Vegetační stupně, trofické a hydrické řady na příkladu střední Evropy Sestavil RNDr. Martin Culek, Ph.D. s využitím podkladů RNDr. Ing. M. Kynčla (str.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vegetační stupně na příkladu střední Evropy
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.7 Povrch Evropy Téma: Česká republika jako součást Evropy Číslo.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Povrch dnešní krajiny povrch ČR je pestrý – střídají se roviny, pánve, kotliny a vysočiny nejvyšší pohoří se rozkládají při státní hranici.
Neživá příroda ve vztahu k flóře a vegetaci. Charakter vegetace ČR souvisí s: polohou ději, které proběhly v minulosti geologickou stavbou klimatem členitostí.
Stepi Natálie Prokopová.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor:Mgr. Pavla Jeníková Reg.číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název.
Voždová Lenka Lužická oblast (lugikum) Cháb, J. – Stráník, Z. – Eliáš, M. (2007): Geologická mapa České republiky 1 : – Čes. Geol. Služba,
Krušné hory Aneta Stehnová. Informace  Krušné hory, dříve též Rudohoří(německy Erzgebirge) jsou geomorfologických celek a pohoří podél česko-německé.
Chráněná území ČR Vypracoval Mgr. Pavel Daněk. Chráněná území Chráněná území jsou místa, kde jsou přírodní složky uchovávány v co nejpřirozenějším stavu.
RISKUJ ČESKÁ REPUBLIKA (fyzickogeografická část) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Zábranská. Dostupné z Metodického.
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Zvláště chráněná území ČR Číslo: EU DUM 6_15 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová.
Horská služba ČR NONSTOP SOS
KRKONOŠSKÝ NÁRODNÍ PARK Linda Kotounová Šárka Háková.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
P OVRCH Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s povrchem ČR.
TYPY HORNIN A JEJICH CHEMIZMUS
Rozmanitost reliéfu v ČR
VY_52_INOVACE_46_Geomorfologické celky ČR
TYPIZACE EKOSYSTÉMŮ.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Identifikátor materiálu: EU
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Vzdělávací materiál: Olomoucký kraj Operační systém:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
Savci biomů světa 8. ročník.
Přizpůsobivost rostlin
Czš Veselí nad Moravou Nikola Gajdoštíková 9.B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Vytápění Tepelné ztráty
VÝŠKOVÁ STUPŇOVITOST V ČR
Člověk a jeho svět Vlastivěda
SLOVENSKO. SLOVENSKO POLOHA V RÁMCI EVROPY1 SLOVENSKO hlavní město Bratislava rozloha cca km2 počet obyvatel cca náboženství římští.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
TÉMA: Národní parky a chráněné krajinné oblasti
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_52_INOVACE_41_Geologický vývoj ČR
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Základní společenstva – skály a hory
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
zpracovaný v rámci projektu
KRKONOŠE a PODKRKONOŠÍ
Česká republika jako součást Evropy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Klimatologické indexy Zadání cvičení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál pro 8.ročník
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Kůrovcová situace v NPŠ v roce 2009
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_18.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Usazené horniny = sedimenty
ŠABLONA III/2 POHOŘÍ - OPAKOVÁNÍ
Stepi název step vznikl v ruštině pro travnaté
Ekoelement (ekologický prvek)
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
2. Centrální gravitační pole
Vývoj prostorové struktury sídel a komunikací Příklad využití starých map a nástrojů GIS Geografické aspekty středoevropského prostoru Brno,
Transkript prezentace:

Vegetační stupně, trofické a hydrické řady na příkladu střední Evropy Sestavil RNDr. Martin Culek, Ph.D. s využitím podkladů RNDr. Ing. M. Kynčla (str. 7.), C. Trolla (str. 5 a 6) a fotografií z publikací Chráněná území ČR, z Internetu i vlastního archívu.

Výšková stupňovitost - orobiomy Podstata: rozčlenění pohoří na vertikální fg. stupně – orobiomy (vegetační stupně). Příčina: 1. Změna teplotních charakteristik s nadmořskou výškou, hl. prům. roč. T., ale i amplitud denních, ročních => vegetač. doba. 2. Změna srážkových charakteristik s nadmořskou výškou, hl. úhrnů a rozložení srážek v roce, ale i vzrůst horizontál. srážek.

