Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny
Škola: ZŠ, Broumov, Kladská 164 Autor: Zdena Rohanová Předmět: Výchova k občanství Anotace: Cílem vyučovací hodiny je seznámit žáky se správným životním stylem, s významem jeho dodržováním v osobním a rodinném životě každého člověka, posílit hodnotu zdraví a vést žáky ke správnému trávení volného času s důrazem na pohybovou aktivitu a sport. Žáci se také seznámí se škodlivými účinky na jejich zdraví. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní informace
Metodický pokyn Popis práce s materiálem Zahájení hodiny – seznámení s tématem „Životospráva rodiny“. Diskuze na zvolené téma (žáci hovoří o svých poznatcích, zkušenostech, doporučení pro zdravou výživu, na tabletu vyhledají nějaké zajímavosti např. ze zdravé výživy), pracují ve dvojicích, seznámí s výsledky vyhledávání ostatní žáky. Doporučený zdroj: Žáci samostatně vypracují pracovní listy (otázky směřují k zamyšlení žáků nad svým vlastním životním stylem a hodnotou zdraví), shrnutí – význam „zdraví“ pro člověka Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a tablety Cvičení, diskuze, práce s tablety Očekávání a cíle: posílit u žáků „hodnotu zdraví a zdravého životního stylu“ Životospráva rodiny
Přečti : 1. Motivační text: Člověk potřebuje ke svému životu dostatek psychických a fyzických sil. V současné době se propaguje zdravý životní styl. Při jeho pravidelném dodržování se cítíme mnohem lépe a zdravěji a tím můžeme prožít plnohodnotný život po stránce fyzické i duševní. Zdravý životní styl zahrnuje denní režim a výživu. Denní režim se dělí na 8 hodin práce (učení), 8 hodin volného času a 8 hodin spánku. Správná výživa zajišťuje našemu tělu vše, co potřebuje pro své zdraví a růst: cukry, tuky, bílkoviny, vitaminy, minerální látky. Našemu tělu musíme také zajistit i dostatek tekutin. Velký důraz v denním režimu se klade na pohybovou aktivitu. Našemu zdraví škodí alkohol, kouření, drogy.
Vylušti : 2. Z výše uvedeného textu vysvětli a napiš (české) výrazy: Fyzická stránka člověka: ………………………………………… Psychická stránka člověka: …………………………………….. Do zdravého životního stylu zahrnujeme: ………………………………………………………………………………
Odpověz : 3. Co škodí našemu zdraví? ……………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………… Napiš příklady nemocí, které mohou vzniknout při nedodržování pravidel zdravého způsobu života: ……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………
Přemýšlej a napiš : 4. Které potraviny prospívají našemu zdraví? ……………………………………………………………………………
Doplň : 5. Doplň lidovou moudrost: V zdravém těle zdravý ………………………………………….. Jez do polo ………………………..pij do polo ……… budeš živ a zdráv dlouhá léta.
Sestav : 6. Sestav jídelníček racionální výživy na 1 den: Snídaně: Svačina: Oběd: Svačina: Večeře:
Doplň : 7. Doplň větu: Správný režim dne je ………………………práce (učení), ………………… volného času, ………………………. spánku. Dodržuješ tento režim? ………………………………………
Můj volný čas : 8. Kterému sportu se věnuješ ve svém volném čase? ……………………………………………………………………………… Zařazuješ pravidelně do svého denního režimu nějakou pohybovou aktivitu? ……………………………………………… Jakým zálibám se věnují rodiče či příbuzní? …………….. …………………………………………………………………………………
Přemýšlej a napiš: 9. Napiš, co všechno děláš pro své zdraví: …………………………………………………………………………………. Napiš, co bys měl/a ještě vylepšit: ……………………………. ……………………………………………………………………………………
Přemýšlej a napiš : 10. Na kterém místě v žebříčku hodnot je u Tebe „hodnota zdraví?“ ………………………………………………………………………………….. Které hodnoty ve svém životě preferuješ?“ ……………………………………………………………………………………
Vysvětli : 11. Vysvětli toto rčení (ke vztahu zdraví): „Jak si kdo ustele, tak si lehne:“
Zdroje Archiv autora