Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Advertisements

Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Hodnocení škol a školských zařízení
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Výstupy z Úvodního semináře
Jedinec – kolektiv integrace – inkluze ukazatel inkluze ve škole
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Soukromá střední škola pro marketing a ekonomiku podnikání, s. r. o.
Organizační struktura
Komunitní a otevřená škola
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Úvodní seminář 22. září.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Základní škola a Mateřská škola Koněšín, příspěvková organizace.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Pedagogická fakulta MU
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání – Prioritní osa 3
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Postavení pedagogiky mezi vědami
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Činnost lektora v Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkové organizaci Duben 2016 Zpracovala: PhDr. Olga Kubelková lektorka Severočeská.
9. Tvorba individuálního plánu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Bc. Magdalena Zábranská
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference
Polytechnické vzdělávání v praxi
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Organizační struktura
Living Lab, ScienceShop, RRI
Vítejte na třetí místní konferenci
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová

INKLUZE jako součást kritérií kvalitní školy pojmenování kvality ve školství -národní úroveň (ČŠI) → -mezinárodní úroveň (EU, TE41) INKLUZE jeden z hlavních cílů MAP

„INKLUZE“ CÍL: …stále skloňována, nicméně panuje i stále mnoho nejasností, mýtů… co je to inkluze a integrace; vyjasnění pojmosloví …všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá?... jak inkluzi poznat ve škole; praktické ukazatele školní inkluze

INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - VÝCHODISKA LIDSKOPRÁVNÍ/PRÁVNÍ VÝCHODISKA... mezinárodní i národní závazky demokratických společností PEDAGOGICKÁ VÝCHODISKA... individualizace je i pro "neinkluzivní" vzdělávání v současnosti nezbytnost FILOZOFICKO-ETICKÁ VÝCHODISKA... další logická etapa vývoje společnosti; hodnoty společnosti 21. stol. EKONOMICKÁ VÝCHODISKA..."levnější" varianta (ne však proces transformace)

INKLUZE – INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ INKLUZE sociální INKLUZE školní (neboli INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ) Integrace (začleňování – individuální/skupinové) Inkluzivní vzdělávání - je takový systém (základního) institucionálního vzdělávání, který umožňuje se všem dětem úspěšně vzdělávat v běžné ZŠ, ideálně v lokalitě jejich bydliště. dva vývojové stupně; často paralelně - začleňování žáků; všechny děti z jedné územní oblasti navštěvují stejnou místní školu („škola za rohem“)

INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ – 7 principů princip humanizmu a demokracie princip heterogenity princip spolupráce princip regionalizace princip otevřenosti a efektivity princip individualizace princip celistvosti

INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - mýty není novinka (12 let zakotveno v české legislativě) vzdělávání (proces) – vzdělání (produkt) mateřské – základní – střední - vysokoškolské ≠ afirmativní opatření (tzv. pozitivní diskriminace) ≠ i = společné vzdělávání (pouze jeden z principů) každé dítě má nějakou „speciální“ potřebu (cílová sk. - všichni) CÍL - nikoliv současná situace ani blízká budoucnost NYNÍ se stále nacházíme na úrovni integrujících tendencí (pojmy – INKLUZE-INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ však používáme)

EXKLUZE/SEGREGACE/INTEGRACE/I NKLUZE

INTEGRACE vs. INKLUZE žák: nemocný vs. zdravý odlišný vs. normální žák se SVP vs. žák jako jednota a osobnost selhání žáka: „vadný“ žák vs. selhání systému norma: homogenita vs. heterogenita koncept: speciální vzdělávací potřeby vs. škola pro všechny zařazení: zasloužit si vs. automatické právo individualizace:IVP pro žáky s potřebou vs. IVS pro všechny

INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - shrnutí Inkluzivní vzdělávání je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy (ideálně v lokalitě jejich bydliště). Na individualizovaném přístupu k žákům je postavena nejen výuka, ale i celá organizace a filozofie školy. Každý žák má svou vzdělávací strategii. Výuka se soustřeďuje na to, aby každý žák plně využil svůj potenciál a zároveň se naučil komunikovat a spolupracovat s ostatními. Odlišnost žáků je zde vnímána jako příležitost k rozvíjení respektu k sobě i ostatním. V inkluzivně orientované škole se nerozlišují žáci na děti s potřebami a děti bez nich, na postižené a intaktní. Škola akceptující princip inkluze žáky nepřipravuje na život ve společnosti pouze obsahem, ale zejména přirozeně svou atmosférou, formou výuky i prostředím.

INKLUZIVNÍ ŠKOLA – od teorie k praxi Inkluzivní školu poznám podle… Ukazatele inkluzivního vzdělávání jsou… Školní inkluzi tvoří… Není stav, ale proces. Není moment, kdy bychom mohli konstatovat, že právě v tomto okamžiku nebo od tohoto okamžiku je škola již zcela inkluzivní. Právě z tohoto důvodu se často setkáváme s používáním pojmů „inkluzivní zaměření“, „inkluzivní orientace“ nebo „inkluzivní směřování školy“, namísto „inkluzivní škola“, která svědčí spíše o stavu než o procesu.

JAK S NIMI PRACOVAT: … chápat je jako „dílky“ celkového obrazu … posouzení pro/proti inkluzivních opatření … zvážení aktivit podporující inkluzi … plánování se školami (zrcadlo) ZÁKLADNÍ UKAZATELE ŠKOLNÍ INKLUZE 45 ukazatelů celkem

Některé užitečné weby: Systémová podpora inkluzivního vzdělávání: Cesta k inkluzi: Cesta k rovným příležitostem: Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání: Férová škola: Vše podrobněji v publikaci „PRŮVODCE ŠKOLNÍ INKLUZÍ“ →

Děkuji za pozornost Monika Tannenbergerová