INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY NA PRACOVIŠTI. Interpersonální vztahy na pracovišti ◦ formální systém ◦ závisí od pracoviště a typu práce ◦ specifikum – v týmu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
1 Týmová práce TYMP 1/ C6 Výběr jednotlivců do týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ J. Holland
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
R ODINNÉ KOMPETENCE OBSAH Co jsou to kompetence Co jsou to rodinné kompetence Proč je rodičovství skvělá příležitost pro rozvoj určitých kompetencí.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Týmové role Pavla Kotyzová
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
1 Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Vedení týmů a týmová práce Týmové role. RoleČinnostRysy Předseda (Co-ordinator, chairman) demokratický vedoucí, zaměřený na cíl, pomáhá rozdělovat role,
Týmové dovednosti PE cvičení.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
POŽADAVKY NA OSOBNOST ZDRAVOTNICKÉHO PERSONÁLU
1 Týmová práce TYMP 1 Týmové role Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ
Tvorba a udržení týmu Motto : řízení = dělat věci dobře
Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Psychologie II Sociální psychologie
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
Hodnocení a řízení výkonu. Adaptace pracovní, sociální, kulturní.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
Tým a skupina. Týmové role. Pavla Kotyzová
1 Týmová práce TYMP 1/ C6 Styly vedení lidí Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Týmová práce TYMP 1/ C3 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
Modely obecně. Co je model? Použití v každodenním životě Něco, co není skutečné, ale má ke skutečnosti velice blízko Např. umělohmotné modely letadel.
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Řízení a plánování kariéry
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Kariérové poradenství v českém středním školství
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Mezinárodní den sester květen 2009
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Týmové role Pavla Kotyzová
Klíčové kompetence Pavla Kotyzová
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Týmové role Pavla Kotyzová
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Výběr jednotlivců do týmu Pavla Kotyzová
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Náročné životní situace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Pedagog.
Transkript prezentace:

INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY NA PRACOVIŠTI

Interpersonální vztahy na pracovišti ◦ formální systém ◦ závisí od pracoviště a typu práce ◦ specifikum – v týmu jsou lidé, kteří by si za běžných okolností možná nerozuměli, ale jsou nuceni spolu k. a spolupracovat ◦ každý člen týmu – specifické pracovní postavení a role Pracovní tým = Skupina spolupracovníků Společní cíl

Vliv faktorů Vlastnosti jedinců Souhra Důvěra Spolehlivost Moc Vliv Sociální postavení Stupeň vzdělání Dosahování cílů Sdílená solidarita Osobní spokojenost Pracovní spokojenost Homogenita členů Podobné/stejné zájmy Velikost skupiny

Základní podmínky, kt. musí tým splňovat ◦ rozmanitost pracovních úkolů a dočasnost těchto úkolů; ◦ profesní heterogenita ◦ Závislost a návaznost týmových rolí ◦ jednoznačně vymezené role a zodpovědnost; ◦ vysoká autonomie; ◦ konflikty - nejsou brány jako něco negativního, je to způsob jak konkrétní problémy probrat a nalézt řešení;

Negativa ovlivňující týmovou práci a spolupráci (Mikulaštík, 2010) ◦ vyhýbaní se zodpovědnosti jednotlivých členů týmu; ◦ velké pracovní nasazení týmu bez viditelného výsledku; ◦ dělení týmu na podskupiny; ◦ když jsou členové týmu vyděšení vlastními pracovními chybami; ◦ zbytečné protahování porad týmu.

Jedinec v týmu Tým Osobnostní vlastnosti Spolupracuje určitým způsobem Má nějakou funkci

Role v týmu ◦ závislé na osobnosti ◦ preferovaných potřebách, kt. jednotlivci do dané skupiny přináší

Inovátor/myslitel + ◦ tvůrčí ◦ Nápaditý ◦ dokáže řešit náročné problémy - ◦ zaujetí vlastními myšlenkami na úkor efektivní komunikace

Vyhledávač zdrojů + ◦ nadšený a komunikativní extrovert ◦ objevuje příležitosti ◦ vnáší do skupiny informace zvenčí ◦ rozvíjí kontakty ◦ obchodník, diplomat, dovede využívat i ukradené nápady - ◦ ↑ optimismus ◦ nemá výdrž, rychle ztrácí zájem - po opadnutí počátečního nadšení.