Sled orobiomů (veget. stupňů) dán: FG pásmem (geobiomem) Polohou a orientací horské soustavy v rámci FG pásma Teplotní a Srážkovou kontinentalitou / oceanitou Regionálními specifiky bioty Sled vegetačních stupňů modifikován polohou horského hřbetu v horské soustavě: 1. Na návětrné // závětrné straně horské soustavy – bariérový efekt =►srážky + főhny 2. V jižní ☺// severní ☻ části horské soustavy – bariérový efekt => teplo 3. Na okraji // uvnitř horské soustavy => horská kontinentalita

Sled vegetačních stupňů a charakter jejich hranice v detailu dotváří: Orientace svahů ke Slunci a větrům Odvívání a akumulace sněhu Teplotní inverze a teplé zóny Geologický substrát (chemismus, zrnitost…) Georeliéf (skalní plotny, deprese ….) Reliéfotvorné procesy (mury…) Antropogenní činnost vč. pastvy

Svět - Orobiomy srážkově bohatých oblastí

Svět - Orobiomy srážkově chudých oblastí

Vegetační stupně v ČR – Málo závisí na veget. stupni: borovice, osika, bříza, olše, lípy nazvány podle dominujících dřevin

Závislost vegetačních stupňů na nadmořské výšce a orientaci svahů

Vegetační stupně (v.s.) střední Evropy 1. V.s. dubový přes 9 0 přes 170 dní 3,4 % 2. V.s. buko-dubový 8,5 0 cca 165 dní 14,0 % 3. V.s. dubo-bukový 8 0 cca 155 dní 24,5 % 4. V.s. bukový 6,5 0 cca 145 dní 42,6 % 5. V.s. jedlovo-bukový 5,5 0 cca 130 dní 12,9 % 6. V.s. smrko-jedlo-bukový 4 0 cca 115 dní 2,1 % 7. V.s. smrkový 2 0 cca 80 dní 0,4 % 8. V.s. klečový (subalpínský) 1 0 cca 50 dní 0,05 % 9. V.s. alpínský -1 0 pod 20 dní 0,00 % 10. V.s. subnivální -2,5 0 0 dní V.s. nivální pod -3,5 0 0 dní - Vegetační stupeň Prům. roční T Prům. T d nad 10 0 % plochy ČR

Horní hranice lesa Horní hranice lesa obecně stoupá: K rovníku - vyšší teploty (=►veg. obd.) Do nitra kontinetů - zonální kontinentalita Do středu horské soustavy - horská kontinentalita. S vyšší biodiversitou horských stromů

Horní hranice lesa ve střední Evropě (přibližné hodnoty) Harz (Brocken 1142 m) – 1050 m Krkonoše (Sněžka 1602 m) – 1250 m Jeseníky (Praděd 1491 m) – 1330 m Šumava SZ (Velký Javor 1457 m) – 1300 m Šumava JV (Plechý 1378 m) – nad 1400 m Vysoké Tatry (Gerlach 2655 m) – m Severní Alpy – 1600 m Centrální Alpy (Engaden) – 2100 m Jižní Alpy – 2000 m

1. v.s. - Dubový T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR přes 9 0 přes 170 dní ,4 % Výška v ČR: 148 – 300 (548) m - Děvín Kde: Typické druhy: Využití území:

1. Vegetační stupeň - svahy

1. v.s. – rozvolněný les

1. Vege- tační stupeň - niva

2. V. s. – Bukovo – dubový T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR Oc: 8,2-8,8 0 cca 165 dní ,0 % Kon: do 7, Výška v ČR: 130 – 400 (740) m – Doup. hory. Kde: Využití území: Typické druhy:

2. Vege- tační stupeň

3. v.s. – Dubovo – bukový T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR Oc.: 7,5-8,7 0 cca 155 dní ,5 Kon: 7,0-8, Výška v ČR: 117 – 500 (750) m – Doup. hory. Kde: Využití území: Typické druhy:

3. Vegetační stupeň

4. v.s. - Bukový T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR Oc: 6,1-8,2 0 cca 145 dní ,6 Kon: 5,0-7, Výška v ČR: 120 – 700(840) m – Doup. hory, Javořina Kde: Využití území: Typické druhy:

4. Vege- tační stupeň v Hercy- niku

4. Vegetační stupeň v Karpatiku

5. v.s. – Jedlo-bukový T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR Oc: 5,2-6,6 0 cca 130 dní ,9 Kon: 4,0-5, Výška v ČR: 500 – 1000 (1100) m – JV Šumava Kde: Využití území: Typické druhy:

