuje akreditační standardy, které jsou závazné pro autorizované akreditační agentury ENAEE je tedy garantem kvality a udělených známek kvality EUR- ACE, ale sám akreditace neprovádí ENAEE vede databázi inženýrských studijních programů, kterým byla udělena známka kvality EUR-ACE V současnosti je uvedeno v databázi EUR-ACE více než 1800 inženýrských studijních programů z více než 300 technických univerzit z 28 zemí Evropy a světa

EUR-ACE PRINCIP HODNOCENÍ KVALITY Hodnocení kvality inženýrských studijních programů dle standardů ENAEE – podmínka pro udělení známky kvality EUR-ACE spočívá v: 1) HODNOCENÍ KVALITY TECHNICKÉ UNIVERZITY 2) HODNOCENÍ KVALITY INŽENÝRSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU NUTNOU PODMÍNKOU PRO UDĚLENÍ ZNÁMKY KVALITY EUR-ACE INŽENÝRSKÉMU STUDIJNÍMU PROGRAMU JE SPLNĚNÍ KRITÉRIÍ KVALITY V OBOU KATEGORIÍCH

EUR-ACE KRITÉRIA HODNOCENÍ KVALITY Současné standardy pro provádění hodnocení kvality vydané ENAEE v květnu 2015 EASFG – EUR-ACE Accreditation Framework Standards and Guidlines jsou kompatibilní s Framework of Qualifications for the European Higher Education Area (EQF) Požadavky ENAEE na kvalitu managementu studijních inženýrských programů jsou plně kompatibilní s Evropskými standardy k provádění hodnocení inženýrských studijních programů na technických univerzitách Standards and Guidlines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) Standardy ENAEE zahrnují požadavky a stanoviska hlavních partnerů inženýrského vzdělávacího systému – studentů, vysokých škol technických, zaměstnavatelů, inženýrských asociací a akreditačních agentur Na rozdíl od dosavadních hodnocení kvality a akreditací prováděných národními akreditačními agenturami, jsou kritéria kvality zaměřena především na dosažené výstupy vzdělávacího systému: Outcomes oriented

EUR-ACE KRITÉRIA HODNOCENÍ KVALITY NABYTÉ PROFESNÍ KOMPETENCE ABSOLVENTA Princip hodnocení kvality inženýrských studijních programů EUR-ACE spočívá v průkazu nabytých znalostí absolventa v oblasti A) NABYTÉHO POROZUMNĚNÍ - znalostí teoretických základů a dovedností tvůrčího používání inženýrských disciplín B) ZÍSKANÝCH SCHOPNOSTÍ tyto znalosti a dovednosti aplikovat při řešení konkrétních inženýrských projektů Oblasti průkazu nabytých znalostí, dovedností a profesních kompetencí absolventa inženýrského studijního programu: ZNALOST A POROZUMNĚNÍ STUDOVANÉHO OBORU INŽENÝRSKÁ ANALÝZA INŽENÝRSKÝ DESIGN INŽENÝRSKÁ PRAXE SCHOPNOST INŽENSKÉHO ÚSUDKU SCHOPNOST TÝMOVÉ SPOLUPRÁCE A KOMUNIKACE VĚDOMÍ VÝZNAMU CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

EUR-ACE KRITÉRIA HODNOCENÍ KVALITY TECHNICKÁ UNIVERZITA Princip hodnocení kvality technických univerzit zajišťujících výchovu inženýrů dle kritérií EUR-ACE spočívá v průkazu systému řízení školy, který MUSÍ splnit pět základních požadavků: Základní požadavky kladené na systém řízení technické univerzity: ZAJIŠTĚNÍ DOSAŽENÍ CÍLŮ VYUČOVANÉHO INŽENÝRSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU ZAJIŠTĚNÍ VÝUKOVÉHO A STUDIJNÍHO PROCESU VEDOUCÍHO K PRŮKAZU DOSAŽENÍ POŽADOVANÝCH PROFESNÍCH KOMPETENCÍ ABSOLVENTŮ ZAJIŠTĚNÍ ODPOVÍDAJÍCÍCH ZDROJŮ A LOGISTIKY, KVALIFIKOVANÝ UČITELSKÝ SBOR,VYBAVENÍ VÝUKOVÝCH PROSTOR, LABORATOŘÍ, ZAJIŠTĚNÍ PRŮMYSLOVÉ PRAXE STUDENTŮ PŘEDPISY PRO PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ A STUDIJNÍ PŘEDPISY, MONITORING STUDIA SLEDUJÍCÍ STUDENTA OD PŘIJETÍ PO UKONČENÍ STUDIA VNITŘNÍ SYSTÉM HODNOCENÍ STUDIA – SEBEHODNOTÍCÍ ZPRÁVY A STUDENTSKÁ ANKETA

SEZNAM SOUČASNĚ AUTORIZOVANÝCH AKREDITAČNÍCH AGENTUR ENAEE 1. ASIIN–Fachakkreditierungsagentur für Studiengänge der Ingenieurwissenschaften, der Informatik, der Naturwissenschaften, und der Mathematik e.V. Germany 2. CTI – Commission des titres d'ingénieur, FRANCE 3. Engineering Council UK 4. Engineers Ireland 5. Ordem dos Engenheiros, Portugal 6. AEER – Association for Engineering Education in Russia. 7. MÜDEK – Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programmes,Turkey. 8. ARACIS – The Romanian Agency for Quality Assurance in Higher Education, Romania 9. QUACING – Agenzia per la Certificazione di Qualità e l’Accreditamento EUR- ACE dei Corsi di Studio in Ingegneria, Italy 10. KAUT - Accreditation Commission of Universities of Technology, Poland 11. OAQ - Organ für Akkreditierung und Qualitätssicherung der Schweizerischen Hochschulen, Switzerland 12. ANECA - National Agency for Quality Assessment and Accreditation of Spain, in conjunction with IIE – Instituto de la Ingeniería de España, Spain 13. FINEEC - Korkeakoulujen arviointineuvosto KKA, Finland 14. ZSVTS – Zväz slovenských veděckotechnických spoľočností, Slovenská republika

EUR-ACE ZÁVĚR SOUČASNĚ UDĚLOVANÉ AKREDITACE AKREDITAČNÍ KOMISÍ ČESKÉ REPUBLIKY JE ZALOŽENA NA PRŮKAZU VSTUPŮ – INPUT ORIENTED SOUČASNÝ SYSTÉM HODNOCENÍ KVALITY JE OBECNĚ APLIKOVÁN NA VŠECHNY OBORY A OBLASTI TERCIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE A NENÍ SPECIFICKÝ PRO OBLAST INŽENÝRSKÉHO STUDIA INŽENÝRSTVÍ JE VELMI SPECIFICKOU OBLASTÍ A LIŠÍ SE PODSTATNĚ OD VĚDECKY A UNIVERZITNĚ ZAMĚŘENÉ VÝCHOVY ABSOLVENTŮ PŘÍRODNÍCH VĚD HODNOCENÍ KVALITY DLE STANDARDŮ ENAEE JE NADSTAVBOU NAD DOSUD PROVÁDĚNÝMI HODNOCENÍMI KVALITY INŽENÝRSKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ NÁRODNÍMI AKREDITAČNÍMI KOMISEMI – ZAMĚŘENO NA PRŮKAZ NABYTÝCH PROFESNÍCH KOMPETENCÍ – OUTPUT, též OUTCAMS ORIENTED