12. část 20.století... u nás... ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÁ MODERNÍ HUDBA Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
Leoš Janáček.
Česká vážná hudba 20. století
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_317 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Sandra Volková Předmět Hudební.
Leoš Janáček ( 1854 – 1928).
Život a dílo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Antonín Dvořák Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Bohuslav Martinů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_358_Leoš Janáček AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 20 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ANTONÍN DVOŘÁK.
ICT 2 – 3 – 29 HV Leoš Janáček Anotace: Materiál seznamuje žáky s hudebními díly a životem autora. Prezentace obsahuje odkaz na poslechovou skladbu a.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Leoš Janáček ( – ).
ANTONÍN DVOŘÁK.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_849_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_851_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_13 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
ICT – 2 – 3 – 28 HV - Bohuslav Martinů
LEOŠ JANÁČEK ( – ).
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_897_5TR_HV Autor: Mgr. Monika Bittová.
 Název: Leoš Janáček  Šablona : III/ 2  Číslo : 39  Autor : Vyhnálková Zuzana  ZŠ Choltice „Učíme se pro život“  Klíčová slova: moderní hudba 20.
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
W. A. MOZART geniální hudební skladatel
V bludišti stylů Igor Stravinskij a jeho hudba 20. století
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
ANTONÍN DVOŘÁK. Antonín Dvořák (1841–1904) Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_17_Antonín Dvořák.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_20_ Antonín Dvořák ZŠ Hladké Životice.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_28_Antonín Dvořák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Čeští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_10_ČEŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3423 NázevLeoš Janáček Téma hodinyŽivot a dílo Leoše Janáčka PředmětHudební.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/17  Název materiálu: Leoš Janáček  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
IMPRESIONISMUS Markéta Svobodová. IMPRESIONISMUS směr, který vznikl koncem 19. st. ve Francii Výraz imprese = dojem, vjem nebo otisk Výraz „prchavý okamžik“
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_20_HUDEBNÍ VÝCHOVA_ANTONÍN DVOŘÁK_DÍLO.
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Určeno žákům prvního stupně ZŠ
Světoví hudební skladatelé
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_18
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_19
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Narodil se 3. července v Hukvaldech Zemřel 12. srpna 1928 v Ostravě
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_16
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Transkript prezentace:

12. část 20.století... u nás... ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

doba prudkých změn a převratných událostí převratných událostí I. světová válka vznik samostatného Československa objev telefonu -rádia => rychlejší šíření informací jazz 2 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Hospodářská krize Mnichovská dohoda obsazení Polska II. světová válka protektorát Čechy – Morava konec II. světové války komunistická diktatura Studená válka Železná opona 3 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Okupace sovětských vojsk - 21.srpna listopad 1989 – Sametová revoluce demokracie 4 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

5

v poslední třetině 19. století byl obnoven cyklický útvar symfonie ***** největším symfonikem na přelomu 19. a 20. století = Gustav MAHLER 6 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

* Kaliště u Prahy * Kaliště u Prahy gymnázium v Jihlavě vídeňská konzervatoř dirigent: Praha, Budapešť, Hamburk,USA - Metropolitní opera skladatel: kolísal mezi romantismem a modernou složil 10 symfonií -> s příchodem nacismu interpretace zakázána -> Mahler byl židovského původu -> hrály se teprve po skončení 2.světové války Vídeň 7 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

8

dílo:monumentální forma dílo: monumentální forma dokonalou instrumentaci uplatnil dokonalou instrumentaci rozšířil orchestr rozšířil orchestr o další nástroje symfonie7 částí tradiční formu symfonie rozšířil až na 7 částí - zařazuje sólové hlasy i sbory původní znaky jeho tvorby původní znaky jeho tvorby: humanismus pesimismus hloubavost vizionářský obraz hluboká meditace banálnost vznešenost 9 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Složil 10 symfonií, poslední zůstala nedokončená- jen věta Adagio 1. symfonie D dur - Titán- ( vyjádřena láska k přírodě ) 2. symfonie - Vzkříšení 4. symfonie G dur - ( nejklasičtější, nejlyričtější, všudypřítomná myšlenka na smrt) 6. symfonie – ( tragický pesimismus) 7. symfonie - Píseň noci 8. symfonie - Symfonie tisíců vokální díla: Píseň o zemi písňové cykly: Písně potulného tovaryše Chlapcův kouzelný roh Písně o mrtvých dětech 10 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

na začátku 20. století**** česká hudba*** průsečík** nejrůznějších stylových tendencí* 11 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

skladatelé nebyli novátory X vstřebávali všechny podstatné vlivy syntetizovali je ve svých dílech syntetizovali je ve svých dílech 12 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

1859– –1951 vystudoval varhanickou školu v Praze 1918 – vrací se z Hamburku do Prahy pedagog prezident České akademie věd dílo: písňové skladby: cykly: Erotikon Láska Noční violy skladby sborové a kantátové: Stabat Mater Svatý Václav 13 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Hukvaldy Hukvaldy nejvýznamnější český skladatel nejoriginálnější osoba české moderny jeho opery jsou považovány za vrcholy světové moderní operní tvorby přínos české hudbě činnost v hudebním dění tehdejšího Brna (spolky, dirigent, pedagog, folkloristika…) hudba = charakteristický osobitý styl dává operám nový výraz 14 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