5. Vege- tační stupeň

5. Vegetační stupeň v Hercyniku

6. v.s. – Smrko-jedlo-bukový T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR Oc: 4,0-5,2 0 cca 115 dní ,1 Kon: 2,5-4, Výška v ČR: 550 – 1200 (1300) m – JV Šumava Kde: Využití území: Typické druhy:

6. Vege- tační stupeň

6. Vegeta- ční stupeň – údolí

Rašeliniště (vrchoviště) Chalupská slať – Šumava. Rašeliná jezírka

7. v.s. - Smrkový T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR Oc: 2,0-4,0 0 cca 80 dní ,4 Kon: 1,4-2, Výška v ČR: 1000 – 1350 (1460) m – JV Šumava Kde: Využití území: Typické druhy:

7. Vegetační stupeň Foto M. Culek

Horské ekotypy smrku – Šumava

7. Vegetační stupeň – rašeliniště

7. Vegetační stupeň – horní hranice lesa

Horní hranice lesa – Francouzské Alpy

8. v.s. – subalpínský (klečový) T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR 2, cca 50 dní ≥1400 0,05 % Výška v ČR: 1250 (1460) – 1650 m ? - Sněžka Kde: Využití území: Typické druhy:

8. Vegetační stupeň - plošina

8. Vegetační stupeň – ledovcový kar

7.-8. Vegetační stupeň - lavina

9. v.s. - Alpínský T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR <0 0 pod 20 dní ≥ ,00 Výška v ČR: teoreticky nad 1650 m. Extr. stan. v 8.v.s.: 1350 – 1600 m – Krkonoše. Výška ve Vysokých Tatrách: 1900 – 2300 m Výška v Alpách: 2100 – 2600 (2800) m Kde: Využití území: Typické druhy:

9. Vegetační stupeň - Krkonoše

9. Vegetační stupeň – Korutanské Alpy

Polštářová vegetace – mydlice nejmenší

Suchopýr alpinský

10. v.s. - Subnivální T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR -2,5 0 – dní Výška ve Vysokých Tatrách: 2300 – 2700 m ? Výška v Alpách: 2600 – 3000 m Kde: Využití území: Typické druhy:

10. Vegetační stup. – Korutanské Alpy

Protěž nízká

Salix serphyllifolia

11. v.s. - Nivální T a Td ≥ 10º C Srážky % pl. ČR < -4,0 0 0 dní Výška v Alpách: nad 3000 m Kde: Využití území: Typické druhy:

11. Vegetační stupeň – Grossglockner

Finsteraahorn (Švýcarsko, 4273 m)

Pryskyřník ledovcový

Trofické řady A – oligotrofní (chudá bázemi i dusíkem) AB – hemioligotrofní (mírně chudá) B – mezotrofní (mírně bohatá) BC – heminitrofilní (polobohatá dusíkem) BD – hemialkalifilní (polobohatá bázemi) C – nitrofilní (bohatá dusíkem) D – alkalifilní (bohatá bázemi = Ca)

Půdní substrát – chemické vlastnosti: Kyselost x Bazicita (zásaditost) : Někdy zásadně změněno : Vývojem půd, vegetací Extrémně kyselé: Křemence, kvádrové pískovce, písky v Čechách, rašeliny. Středně kyselé: Žuly, ruly, svory, fylity, migmatity, ryolity, písky a štěrky na Moravě. Neutrální: Syenity, diority ( granodiority ), amfibolity, znělce; břidlice, pískovce a slepence – mimo křídových a již. Moravu; sprašové hlíny, nivní sedimenty hor a vrchovin. Středně zásadité: Gabra, diabasy, spility, hadce, čediče, většina flyše již. Moravy, opuky, slíny, vápnité pískovce, vápnité (neogenní) písky; spraše, nivní sedimenty pahorkatin a nížin; slatiny. Extrémně zásadité: Vápence, dolomity, mramory, (opuky). Živnost : disponibilní N, P, K, …

Hydrické řady 1 – zakrslá 2 – omezená 3 – normální 4 – podmáčená (vlhká) 5 – mokrá (6 – rašelinná)

Skupiny typů geobiocénů (STG) STG – ekologická definice stanoviště (ekotopu) => stanovení potenciální bioty STG = VS + TŘ + HŘ