Koordinátor + ◦ vyzrálý a sebejistý ◦ vzbuzuje důvěru ◦ vyjasňuje cíle a program skupiny. ◦ dává lidi dohromady, aby podpořil týmovou diskuzi. ◦ podporuje rozhodování. - ◦ může se zdát, že manipuluje. ◦ usnadňuje si osobní práci.

Usměrňovač/ Formovač + ◦ dynamický, impulzivní, emocionální ◦ vyzývá k výkonu ◦ má průbojnost a odvahu překonávat překážky ◦ identifikuje myšlenky a aktivita týmu - ◦ má sklony provokovat ◦ může urážet ostatní ◦ někdy až podrážděný

Kontrolor a vyhodnocovač + ◦ chladný stratég ◦ analytik a kritik ◦ zvažuje pro a proti ◦ odvrací od nesprávné cesty ◦ vidí všechny možnosti ◦ má přesný úsudek ◦ málokdy se mýlí - ◦ může mu chybět hnací síla a schopnost inspirovat ostatní

Týmový pracovník + ◦ spolupracuje ◦ mírný, vnímavý, diplomatický, společenský ◦ naslouchá, ◦ buduje a odvrací třenice tzv. „hlídač harmonických vztahů“, nesnáží střety, vztahy urovnává - ◦ nerozhodný v klíčových situacích

Realizátor + ◦ disciplinovaný, spolehlivý ◦ konzervativní v návycích ◦ dovede převádět plány týmu do proveditelné formy ◦ schopný činit praktické kroky a akce ◦ vybírá si hlavní cíle a logicky je třídí - ◦ neflexibilní ◦ pomalá reakce na nové možnosti

Dokončovatel + ◦ pečlivý, svědomitý až úzkostný ◦ hledá chyby/přehlédnutí a napravuje je napravuje ◦ stará se o pořádek ◦ plní termíny - ◦ má sklony přehnaně se strachovat ◦ neochotně nechává ostatní podílet se na své práci

Specialista + ◦ jednostranně zaměřený, specializovaný odborník ve své profesi ◦ cílevědomý, iniciativní a oddaný své profesi ◦ poskytuje vědomosti a dovednosti, které jsou vzácné - ◦ přispívá pouze v úzké oblasti ◦ zaobírá se osobními speciálními zájmy ◦ nenahraditelnost

Oddělení IP ◦ Sestra – P/K ◦ Sestra – sestra cíl P/K, do vztahu se vnáší – antipatie, pomluvy, služebně starší/mladší ◦ Sestra – lékař (minulost lékař – muž ošetřovatelka – žena = dominance – submise tč. Sestry – dr. si neváží naší práce, vzdělání pouze zkvalitní péči ale nezrovnoprávní postavení) Sestra – nižší personál (direktivní přístup) Sestra – nadřízený Skupinová diskuse

Typy sester 1) sestra rutinní 2) sestra afektovaná 3) sestra nervózní 4) sestra mužský typ 5) sestra mateřský typ 6) sestra hysterická 7) sestra popudlivá 8) sestra podezřívavá 9) sestra přecitlivělá 10) sestra citově chladná.

Soft skills ◦ měkké dovednosti= sociální kompetence (spolupráce, komunikace, schopnost zvládat konflikty atd.) ◦ jak dobře se dokážeme vypořádat s lidmi a jejich způsoby chování, se sebou samými

Zaměstnavatelé vyžadují tyto dovednosti: ◦ komunikační schopnosti (verbální i neverbální, písemné i ústní, individuální i týmové), ◦ prezentační schopnosti a dovednosti (schopnost produktivně diskutovat, argumentovat a polemizovat) ◦ zdravé sebevědomí ◦ tolerantnost ◦ uznávání morálních a etických hodnot ◦ kreativitu ◦ flexibilitu, iniciativnost, adaptabilita ◦ schopnost práce v týmu ◦ kreativní spolupráce ve věkově, sociálně a eticky heterogenních týmech. (Vymětal, 2008) ◦ ochota stále se učit, nést zodpovědnost

Příčiny neúspěchu VŠ absolventů ◦ nedostatečná schopnost sebeprezentace ◦ špatné komunikační schopnosti ◦ přeceňování vlastních schopností ◦ nedostatečná produktivita práce

Hezký víkend :o) prace.rovnou.cz