15

hudební vzdělání: varhanická škola v Praze konzervatoř v Lipsku a ve Vídni. ředitel varhanické školy v Brně hudební kritik spolupracoval se sběratelem písní Františkem Bartošem zapojil se do sběratelské činnosti studoval lidové písně psal pojednání o lidové písni od studia lidové písně se dostal ke studiu mluvené řeči Ostrava Ostrava 16 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Lašské tance - ( pro orchestr upravil hudbu lidových hudců) Pilky Starodávný Starodávný Požehnaný Požehnaný Kalamajka Kalamajka sborová tvorba: ženské sbory - Hradčanské písničky mužské sbory - Láska opravdová Kantor Halfar Maryčka Magdonova ( podle P. Bezruče) 17 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

opery: Osud - (z prostředí lázní Luhačovic a ze života na konzervatoři) Výlety pana Broučka - ( podle satirického románu S. Čecha) Káťa Kabanová Příhody lišky Bystroušky - ( text podle Rudolf Těsnohlídka) Věc Makropulos - (podle K. Čapka) Z mrtvého domu - (podle Dostojevského knihy Zápisky z mrtvého domu) Šárka Její pastorkyňa Naše večery klavírní tvorba: cyklus Po zarostlém chodníčku: Naše večery cyklus V mlhách 18 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

* Polička * Polička po A. Dvořákovi považován za největšího českého symfonika největšího českého symfonika učil se na housle na konzervatoři v Praze -> studia nedokončil nejdříve komponoval jako samouk ovlivněn Claudem Debussym studoval skladbu u J. Suka ( ) v Paříži studuje skladbu u A. Roussela -> stýká se s francouzskou modernou => vliv Pařížské šestky jazzu Igora Stravinského 19 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

20

žil trvale v Paříži > žil trvale v Paříži - prázdninové pobyty Čechách emigrace do USA –> Francie okupována => emigrace před fašismem do USA -> nejplodnější období návrat do Evropy návrat do Evropy -> do Československa se však kvůli změně politické orientace nevrátil pobýval ve Francii, v Itálii a ve Švýcarsku Liestal- Švýcarsko Liestal- Švýcarsko – zde byl také pohřben Poličky poté ostatky převezeny do rodné Poličky 21 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

neoklasicismem českou nápěvností lyrického a říkadlového typu mezi léty jeho dílo je ovlivněno neoklasicismem, který spojuje s českou nápěvností lyrického a říkadlového typu => osobitý umělecký výraz zpívaný balet: Špalíček – (zpěv dětského sboru je příkladem říkadlové intonace) kantáta : Kytice Česká rapsodie (1923) opery: Julietta (Snář) Hlas lesa Veselohra na mostě Hry o Marii Divadlo za branou 22 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

před vypuknutím 2.světové války upoutal světovou veřejnost -> Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry =>nejplodnější období ve své tvorbě reaguje na válku => nejplodnější období Polní mše Památní Lidicím - orchestrální skladba symfonie Symfonické fantazie 23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

oratorium: Epos o Gilgamešovi orchestrální skladba: Fresky Pierra della Francesca (ztvárnil své dojmy z pobytu v Itálii) Řecké pašije opera: Řecké pašije Tři přání Tři přání klavírní a houslové koncerty koncertní a komorní tvorba: klavírní a houslové koncerty smyčcové kvartety smyčcové kvartety komorní kantáta: Otevírání studánek – (vyjádřil svůj stesk po domově) Legenda z dýmu bramborové natě Romance z pampelišek Mikeš z hor 24 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

1870 – – 1949 žákem Antonína Dvořáka skladatel a pedagog vyučoval skladbu na konzervatoři inspiroval se slováckým a slovenským folklórem a také impresionismem českou školu => čerpala celá následující generace měl dokonalou skladebnou techniku a vytvořil českou školu => z té čerpala celá následující generace psal hudbu všech žánrů 25 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

26

symfonická tvorba : Slovácká suita symfonická báseň : V Tatrách opery balety česká písňová tvorba: Melancholické písně o lásce Noční nálady Erotikon 27 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

1874– –1935 žák Antonína Dvořáka oženil s dcerou A. Dvořáka žena mu, ale po sedmi letech zemřela => tragický zlom v jeho životě dílo : lyricky zpěvné, bezprostřední a živelné zpočátku-lyricky zpěvné, bezprostřední a živelné meditativní, používá složitých prostředků později-meditativní, používá složitých prostředků romantismuimpresionismus tvorba : prochází od romantismu přes impresionismus modernímu hudebnímu výrazu k modernímu hudebnímu výrazu Českého kvarteta houslista Českého kvarteta - vydobylo si světové jméno 28 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

29

orchestrální tetralogie : Asrael Pohádka léta Zrání Epilog komorní tvorba : Serenáda As dur - pro violoncello a klavír 30 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

jednou z nejvýznamnějších osobností naší hudby v době mezi válkami čtvrttónové hudby do dějin hudby se zapsal jako tvůrce systému čtvrttónové hudby čtvrttónové opery světový věhlas mu přinesla premiéra čtvrttónové opery : Matka - v Mnichově roku 1937 čtvrttónová hudba - čtvrttónová hudba - velké nároky na interprety, ale i posluchače je velmi zvláštní a nezvyklá 31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

32

profesorem skladby na konzervatoři v Praze později se věnoval výhradně kompozici téměř celou svoji tvorbu věnoval dětem písně jednohlasé s klavírem: Jiříčkovy písničky Daniny písničky Míšovy písničky Zvířátka v lese 2 opery: Ogaři Tlustý pradědeček Rekviem: (věnoval památce svého bratra Petra Křičky) 7 kantát: Romance o duši Jakuba Jana Ryby 33 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

34

skladatel skladatel -> Osvobozené divadlo -> V+W -> revuální hudba položil základy moderní české taneční hudby položil základy moderní české taneční hudby cenná jsou i díla symfonická koncert pro klavír symfonická báseň 2 smyčcové kvartety 1 dechový kvintet Bugatti step Bugatti step - jedna z jeho nejznámějších skladeb 35 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

36

1945 skončila 2. světová válka => zavládla ve valné většině nesmírná radost mezinárodní soud v Norimberku ( se zločinci II.SV) použita úplně nová zbraň – atomová bomba brzy po vítězství ve válce se z bývalých spojenců – USA a SSSR – stali nepřátelé svět se rozdělil na Východ a Západ „studená válka“, „železná opona“. pád komunistických východních režimů stane se svět bezpečným místem pro život?..... Bohužel ne..... rozdělení - států jihu X severu chudí X bohatí chudoba způsobuje migraci, míšení kultur, vpád nových náboženství a z toho vyplývající konflikty A co dál? Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

poslední půlstoletí => obrovský rozvoj hudby velký vliv na hudbu 2. pol. 20.století : * nacionalismu *lidových písní *jazzu *moderní techniky – kazetový magnetofon * počítačů Pražské jaro 1946 – první ročník hudebního festivalu Pražské jaro Akademie múzických umění AMU Akademie múzických umění – AMU – v Praze Janáčkova akademie múzických umění JAMU 1946 – Janáčkova akademie múzických umění – JAMU – v Brně 38 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

nejvýraznější osobnost současné české hudby nejvýraznější osobnost současné české hudby skladatel, hráč na varhany a klavír pedagog a organizátor v letech vyučoval skladbu ve Velké Británii - Manchesteru z melodických podnětů středověké hudby a lidové tvorby dospěl k vyhraněnému osobitém projevu pro jeho hudbu je typická silná melodická invence a novodobá harmonie pro jeho hudbu je typická silná melodická invence a novodobá harmonie pro jeho skladby je typický lyricko - dramatický výraz témata témata: aktuální, nadčasová, humanistická Iljou Hurníkem s Iljou Hurníkem je autorem české adaptace Orffova Schulwerku Česká škola Orffovská pod českým názvem Česká škola Orffovská 39 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

40

skladby vokální: cykly komorních písní, sborové skladby instrumentální hudba: varhanní skladby (objednávali si je instituce z celého světa) orchestrální tvorba: symfonická věta Vox Clamantis koncertantní symfonie Noční hodiny vokálně instrumentální: oratorium Apologia Sokrates kantáta Pocta Karlu IV. renesanční obrazy Pragenzia (hudební obrazy na texty rudolfínských alchymistických receptur) opera: Jeremis Truvérská mše 41 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

* Poruba Ostrava * Poruba Ostrava klavírista skladatel hudební spisovatel pedagog klavírní virtuóz - vynikl podáním L. Janáčka a C. Debusyho (gramofonové nahrávky) v kompozici byl žákem V. Nováka vychází ze zpěvnosti rodného Slezska přes vlivy impresionismu, neoklasicismu -> osobitý styl 42 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

43

klavírní skladby: komorní hudba - Čtvero ročních dob (cyklus charakteristických skladbiček pro komorní soubor) Dožínková polka (nonet) opery: Dáma a lupiči- zhudebněná anglická filmová detektivka Rybář v síti 44 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

* 1959 Praha * 1959 Praha skladatel střední generace studoval na AMU Petrem Kofroněm s Petrem Kofroněm Agon založil soubor Agon, který se systematicky zabývá soudobou hudbou. Pro tento soubor napsal řadu skladeb: opera: Nagano- (vznikla na objednávku ND) - přijato rozpačitě, text jako by se nehodil do opery ani do Stavovského divadla 45 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

46

listopadu-2009http://jaroslaw.blog.cz/0911/vlk-a-zajic-pametnici-a-ucastnici-oslav-17- listopadu byt-svobodny.htmlhttp:// byt-svobodny.html Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

potvrdili-vedci.htmhttp:// potvrdili-vedci.htm Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

12. část 20. století.... u nás.... zpracovala: Mgr. Ilona Daňková 49 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR